• Ceciliastockholm

    AC fick avslag från MIA ang. Vietnam

    Pratade med MIA idag och fick beskedet att AC fick avslag avseende adoption av SN-barn från Vietnam Vi får hoppas att dom överklagar igen - men tyvärr ser det nog mörkt ut. Fick ingen motivation - den var för lång för att dom skulle kunna läsa upp den i telefon.

    Vet inte om detta påverkar möjligheterna för att Vietnam ska öppna "som vanligt" igen, men tråkigt är det hur som helst.

    C

  • Svar på tråden AC fick avslag från MIA ang. Vietnam
  • en glad

    Fast det handlar nog fortfarande om att Vietnam inte kan säkerställa att adoptioner i landet går till på ett korrekt sätt ....

  • Namaste72

    Enligt BFA så arbetar Vietnam med att dels säkerställa adoptionerna, dels med att ansluta sig till Haagkonventionen. Tycker det inte är konstigt alls att MIA avslår ansökan innan detta är klart. (för vem vill ha samma situation som i Nepal igen?)


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • vem vet
    Namaste72 skrev 2010-11-09 08:33:43 följande:
    Enligt BFA så arbetar Vietnam med att dels säkerställa adoptionerna, dels med att ansluta sig till Haagkonventionen. Tycker det inte är konstigt alls att MIA avslår ansökan innan detta är klart. (för vem vill ha samma situation som i Nepal igen?)
    Vad var situationen i Nepal?
  • VNmamma
    Namaste72 skrev 2010-11-09 08:33:43 följande:
    Enligt BFA så arbetar Vietnam med att dels säkerställa adoptionerna, dels med att ansluta sig till Haagkonventionen. Tycker det inte är konstigt alls att MIA avslår ansökan innan detta är klart. (för vem vill ha samma situation som i Nepal igen?)
    Håller med. Dessutom, vem vill ha samma situation som den som ledde till stoppet i Vietnam?
  • Nimbus
    vem vet skrev 2010-11-09 13:48:14 följande:
    Vad var situationen i Nepal?
    Det framkom efter utredningar i landet att man inte kunde säkerhetställa att adoptionerna från Nepal skett på ett regelrätt sätt, att barnens bakgrund var granskad. Därför stoppade AC och BFA genast sina adoptioner från landet. De som redan fått bb fick vänta på att just deras barns bakgrund skulle utredas ordenligt innan de fick åka och hämta barnen, en fruktansvärd situation förstås!
  • hellokitty1

    Vad jag förstått och läst så tänker sig Vietnam att ansluta sig till Haag i början av nästa år och håller på och utarbetar tillämpningsföreskrifter. Kan tänka mig att MIA även vill se att det fungerar i praktiken innan man ger sitt tillstånd. Hoppas att AC ändå försöker igen. När de verkligen anslutit sig till Haag kanske det är lättare, för redan nu borde de ju kunnat visa att deras egna adoptioner går rätt till, att de har god erfarenhet osv..
     

  • annika11

    idag har vietnam skrivit under haagkovektion, hoppas det kommer igång snart igen.

    detta står på AC hemsida.

    Vietnam har signerat Haagkonventionen


    Vietnam har nu signerat Haagkonventionen om skydd av barn och samarbete vid internationella adoptioner. Konventionen signerades av Huynh Minh Chinh, Vietnams ambassadör i Nederländerna.


    Den 1 januari 2011 träder också den nya adoptionslagen i kraft. Nu inväntar vi de riktlinjer som i detalj kommer att reglera adoptionsverksamheten. 


     
    livet är en dans på rosor, en dans med svåra steg
  • Ceciliastockholm

    Tack för infon, nu får vi hålla tummarna att Vietnam öppnar igen. Min personliga gissning, och förhoppning, är att det igång igen vid denna tid nästa år.

  • Namaste72
    Ceciliastockholm skrev 2010-12-16 23:37:39 följande:
    Tack för infon, nu får vi hålla tummarna att Vietnam öppnar igen. Min personliga gissning, och förhoppning, är att det igång igen vid denna tid nästa år.
    Och jag hoppas på snabba ryck och en öppning till sommaren
    { Mamma till världens finaste dotter }
Svar på tråden AC fick avslag från MIA ang. Vietnam