• Mitt Älskade Barn

    Kostnad för en liten hund per månad?

    Står i begrepp att införskaffa oss en till familjemedlem utiform av en LITEN hund.
    Vad kan det tänkas kosta i månaden? tänkte på foder, koppel/utrustning, försäkring osv..

    Någon som har ett hum? :)

  • Svar på tråden Kostnad för en liten hund per månad?
  • Uncia

    det kan variera väldigt.
    beror på vilket försäkringsbolag(kan vara stor skillnad beroende på viken ras man har),
    vad för slags foder(billigare sort från mataffär eller dyrare från djuraffär/veterinärfoder, tuggben osv
    sen är det kostnader som kommer och går, tex vaccinering osv.
    dock äter ju inte små hundar så mycket, men kan däremot ha lite högre försäkringskostnad och pris när man köper hunden.
    men tänk på att köpa en valp från en seriös uppfödare som är med i svenska kennelklubben och kanske du redan vet, men bara för det är en liten ras så är den inte atomatiskt lugnare, lättare!
    vissa mindre raser kräver ibland mer än vissa större vad det gäller aktiviterng. tex jack russel terrier är en stor hund i litet format som kräver bra aktivering.

    lycka till med ditt letande!

    här är en länk till svenska dvärghundsföreningen.
    där kan du hitta till dem olika rasklubbarna.
    www.sdhk.net/start.htm

    jag föder själv upp mops, som är en glad och alert liten ras.

  • HedvigsMam

    Vår hund (2kg Prazsky krysarik) kostar ungefär så här mycket:

    Försäkring 84kr/mån
    mat 300kr/3kg (räcker mer än en månad, minst 2 mån)
    bajspåsar 30kr/2mån
    Tuggben ca 20kr/mån
    Koppel, sele,klosax, kläder,hundschampo, bädd, transportbur,leksaker 1200kr

    vaccination 450kr/gång, när hunden är 12v, 6mån, 1år 

    Sen får man hoppas på att man får en frisk hund, veterinär besök kostar ganska mycket. Små raser kan få dubbla tandrader när dom permanenta tänderna kommer fram. Och då behöver man dra ut mjölktänderna. 

  • mörlin

    BEror helt påvad det är för ras som även ovanstående säger. Jag skulle tänka på att räkna ut alla kostnader som kan uppkomma under ett år. Dr till lite i överkant och dela på 12 så du får ut en snittsumma. Och då såklart lägga till vad själva hunden kostar i inköp. Jag skulle räkna med *Försäkring. Varierar väldigt mycket beroende på försäkringsbolag och hundras. *Vaccinatiomer. Ca 3 st första året och sedan 1 gång per år *ev vetrinärkostnader. Jag lägger undan ca 300 kr/månad. Man vet aldrig vad som händer *foder. (Det lönar sig att köpa ett dyrare i djuraffären) *tillbehör såsom koppel, leksaker, bädd, bilbur, tuggben mm *träning. Kan vara bra att gå på kurser med hunden för träning och aktivering. Alla hundar behöver aktivering och hjärngympa, även de små raserna. (många glömmer det tyvärr.) Tor att jag har fått med det mesta. Lycka till med er eventuella nya familjemedlem!

  • mörlin

    OJ. Blev ingen styckeindelning då jag skrev från mobilen men hoppas du förstår ändå

  • JBC

    Så svårt att säga eftersom det är beroende av många faktorer! Du kan ju göra det väldigt billigt för dig själv genom att köpa billigare mat, en billig försäkring och kanske få hjälp av nån hundkunnig kompis med träning. Egentligen behövs ju bara ett halsband och ett koppel för runt 50 kr (finns ju att köpa ställbara som hunden kan ha hela livet nästan) medans andra har flera olika både halsband, selar och koppel.

    Gissningsvis skulle jag säga från ca 500-1500 helt beroende på vilka val man gör. Får man en sjuklig hund har man förstås inte så mycket annat att välja på än att gå till veterinär, det tillhör ju inte en av dom poster man kan välja bort. 

  • Lathundarna

    Har en liten jycke med allergi som kräver specialmedicin, ca 1400,- var 5:e månad. Försäkringen ligger på 2200,-/år, fodersäck på 8 kg kostar runt 500,-/köptillfälle och räcker väl cirkus 2-3 månader. Sen tillkommer ju skitpåsar, eventuellt ny sele, reflexer (vi lyckas alltid nöta ut dem), eventuella aktiveringsleksaker, etc. Har dock aldrig slagit ut alltihop på 1 år och tagit reda på månadskostnaden

  • Moad

    Gammal tråd, men om någon googlar och kommer in här igen så har jag haft min valp i 4 månader nu och listar här mina kostnader än så länge :)

    (Jag har en Cockerpoo)

    Valp 14500

    Godis 300

    Kompostgaller 100

    Skålar 160

    Leksaker 200

    Bajspåsar 50

    Koppel/halsband 300

    Säng 400

    Filtar 150

    Schampo, golvspray 500

    Mat 12kg 550kr, fortfarande halva påsen kvar.

    Tandborste, tandkräm 300

    Vaccination 400

    Försäkring 180:-/månad

    Bilbur 500

    Kloklippning 50

  • Starka

    Cockerpoo tik

    Inköp 9500

    Selar koppel bilbälte bur osv har vi nog lagt 2000-2500 på hittills hon är en jäkel på att krypa ur varenda sele vi köper

    Resten är i stil med ovan svar.

    När hon var 7 mån la vi ca 12000 hos veterinären på två mån

    Kastrering 6400

    4 valptänder som inte lossnade fick op bort ca 3500

    Och ett akutbesök pga 1 grässtrå i halsen 2500 nånting

    Så det skiljer väldigt vad det kostar

    Kastreringen gjord vi för att undvika livmodersinflammationer bla

    Kom på en kostnad till hundtrim ungefär var 3-4e mån 500kr klor klipper vi själva

Svar på tråden Kostnad för en liten hund per månad?