• Lollo06

    Låg progesteronhalt

    Hej!
    Jag och min sambo har en dotter på 4 år och har i tre år försökt bli gravida. Fick ett tidigt missfall för två år sedan. Då jag inte blivit gravid under så lång tid så har jag varit på gyn och rådfrågat. De tog ett progesteronprov på mig som visade sig vara lågt, 15. Läkaren säger att det tyder på att jag har ägglossning och vid ultraljudet såg han att jag hade ägglossning precis då.  Jag många gånger av min ägglossning väldigt väl. Läkaren sa att har man låg progesteronhalt så innebär det bland annat att ägget har svårt att fästa. Han har skrivit ut pergo till mig som jag skall ta varannan månad för att undvika överstimulering. Men vad han hade svårare att svara på var: 1) Om jag äter pergo, höjer jag progesteronhalten då och då jag redan har ägglossning, vad gör att jag kan få bättre förutsättningar för att bli gravid av pergo? 2) Om ägget har svårt att fästa, vad hjälper pergo för det? Det äter man ju bara för att stimulera ägglossning och ev höja progesteronhalten vid just det tilfället. Men sen då, jag behöver väl progesteron för att ägget skall kunna fästa bra? eller resulterar det bara i missfall?

    Är det någon som har erfarenhet och kan ge lite råd till mig?

  • Svar på tråden Låg progesteronhalt
  • Babe

    Kan inte svara direkt på din fråga, men vid IVF-behandling har jag (och många andra) fått ta progesteron vagitorier direkt efter "ägglossning" (äggplock vid IVF) för att underlätta för kroppen att ägget fäster... Kanske något du kan fråga efter? Mvh. Babe


    ~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
  • Corina

    Det låter lite tokigt. Jag har ätit Pergo en månad för att få bättre skjuts i ägglossningen men det jag märkte var endast att jag hade jättelite ÄL-sekret och att jag började blöda flera dagar innan mens. Jag har normalt mycket spottings innan mens och det blev bara mer denna pergomånad.

    Jag visste dock att Pergo kunde ha denna effekt och jag använde ProgesterAll som är en progesteronkräm som jag köpt på harmoni.se Om jag inte använt den hade jag förmodligen börjat mellanblöda ännu tidigare. Den hjälper mig normalt med att förkorta mina dagar med spottings.

  • Lille Gris

    Ja, Pergo kan kicka igång den egna progesteronproduktionen, och högre progesteron i kroppen ger bättre förutsättningar för ett ev befruktat ägg att fortsätta dela sig och fästa.

    Men jag blir lite fundersam på hur du har tagit progesteronprovet. Har du bara tagit det en gång, samma dag som ultraljudet som visade att du troligtvis hade äl? Att bara ta det en enda gång säger nog inte så mycket. Progesteronet börjar produceras strax efter ägglossning och når sin högsta nivå ca en vecka senare, när ägget brukar fästa. Fäster ägget fortsätter kroppen producera mera men fäster det inte avtar produktionen och signalerar om att starta mensen istället.
    Progesteronprov bör man därför ta 2 ggr under cykeln, en gång precis efter mens (cykeldag 3 är vanligast) samt ca en vecka efter ägglossning (dvs runt cd 21 om man har normala cykler) för att se om och hur det stiger under cykeln och att det når upp i rätt nivåer vid tidpunkten det behövs. I början av cykeln fram till ägglossning ska det alltså vara lågt/0 och en vecka efter äl ska det vara över 20 för att räknas som en fungerande ägglossning med chans att bli gravid. Så 15 samma dag som äl tycker jag inte låter lågt alls. Men det finns kanske olika sätt att mäta det där på?

    För att konstatera att progesteronet är så lågt att det utgör missfallsrisk behöver man väl också ta prover i tidig graviditet. Men blir det konstaterat så finns det både vagitorier och sprutor man kan få för att öka hormonet och behålla fostret.
    Har du bara varit hos en "vanlig" gyn tycker jag att ni ska söka till en fertilitetsutredning istället, dvs på sjukhuset eller hos en gyn som är kunnig inom fertilitetsområdet.


    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Lollo06
    Lille Gris skrev 2010-10-11 13:09:35 följande:
    Men jag blir lite fundersam på hur du har tagit progesteronprovet. Har du bara tagit det en gång, samma dag som ultraljudet som visade att du troligtvis hade äl? Att bara ta det en enda gång säger nog inte så mycket. Progesteronet börjar produceras strax efter ägglossning och når sin högsta nivå ca en vecka senare, när ägget brukar fästa. Fäster ägget fortsätter kroppen producera mera men fäster det inte avtar produktionen och signalerar om att starta mensen istället.
    Progesteronprov bör man därför ta 2 ggr under cykeln, en gång precis efter mens (cykeldag 3 är vanligast) samt ca en vecka efter ägglossning (dvs runt cd 21 om man har normala cykler) för att se om och hur det stiger under cykeln och att det når upp i rätt nivåer vid tidpunkten det behövs. I början av cykeln fram till ägglossning ska det alltså vara lågt/0 och en vecka efter äl ska det vara över 20 för att räknas som en fungerande ägglossning med chans att bli gravid. Så 15 samma dag som äl tycker jag inte låter lågt alls. Men det finns kanske olika sätt att mäta det där på?
    Jag tog inte provet samma dag som ÄL. Jag var på undersökning just när jag hade ÄL och han sa att det syntes tydligt att jag hade ÄL. Efter det fick jag tid för blodprovstagning och gjorde detta precis som du skriver på dag 21 och sedan i dag 3 i menscykeln. Jag tog det dag 21 men eftersom jag har kort menscykel  fick jag mens redan på dag 24. Jag har dragit egna slutsatser att mitt progesteron värde kanske egentligen är ännu lägre eftersom jag i förhållande till min korta menscykel skulle ha tagit det 5 dagar tidigare då det hade varit en vecka före min mens då min korta cykel bara är ca 24-24 dagar och inte 28 dagar som det vanliga är. 

    Jag ska börja äta pergo för första gången nästa vecka så vi får väl se hur det blir.
  • Lille Gris
    Lollo06 skrev 2010-10-14 10:37:03 följande:
    Jag tog inte provet samma dag som ÄL. Jag var på undersökning just när jag hade ÄL och han sa att det syntes tydligt att jag hade ÄL. Efter det fick jag tid för blodprovstagning och gjorde detta precis som du skriver på dag 21 och sedan i dag 3 i menscykeln. Jag tog det dag 21 men eftersom jag har kort menscykel  fick jag mens redan på dag 24. Jag har dragit egna slutsatser att mitt progesteron värde kanske egentligen är ännu lägre eftersom jag i förhållande till min korta menscykel skulle ha tagit det 5 dagar tidigare då det hade varit en vecka före min mens då min korta cykel bara är ca 24-24 dagar och inte 28 dagar som det vanliga är. 

    Jag ska börja äta pergo för första gången nästa vecka så vi får väl se hur det blir.
    Vad bra, då verkar det ha gått rätt till. Tyvärr tycker jag att man hör allt oftare om läkare som tar prover på måfå och påstår saker på helt felaktiga grunder för att de inte vet bättre, så jag ville bara se så att det inte var så i ditt fall. Vilken cykeldag hade du äl, har du kort lutealfas också?
    Har mannen lämnat prover också? Så att ni inte kämpar för hårt med att försöka åtgärda något som kanske inte är orsaken till barnlösheten.

    Hoppas hur som helst att pergo är den enkla lösningen för er!
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • appletree

    Jag tycker det låter som att du borde ta progesteron också. Antingen om läkaren kan skriva ut det (i form av tex progesteronvagitorier) eller krämen ProgesterAll som man kan köpa själv.

    Pergo stimulerar ju äggproduktionen (kan iofs vara bra, skadar knappast) och har inte så mycket med progesteron att göra. Om man har väldigt långa cykler så gissar jag att det skulle kunna räcka med pergo; i så fall kan ägglossningen komma betydligt tidigare än normalt med pergo och kroppen hinner kanske inte kicka igång mensen innan ägget har fäst. Men så är det ju inte i ditt fall. Jag skulle absolut försöka få tag i progesteron också om jag var du.

    Jag har själv en kort lutealfas efter graviditeten och det är jättefrustrerande nu när jag försöker få syskon. Så nu är jag på jakt efter progesteron!!

  • längtan87

    Hur vet ni vilken dag ni har ägglossat? Jag frågade om om kunde se det på progesteronprovet men hon sa nej...


    Säg till Viola att hon lyser..
  • tinis

    Hur har det gått?

    Jag är i samma situation som du är eller var i. Låga halter av progesteron och har fått utskrivet pergotime.

    Jag ska börja med tabletterna på måndag och hoppas såklart på det bästa :)

Svar på tråden Låg progesteronhalt