• Linlin

    Hembesök i morgon!

    Måste bara få berätta att nu börjar vår hemutredning.
    Det är så sällan man får berätta att det händer något i denna adoptionsväntan.
    I morgon blir det första mötet och det blir hembesök hos oss.
    Sitter nu jätte nervös i nystädade lägenheten och skulle må bra av få höra lite av era erfarenheter av just hembesöket.
    Linlin

  • Svar på tråden Hembesök i morgon!
  • Tjejen 75

    Vi började med att visa runt lite i huset och sen bjöd vi på fika. Därefter hade vi djupintervjuer på  vars ett rum i huset, men det kan vara olika upplägg d v s om de ska intervjua eller ej.
    Lycka till!

  • Zabka

    Det kommer att gå jättebra. Vi började också med husvisning och sen bjöd vi på fika. Vi pratade lite och allt var klart på 30-40 minuter. Hon sa att vi bodde fint och att vi inte skulle ha "ansträngt" oss med hembakade kakor
    Allt som allt väldigt trevligt och avslappnat.

    Lycka till! 

  • angel04

    Visning av fårat hem och som de andra sa fika efter det, är ensamstående så de prata med mig ett tag och sen lekte de med min 5 åriga son, det var mycket skratt från hans rum och en del lego blev byggt. Det är absolut inget att vara nörvös inför. Var bara er själva så kommer det att gå bra. Lycka till!!

  • gottelina

    Vi har också hembesök imorgon. Vi har dock redan varit på infon (så klart), 2 vanliga möten + djupintervjun. Imorgon hembesök som sagt och sen en nätverksträff om 2 veckor. Efter det hade vi en "knytaihopsäcken"-träff också sen var det bara att vänta medan de skrev. Nu har det dock dykt upp ett litet aber på vägen. Under djupintervjun kläcker utredaren ur si att förresten, man får inte ha ett BMI över 30!!! Får besked imorgon om hur vi ska gå vidare...

  • fabbemam

    Hej
    Jag minns hur vi städade och home stylade men är fortfarande osäker på vad hon egentligen tittade på!

     Ang Gottelinas BMI vill jag säga att jag har BMI 34 men vi fick medgivande ändå. Jag var tvungen att göra en nogrannare hälso undersökning som visade att jag var fullt frisk och berätta hur jag skulle göra för att fortsätta gå ner i vikt (började på BMI 36).

     Vår utredare menade att om jag var fullt frisk för övrigt och fast bestämd att fortsätta en långsam viktminskning så jämförde hon det med att man kan vara en bra förälder både om man har BMI 34 eller åkt fast för fortkörning om man för övrigt är "att rekomendera" som blivande adoptivförälder. Men hon höll på den slutsatsen in i det längsta...

    Lycka till till er båda imorgon!
    Fabbemam

  • Linlin

    Lycka till Gottelina!
    Jag är nu ganska ledsen då hembesöket blivit avbokat pga sjukdom.
    Det är ju självklart sånt som händer framförallt i november, men så besviken jag känner mig.
    Det är så mycket förberedelse mentalt och även ett så stort steg i processen.
    Jag har i alla fall inte hunnit börja baka.
    Nu kommer vi få vänta ytterligare flera veckor innan det kan bli aktuellt med besök.
    Men inget att göra något åt. Får istället njuta av att vårt hem är väldigt städat och ombonat.
    Linlin.

  • gottelina
    Linlin skrev 2010-11-16 11:22:14 följande:
    Lycka till Gottelina!
    Jag är nu ganska ledsen då hembesöket blivit avbokat pga sjukdom.
    Det är ju självklart sånt som händer framförallt i november, men så besviken jag känner mig.
    Det är så mycket förberedelse mentalt och även ett så stort steg i processen.
    Jag har i alla fall inte hunnit börja baka.
    Nu kommer vi få vänta ytterligare flera veckor innan det kan bli aktuellt med besök.
    Men inget att göra något åt. Får istället njuta av att vårt hem är väldigt städat och ombonat.
    Linlin.
    Åhhh! Jag förstår dig fullständigt. Vi skulle egentligen haft vårt hembesök förra veckan kl 15 på torsdagen. Kl 12 ringde hon och ställde in pga sjukdom. Sån jäkla urladdning!!! Men fick du inget nytt datum direkt? Vore väl det minsta de kan göra. Dom borde väl förstå vad denna processen gör med en människa fast det är kanske ett test. Flört Sånt man måste tåla om man ska palla bli förälder... Hoppas ni slipper vänta allt för länge... Njut av ert nystädade hem och av varandras sällskap så länge. Kram!
  • gottelina

    Hembesöket avklarat! Gick bra och vi fick igenom vår vilja att fortsätta utredningen paralellt med min kamp mot BMI 30. Nästa steg är nätverksträff här hemma nästa fredag. Hoppas den kära familjen uppför sig! Flört 

  • Chimamanda

    Vi har också hembesöket om ett par veckor! Det är tredje träffen med utredaren och även tillfället för djupintervjuerna, så de blir två som kommer hem till oss från familjerätten. Vi hade hoppats på att hinna samla alla intyg och brev tills dess, så att vi kan lämna över dem då. Men vi får se om vi hinner få ihop allt.

    Vi bor i en trea och har bara självklara sittmöbler i vardagsrummet. Undrar om den ena intervjun ska äga rum på sängen i sovrummet, eller? Känns kanske lite för intimt... :-O

    Maken har lovat att baka kanelbullar innan och så blir det förstås storstädning också! Vi hoppas att katterna ska sköta sig bra, men de brukar charma de flesta.

  • Linlin
    Hembesöket avklarat! Gick bra och vi fick igenom vår vilja att fortsätta utredningen paralellt med min kamp mot BMI 30. Nästa steg är nätverksträff här hemma nästa fredag. Hoppas den kära familjen uppför sig! Flört

    Vad skönt att höra att det gick bra för dig idag!
    Vi ska nu njuta av en god middag och ladda om batterierna.
    Kommer starta hemutredningen i början av december istället. Även om det känns lite surt idag så är det bara att gilla läget. Får adventspiffa hemmet till nästa gång.
  • Linlin

    Oj! Nu blev min text lite konstig, kopierade Gottelinas text, trodde man gjorde så för att hänvisa till hennes inlägg. Kanske någon kan berätta för mig hur man lägger in det.

    Vad spännande Grace O, det kommer aldeles säkert gå bra. Det blir spännande att höra mera.

  • far

    "Det som är så otroooligt konstigt för mig, är att människor som vill adoptera ett litet övergivet barn, skall granskas i ala ender och kanter, de skall vara "perfekta", på alla sätt ock vis...Men man glömmer bort en så viktig sak: "De längtar bara så oerhört efrer et barn".

    Desutom skall de batala dyrt för det, precis som att det finns någon sorts "dolt handel" med adoptivbarn? Mellanhänder???

    Och hur mycket får den mamman, eller hennes familj, där det lilla adoptivbarnet födds? Har de rent av varit tvungna att sälja sitt barn?

    ......Och samtidigt kan man HÄR I SVERIGE, föda barn, huller om buller, använda abort som preventivmedel, omhänderta barn som har inkompetenta föräldrar??? Ragga hemlösa 12åringar i Malmö, Och låta treåringar leka ute ensamma kl. 22 på kvällen???

    Detta är för mig en fucking paradox, och ville bara dela mina tankar????

    Att vilja adoptera et barn, är en hedersgärning, när de människor som inte kan få barn, tar det beslutet.

    Insinimation, och spermabanker, är för dem som vill tjäna pengar, (på boskap och människor), surrogatmammor likaså.

    ADOPTION, är det enda humana alternativet till ofrivilligt barnafödande, och borde vara helt ocommerciellt, och till 100% statsligt reglerat, som et monopol, som är lika älskat som systembolaget.
    KräksSkrikandes

  • gottelina
    Linlin skrev 2010-11-16 17:42:46 följande:
    Oj! Nu blev min text lite konstig, kopierade Gottelinas text, trodde man gjorde så för att hänvisa till hennes inlägg. Kanske någon kan berätta för mig hur man lägger in det.

    Vad spännande Grace O, det kommer aldeles säkert gå bra. Det blir spännande att höra mera.
    Du trycker på citationstecknet uppe till höger i det inlägget du vill ha med.

    Men du, början av december är bara 2 veckor bort och även om det känns som en evighet nu så säger det bara poff så är ni där... Tomte Det känns lite som om vi kommer att följas åt. Kul! Har ni funderat vidare sen på vilket land och så? Du behöver inte berätta vilket (om du inte tvunget vill förstås Flört) utan jag undrar mer om ni har en klar plan. Vilken organisation ni valt osv... Förlåt min nyfikenhet men eftersom vi är ensamma här hemma om denna resa så griper man varje tillfälle att hitta nån att bolla med...
  • Linlin
    gottelina skrev 2010-11-16 23:54:01 följande:
    Du trycker på citationstecknet uppe till höger i det inlägget du vill ha med.

    Men du, början av december är bara 2 veckor bort och även om det känns som en evighet nu så säger det bara poff så är ni där... Tomte Det känns lite som om vi kommer att följas åt. Kul! Har ni funderat vidare sen på vilket land och så? Du behöver inte berätta vilket (om du inte tvunget vill förstås Flört) utan jag undrar mer om ni har en klar plan. Vilken organisation ni valt osv... Förlåt min nyfikenhet men eftersom vi är ensamma här hemma om denna resa så griper man varje tillfälle att hitta nån att bolla med...
    Ja nu blev det bättre, tack för tipset.
    Jo veckorna går ganska fort, ska dessutom resa bort på jobb under denna tid och då brukar tiden gå fortare än vanligt.
    Jag tycker det är jättespännande att följas åt här på familjeliv. Jag har varit ganska passiv i forumet ett tag pga att ingenting hänt i vår process. Men nu känns det som att man börjar bli lite mer social. Vi är med i AC, BFA och FFIA. Det blir spännande att se vilken organisation det blir. Vi håller oss väldigt öppna till landval då det känns som att det kan förändras ganska snabbt. Hur ser det ut för er?
  • Linlin

    HELT OTROLIGT!

    Igår var vi åter redo och laddade för hembesöket som blivit framflyttat en månad pga sjukdom.
    Kaffet var åter klart och nybakade kakor framdukade. Hade igen tagit ledigt från jobb där det för tillfället är supermycket att göra.....klockan gick och blev kvart över....efter en timme försökte vi få tag på någon för att höra om något hänt......inget svar. Känner mig så besviken.

  • gottelina
    Linlin skrev 2010-12-15 13:24:07 följande:
    HELT OTROLIGT!

    Igår var vi åter redo och laddade för hembesöket som blivit framflyttat en månad pga sjukdom.
    Kaffet var åter klart och nybakade kakor framdukade. Hade igen tagit ledigt från jobb där det för tillfället är supermycket att göra.....klockan gick och blev kvart över....efter en timme försökte vi få tag på någon för att höra om något hänt......inget svar. Känner mig så besviken.
    Va?!!! Så jäkla illa! Ingen som hört av sig?!! Maila chefen genast och ge dig inte. Dom ska minsann skämmas!!!!Skrikandes
  • Chimamanda
    Linlin skrev 2010-12-15 13:24:07 följande:
    HELT OTROLIGT!

    Igår var vi åter redo och laddade för hembesöket som blivit framflyttat en månad pga sjukdom.
    Kaffet var åter klart och nybakade kakor framdukade. Hade igen tagit ledigt från jobb där det för tillfället är supermycket att göra.....klockan gick och blev kvart över....efter en timme försökte vi få tag på någon för att höra om något hänt......inget svar. Känner mig så besviken.
    Näe, så får det inte gå till!!
  • TinaM

    Usch vilken urladdning....  Jag hoppas ni får en ny tid SNART!
     

  • Helle68

    Usch vad jobbigt! Förstår att luften nästan går ur er. Samma sak hände oss när vi skulle ha hembesök. Det kändes så snopet, vi som tagit ledigt hela dagen för att städa och förbereda oss. För att inte tala om hur mycket man väntat. Och ni som redan fått besöket uppskjutet. Hoppas verkligen ni får tid för nytt besök så fort som möjligt!

Svar på tråden Hembesök i morgon!