• konkelbär

    Inga ord.

    Sitter hemma ensam. Min sambo är på sjukhuset med sina söner, för att säga hejdå till deras kusin och hans systerdotter. Hon är 7 år gammal och under helgen kommer cancern att ta hennes liv.

    Det är så sjukt så det liknar ingenting. Finns inga ord. Bara en väntan och fruktansvärt mycket oro för hela min sambos familj. Jag vet inte hur de ska klara sig igenom detta. Det finns inget jag kan göra, eller säga. Ingenting.

    Jag kan bara sitta här och ha ont i bröstet och se hur hela hans familj sörjer. Vad ska jag göra?

    Jag dammsuger, tvättar, städar, håller rent så att han ska slippa tänka på det. Försökte muntra upp honom med en kanelbulle förut idag, men det var ju lika dumt som det låter nu i efterhand. Varför skulle en bulle göra sorgen lättare? Jag är helt ambivalent. Det är nog allihop i detta. Finns inget att säga eller göra. Jag vet bara att jag har sett henne för sista gången, i söndags. Då visste vi inte hur nära det var. Det är så orättvist.

  • Svar på tråden Inga ord.
  • Quiet thoughts

    Jaaa, vad kan man göra. Vår dotter dog i maj. 6.5 år. I cancer.
    Fortfarande vet jag inte riktigt vad jag föredrar, mest föredrar jag tysthet, en som orkar lyssna. om man vill älta
    Bara vara där, och visa att de finns. och framför allt, inte glömmer och går vidare inom kort.

    att denne vän, fortsätter åka till graven med tända ljus eller blommor är guldvärt, sånt gör knappt våra vänner.

    Alla reagerar olika vid sorg och en del flyr in i sitt skal andra vill att andra tar hand om dem.

    Beklagar att ännu en familj måste förlora sitt barn i en sådan svår sjukdom som cancer.


    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • Fru U

    En bulle kan göra mer än du tror. Det är omtanken som faktiskt räknas, i detta sammanhanget är det tanken som är viktig.

    Låt honom (och de andra) få visa sin sorg om han vill, låt honom prata eller vara tyst.

    Den fråga som jag tyckte var jobbigast under den mest akuta sorgefasen var: hur är det (för det var skit, skit,skit).

    Gör mer än att fråga om det finns nåt du kan göra, ta gärna initiativ till att göra nåt om du känner att det verkar okej för när man sörjer som mest är det överkurs att komma på vad man vill ha hjälp med, så var det i alla fall för mig.

    Nu har jag aldrig förlorat ett barn men sorg är i mångt och mycket universell


    Svaren bor i hjärtat
  • konkelbär

    Jag ska ge henne min nalle som jag fick som barn. Min mamma blev rasande när jag berättade det, men samtidigt vill jag verkligen göra någonting. Det är det enda jag kan göra.

  • Quiet thoughts
    konkelbär skrev 2010-10-08 23:01:20 följande:
    Jag ska ge henne min nalle som jag fick som barn. Min mamma blev rasande när jag berättade det, men samtidigt vill jag verkligen göra någonting. Det är det enda jag kan göra.
    gör det du känner är rätt i ditt hjärta.
    ingen annan kan sätta sig in i hur andra känner och reagerar vid sorg och förlust.
    Hellre en gåva än tomma ord som kan göra ont då de kan bli fel så lätt.

    Tänker på er.
    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • Fru U
    konkelbär skrev 2010-10-09 11:54:05 följande:
    Hann inte ge henne nallen. Hon försvann inatt.
    Beklagar.

    vill tipsa om en sajt som hjälpte mig: http://www.groww.org/Branches/branch.htm

    Brukar alltid finnas någon där i nåt av rummen att prata med och de brukar ha schemalagda chattar för speciella topics
    Svaren bor i hjärtat
  • Quiet thoughts
    konkelbär skrev 2010-10-09 11:54:05 följande:
    Hann inte ge henne nallen. Hon försvann inatt.
    beklagar, å lider med de anhöriga.
    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
Svar på tråden Inga ord.