• QueenLoo

    Rätt dos? Kåvepenin vid öroninflammation.

    Hej!


    Min kille på 9 månader har fått öroninflammation. Dosen han fick är 2,5ml/2 gånger om dagen. Han väger 10 kg.


    Är detta verkligen rätt dos? Hur stor dos fick ni till era barn?


    Jag undrar därför att min väninnas dotter fick större dos och dessutom så har lillen fortfarande ont efter tre dagars behandling.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Rätt dos? Kåvepenin vid öroninflammation.
  • Trisse78

    Dosen kan variera beroende på hur allvarlig inflammationen är och vilken typ av inflammation det är.

    Eftersom din son fortfarande har ont så tycker jag att du ska kontakta  en läkare igen. Min erfarenhet är att med penecillin ger sig smärtan relativt snabbt.

  • Menhir

    Jag har itne tillgång till FASS nu men om man har tand- eller bihåleinflammation får man dubbel dos jämfört med annars, det kan vara därför din väninnas dotter fick en högre dos.

    Kåvepenin ger effekt efter ca 3 dygn så har sonen inte blivit bättre tills i morgon så ring VC dock kan de mycket väl rekommendera att avvakta ytterligare ett dygn.

  • QueenLoo

    Är såå tacksam för era snabba svar...

    Ja visst kan det vara så att min kille hade en lättare inflammation. Kommer ju till och med ihåg att läkaren sa något om att det håller på att blomma ut, eller nåt sånt.

    Väntar iaf en dag till med att ringa. Kanske släpper det imorgon...

  • QueenLoo
    Sunstar83 skrev 2010-10-06 20:25:12 följande:
    Dosering görs efter barnets vikt, väger din son och vännens dotter olika så har du ett ganska bra svar där.
    Nä, de väger exakt lika... Fast hon är iofs en månad äldre, men det har väl inte med det att göra?
  • Sunstar83

    Det kan vara en fråga om olika styrkor på doserna men sen är det också som sagt beroende på vad man behandlar. Dock vet jag att min ena kurskamrats dotter också fick kåvepenin mot sin öroninflammation och det gav inte effekt tyvärr, kan vara så att din son behöver annan antibiotika! (Jag läser till sjuksköterska och nyss haft tenta i farmakologi så jag är rätt orienterad i det hela).


  • QueenLoo
    Sunstar83 skrev 2010-10-06 20:44:07 följande:
    Det kan vara en fråga om olika styrkor på doserna men sen är det också som sagt beroende på vad man behandlar. Dock vet jag att min ena kurskamrats dotter också fick kåvepenin mot sin öroninflammation och det gav inte effekt tyvärr, kan vara så att din son behöver annan antibiotika! (Jag läser till sjuksköterska och nyss haft tenta i farmakologi så jag är rätt orienterad i det hela).
    Att det inte ger effekt på min son, det är det som jag är rädd för. Googlade runt och nu inser jag att det är så för många. Då får man en starkare dos eller ett helt annat läkemedel.

    Jag skall vara observant på min lillkille i morgon, därefter skall jag söka hjälp igen om det inte blivit bättre.
  • Josefines

    Min dotter hade på gränsen till öron inflamation hon är 14 månader och väger 11kg hon fick 2,5 tre gånger om dagen.

  • Dr Mupp

    Det beror ju också på vilket koncentrarion det är.

    Vår dotter fick 2 ml  3 ggr per dag för ÖI när hon var 3 år och vägde 18 kg.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • QueenLoo
    Sunstar83 skrev 2010-10-06 20:44:07 följande:
    Det kan vara en fråga om olika styrkor på doserna men sen är det också som sagt beroende på vad man behandlar. Dock vet jag att min ena kurskamrats dotter också fick kåvepenin mot sin öroninflammation och det gav inte effekt tyvärr, kan vara så att din son behöver annan antibiotika! (Jag läser till sjuksköterska och nyss haft tenta i farmakologi så jag är rätt orienterad i det hela).
    Där ser man, du hade rätt! Du kommer bli en bra sjuksköterskaFlört!

    Kåvepenin gjorde ingen verkan, så jag fick ett nytt läkemedel som heter Spektramox. Det läkemedlet skall jag ge 3ml/3ggr dagligen. I en vecka!

    Hoppas nu detta hjälper!

    Tack alla ni!
  • Sunstar83
    QueenLoo skrev 2010-10-08 19:01:01 följande:
    Där ser man, du hade rätt! Du kommer bli en bra sjuksköterskaFlört!

    Kåvepenin gjorde ingen verkan, så jag fick ett nytt läkemedel som heter Spektramox. Det läkemedlet skall jag ge 3ml/3ggr dagligen. I en vecka!

    Hoppas nu detta hjälper!

    Tack alla ni!
    Spektramox var det som gav effekt för kompisens dotter, uppenbarligen verkar Kåvepenin inte lagom för öroninflammationer numera.. verkar ha blivit lite av ett standardantibiotika kring barn och därmed tappat lite effekt på vissa delar!

    Hehe, tackar, jag hoppas jag blir en bra sjuksköterska
  • Vitulina

    Min 4-månaders fick Kåvepenin mot sin ÖI, men han fick dosen 5 ml 2 ggr/dygn trots att han bara vägde knappt 7 kg. Det hjälpte. Men om det är som någon sa att ÖI blivit motståndskraftigt mot Kåvepenin är det ju vettigt att ge en högre dos. En större smäll s a s.

Svar på tråden Rätt dos? Kåvepenin vid öroninflammation.