• Fågel blå

    Väntetid på BB Colombia (privata barnhem)

    Hej!
    Vi börjar närma oss slutet av vår adoptionsutredning och nu kommer tankarna kring landval. Och jösses vad svårt det är att välja...

    Hur lång är väntetiden till BB från Colombia (privata barnhem) ungefär? Det står så luddigt på ACs webb.

    Ungefär hur gamla är barnen? Vi är ca 36 år.

    Min make var sjukskriven en period för några år sedan för utmattningssymptom, kan detta vara ett hinder för adoption från Colombia eftersom utmattningssymptom är en form av psykisk sjukdom?

    Må så gott! 

  • Svar på tråden Väntetid på BB Colombia (privata barnhem)
  • Renesmee

    Jag hoppas nästan det....
    och jag hoppas på att ni är beredda på att ni inte kommer få ett barn som är som ett oskrivet blad...o bara att börja fylla på....hoppas ni är medvetna om att det kan komma en barn som redan har ett förflutet..hur litet det än må vara. Och att detta kan ge att det kommer bli jobbigt, utömmmande...Hoppas din make är redo för det. ( även du) Annars är ni väldigt egoistiska.,, om inte så håller jag tummarna för er,

  • Emeli

    Hej! Jag tycker du fick ett konstigt svar av Renesmee, 

    Väntetiden för bb varierar stort beroende på vilket barnhem man har skickat sin ansökan till. Många av barnen som kommer från de privara barnhemmen är mycket små, under året, men inte alla. Colombia kräver att man ska vara öppen för barn upp till tre år, och det är viktigt att man verkligen vill och är beredd på att ta emot ett barn som har levt några år om man väljer att adoptera därifrån. Det kan ju bli en 2½-åring och han/hon måste vara lika välkommern som en sexmånaders baby.

    Din makes sjukskrivning har jag ingen aning om hur Colombia ställer sig till. Hur har de svenska myndigheterna reagerat? Hur beskrivs hans sjukskrivning i er utredning? Förr om åren vet jag att Colombia har accepterat vissa sjukdomar och funktionshinder, men de kan mycket väl ha blivit hårdare. Det kan också skilja lite mellan barnhemmen. De som bäst kan svara på er fråga är AC. Om de föreslår att ni ska adoptera från Colombia kan ni räkna med att er ansökan kommer att accepteras, I annat fall får ni försöka i något annat land. När ni har skickat in er utredning till AC kommer ni att få diskutera landvalet med en konsulent. OBS att AC inte kommer att låta er sätta upp er på kö till ett land där ni inte passar in på kraven.

  • miism

    Hej!
    Tycker du fick ett oerhört dåligt svar av  Renesmee, och hoppas du inte tar åt dig allt för mycket av det!
    Jag har själv en sjuskrivning på grund av utmattning i bagaget, och ja, det kan ställa till det när det gäller att välja land. Allt beroende på hur det är formulerat i er utredning och vilka läkarintyg som finns att tillgå. Men det finns givetvis länder som godkänner detta också. För vår del landade vi i Kenya där vi nu är med världens sötaste lille gosse.
    Så deppa inte ihop när ni pratat med AC utan titta på de alternativ som finns och glädjs åt dem, även om kanske ert förstahandsval trillar bort. Någonstans där ute finns ju just ert barn!

  • Ålen returns

    Hej TS! Till skillnad från Renesmee tror jag att ni vet vad det innebär att adoptera då ni kommit en bit i processen. Grattis till ert beslut!

    Vi fick vänta 4 månader på BB från dem privata barnhemmen i Colombia. Se nedan:

    Juni 2008- gick med i AC
    Feb 2010- fick starta ansökan
    April 2010- ansökan skickades
    Sept 2010- BB

    Lycka till med allt!

Svar på tråden Väntetid på BB Colombia (privata barnhem)