• Dolphingirl

    Analprolaps

    Min son har sk analprolaps. Jag undara bara om det finns någon mer här som har barn som har eller har haft detta?

    Vi tycker så synd om honom och känner oss inte riktigt nöjda med att barnläkaren säger att det ska växa bort. Vi tror inte riktigt på detta.

    Skulle gärna komma i kontakt med någon som har erfarenheter av detta, om det nu finns någon.


    Gabriel 080804
  • Svar på tråden Analprolaps
  • Minxy

    Hur gammal är sonen?

    Vår dotter hade också det när hon var nyfödd + en tag till, men när hon var runt 4-5 månader så hade det växt bort.

    Tänk på att han INTE ska vara förstoppad eftersom det gör att kroppen måste trycka på hårt och det försvårar för kroppen att självläka analprolapsen.


  • Minxy

    Ok, då vet jag faktiskt inte.
    Om du är missnöjd med deras svar sp kanske du kan be om ett till läkarutlåtande från en annan läkare.


  • guldklimpen

    Hej!

    Vad skönt att jag hittat denna tråden. Har en tjej som blir 3 år i början av december som under det senaste året varit förstoppad och strulat med bajsandet med ångest och tårar. Nu har vi fått tid i november hos en barnläkare.

    Hon får också sedan två veckor tillbaka movicol junior. Innan hon fick movicol så kom tarmen ut lite grann ett par månader tillbaka nästan varje gång hon bajsade, vilket iofs inte var så ofta. Men sedan hon börjat med movicol har det inte hänt förutom idag då hon självmant satte sig på toan och bajsade, och jag blir så ledsen att just idag när hon varit så duktig och det gått så bra så ska tarmen komma ut...just nu väntar vi på att den ska åka tillbaks...
    Det kom ganska mycket bajs och det är väl därför tarmen följer med ut. Jag försöker intala mig själv att det kanske var för att hon druckit movicol i två veckor nu och nu kanske det blev total genom rensning i tarmen, att gammalt också följde med ut, att det fått ordentlig effekt...jag vet inte. Vill bara att allt ska bli bra nångång.

    Kan inte du berätta lite mer om din lilla kille?

    Mvh,
    Sandra

  • Dolphingirl

    Min kille är som sagt lite mer än 2 år. Första gången den kom ut var i somras nån gång. Då var det egentligen ganska lite som kom ut och vi tryckte in den igen väldigt enkelt. Sen dess har den kommit ut oftare och oftare och mer och mer. Nu kommer den nästan varje gång han bajsar.
    Efter att vi pratat med läkare för ett par veckor sen har vi börjat med laktulos varje dag och dessutom en massa päron. Konsistensen har ju blivit bättre men tarmen kommer fortfarande ut.
    Det svåra är väl att få nån slags rutin i bajsandet med tanke på att han är på dagis och eftersom han inte vill bajsa i blöjan så tror jag att han hellre håller sig. De har ingen potta på dagis och jag förstår ju att de inte skulle ha möjlighet att sitta med honom även om de haft en.

    Jag upplever väl lite att läkaren inte tog oss på allvar. De träffar väl en del föräldrar som oroar sig för minsta lilla, men vi är ju inte sånna (jag är snarare tvärt om). Nästa gång det händer tänker jag ta kort på hur det ser ut så att jag kan visa läkaren det. Men jag har i dagsläget svårt att förstå att det kommer att växa bort utana att man gör nått, men vi får väl se...

    Det är bara så jobbigt och se hur obehagligt han tycker att det är och man vill ju inte att han ska komma ihåg det senare i livet.


    Gabriel 080804
  • vivillblitre

    Jag har inga erfarenheter av något barn eller så har haft det. Däremot hade jag en stackars kiseunge som hade det. Där sydde dem lite runt om, så inte ändtarmen skulle åka ut. Och jag fick ge henne mat som inte gjorde henne hård i magen..

    Kanske dum jämförelse och jag vet inte alls hur man gör med människor.. men det är den erfarenhet jag har av analprolaps.

    Lycka till och hoppas inte han har ont!

  • Anna i Hult

    Vi har två tjejer som aft detta, det började vid ettårsåldern och efter treårsåldern har jag inte sett det, så det växte bort. Bägge barnen har varit konstant hårda i magen, men inte några riktiga förstoppningar. Bajset har dock alltid varit kaninpluttar. Ett tag försökte vi ge laktulos, men då fick hon diarre istället, vilket oroade dagis....Hos vuxna opererar man detta, men det är svårt att få bra, så håll du pojkens mage i bra trim och hoppas på att det växer bort!

  • sev88

    hej dolphingirl

    Min dotter som är 19 månader har analprolaps och vi har fått samma svar från läkaren att det ska växa bort med tiden. har svårt att tro på det. växer det verkligen bort eftersom ditt barn har eller har haft samma problem. tacksam för svar

  • FridaThelén89

    Detta är ju en väldigt gammal tråd. Men hittade den då jag sökte runt på Google. Jag tror nämligen min dotter har fått ändtarmsprolaps. Hur har det gått för sonen? Växte det bort eller fick ni göra någon behandling. Vid de senaste två besöken så har en stor knöl tittar fram efter att hon bajsat. Hon har varit förstoppad från och till i ett par månader. Nu fick hon istället diarré och det var då detta kom. Hon får så ont. Tycker så synd om henne.

Svar på tråden Analprolaps