• myran82

    Åka tåg med bebis/barnvagn.

    Dum fråga kanske...

    Vi tänkte boka tågbiljetter men undrar om någon vet hur det funkar med barnvagn på tåget?

    Vi åker sällan tåg och jag har aldrig tänkt på hur det skulle fungera med barnvagn. Finns det alltid speciella familjevagnar? De borde vara mer rymliga och mer anpassade för barnvagnar?

    Vi har hittat tider som passar oss utmärkt & det är båda X2000 och intercity.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-17 11:42
    Jag har provat att ringa till SJ, men det är lång väntetid så jag hoppas att någon här är mer van vid att åka tåg med barn än vi är.

  • Svar på tråden Åka tåg med bebis/barnvagn.
  • Prospero

    Hej!

    Vi har åkt tåg med barnvagn många ggr. Dessvärre är X2000 ingen höjdare - det är trångt och det finns inga särskilda barnvagnsplatser. Egentligen vill de att man ska vika ihop vagnen och ställa i bagagehyllan men det är inte så lätt. Men ett tips: Boka vagn 6 på X2000 - där är det lite bättre med plats. Enda kruxet är att det ofta kan vara flera barnvagnar där men det brukar gå att fixa. Familjevagn finns aldrig på X2000. (Där borde man försöka påverka SJ!)

    På intercity är jag inte lika hemma. Förr fanns det familjevagnar man kunde boka, med lekhörna (inte jättemycket plats för vagn där heller), men de håller på att renoveras nu tror jag och kommer igen nästa år.

    Lättast är nästan de enklare tågen typ pendeltåg, där brukar det finnas en kupé i änden med gott om plats.

    Så lite knöligt kan det vara, men det är ju ändå helt ok när man väl är ombord och kan ägna sig åt barnet!
    Lycka till!

  • cocos87

    När jag åkt med barnvagn så är det just x2000 som vart bäst eftersom dom har en vagn för rullstolar och om man bokar plats där så får man ha vagnen uppe. Kostar lite extra men då kan ingen komma och kräva att man ska fälla ihop vagnen.


    Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
  • Dr Mupp

    Det är knöligt och trångt, men det brukar lösa sig. Jag har åkt med olika tåg och alltid brukar man kunna hitta nått hörn att knöla in vagnen i.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Prospero
    cocos87 skrev 2010-10-17 12:03:35 följande:
    När jag åkt med barnvagn så är det just x2000 som vart bäst eftersom dom har en vagn för rullstolar och om man bokar plats där så får man ha vagnen uppe. Kostar lite extra men då kan ingen komma och kräva att man ska fälla ihop vagnen.
    Det var det jag menade med vagn 6.
  • Ekrlsn

    boka rullstolsplats och hoppas på en snäll konduktör, nä men det brukar alltid gå bra med vagn på tåg. Jag åker ofta motala-sthlm, ofta intercity, då man alltid får plats med vagnen längst bak i sista vagnen. och med x2000 - ena sidan av vagnen har alltid en stor plats för väskor, där en vagn får plats


  • KK1974

    är ni två vuxna så är det inga problem! Då kan den ena stanna hos barnet och den andra vara "löpare" och bana väg för vagnen. I intercitytåg brukar det åtminstone i ena änden av vagnen finnas plats för vagn, man får hålla lite utkik när tåget rullar in.

    Jag har rest med tåg många gånger, ensam och oftast med intercity eftersom jag lätt mår illa på x2000. Då packar jag i ryggsäck och ber alla jag möter om hjälp att lyfta på och av och passa sonen... Det brukar funka jättebra om man är beredd på ett par intensiva timmar! På X2000 är det bra att boka i vagn 6 som sagt, och två ggr har jag fått ställa vagnen i restaurangvagnen.

  • virre85

    Jag har bara åkt med västtrafik, Göteborg- Strömstad
    Där är det jätte bra, vagnen längst ut har en liten lift som du kan åka upp med ( om du inte orkar lyfta de 3 trappstegen ) Sen gott om plats för flera vagnar och det finns en toalett precis där men skötbord..
    Men det gäller att vara ute i god tid så man får den bästa platsen, dvs den platsen med 6 stolar och bord
    På det tåget bokar man inte plats..

    Ring till de boloag du ska åka med så kan de säkert hjälpa dig


    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • kittkatta
    Ekrlsn skrev 2010-10-17 12:19:49 följande:

    boka rullstolsplats och hoppas på en snäll konduktör, nä men det brukar alltid gå bra med vagn på tåg. Jag åker ofta motala-sthlm, ofta intercity, då man alltid får plats med vagnen längst bak i sista vagnen. och med x2000 - ena sidan av vagnen har alltid en stor plats för väskor, där en vagn får plats


    Det där kallas missbruk, att boka platser som är avsedda för rullstolar. Hur hade du reagerat om en rullstolsbunden bokat upp din barnvagnsplats???
Svar på tråden Åka tåg med bebis/barnvagn.