• Breaking Benjamin

    Hur fixar man att separera med små barn? När ska man ge upp?

    Vill bara skriva av mig.

    Har fästman, hus och två små barn. Jag funderar varje dag på separation. Vi har bråkat sen den dag vi träffades och har år av tjafs och olikheter bakom oss. Ändå har jag älskat honom och det har "inte gått" att lämna pga starka band och barn. Jag vill så in i helvete gärna kunna ge mina barn en trygg uppväxt tillsammans med båda sina föräldrar. Det har länge varit det enda alternativet för mig. Vi har satt dem till världen oc vi måste ge dem den familj som de behöver och förtjänar. Bråken och de negativa spänningarna som finns mellan oss går ut över barnen. Jag ser sorgen i deras ögon och det skär i hjärtat på mig varje gång. Ibland får jag panik och känner att jag måste ta dem ur detta hem som är så fyllt av gnäll, tjafs och kyla. Vi går i familjerådgivning och jag hoppas verkligen att vi kan rädda detta förhållande så att det blir harmoni i vår familj. Jag vill detta så innerligt för mina barns skull. Ibland känns det dock som att HAN är fel för mig på alla sätt. Som att jag inte ens tycker om honom fast han är en jättebra människa och pappa. Jag gillar inte hans sidor och vi är så otroligt olika och han är så svår att leva med (för mig). Tidigare har det funnits en kärlek men just nu är jag bara fylld av besvikelse, irritation, äckelkänslor (närhet) och bitterhet. Jag mår dåligt och han med. Jag är rädd för att om vi separerar så kommer jag stå där sen i efterhand och undra vad "f-n som hände?!?". Att JAG förstört allt och inte ansträngt mig nog. Att vi snurrat in oss i destruktiva konflikter som egentligen är helt onödiga. Många gånger känner jag "vi skulle kunna ha det så bra tillsammans". Allting har ju funnits där, alla förutsättningar, eller? Känns som att om jag bara rycker upp mig och skärper mig så får vi ordning på detta. Jag fattar inte hur vi kunnat sno in oss i detta att varenda samtal känns så infekterat. Varje simpel diskussion kan på sekunder leda till världens bråk. Det är ett så skadat förhållande, känns som att det är försent för att få rätsida på allt. Vi slarvade bort allting pga bråk och olikheter helt i onödan. Jag kan inte, även om jag vill förmedla hur det varit och är mellan oss. Det är så många år och så mkt. Jag vet inte själv längre. Var får man kraften att bryta upp, sälja huset och splittra vår lilla familj????? Får man göra så mot sina barn. Misslyckas så katastrofalt?!?! Jag är en hemsk mamma som satte barn till världen i detta förhållande. Jag tar ifrån mina barn chansen att växa upp i en familj och det känns som om jag får hjärtat utslitet när jag ser på dem. Får man göra så mot sina barn som inget hellre vill än att ha sin mamma och pappa hos sig, tillsammans.  

  • Svar på tråden Hur fixar man att separera med små barn? När ska man ge upp?
  • Maelin

    känner igen mig lite..  ett alternativ särbo?? jag kan se det lite tvärtom, skadas inte barnen mer av bråk och elände, att ens barn känner av att mamma mår dåligt lixom...  visst det är som att välja mellan pest eller kolera, det är ju svårare för barnen att må bra om inte du gör det.. men när du satte barnen till världen så visste du inte att du skulle komma till denna punkt /situation så då har du inte misslyckats, shit happens.. vad barnen förtjänar är att ha stabila föräldrar, är ni stabila tsm? ni är ju fortfarande en familj fastän om ni skulle gå isär.

  • Emma0709

    Hej!!
    Fy fan va jobbigt det måste vara!!
    Men som föregående talare, SÅ tar garanterat barnen MER skada av att höra/se er ihop om det är så mkt liv o så!
    Jag kan verkligen tänka att jag skulle resonerat precis som du gör OM jag va i samma sits!
    Men varken du eller din sambo är "dåliga" människor om ni går skilda vägar, det kanske tom stärker er relation?!
    Varken du, sambon eller era barn mår ju bra av att leva så som ni gör!!
    Sen är det lätt för mig att sitta här och snacka!
    Men att ta steget o slå slag i saken kan INTE vara lätt.
    Usch, jag hoppas det löser sig till det bästa för er!!
    //Emma


  • södermamman

    Fy fan vad jag grinar när jag läser det du skrivit. Vill bara krama om dig och gråta tillsammans. Jag har det i princip exakt likadant och vet inta vart jag ska ta vägen. Vi har ett barn ihop och har också bråkat från dag ett egentligen så jag kan liksom inte skylla på någon annan än mig själv. Jag var en sådan som nästan såg ner på tjejer som satsade på sådana här killar och satte sig själv i skiten, sedan gjorde jag precis samma sak själv. Vi har aldrig kunnat nå varandra, fast man har lurat sig själv ibland och inbillat sig det. Vi är totalt olika och som du skriver tycker jag knappt om något hos honom längre, jag är snarare avundsjuk på alla andra som lever det lyckliga familjelivet. Hos oss blir det tjafs om allting och slutar ofta med skrik och elaka ord. Han är usel på att prata och att förstå och missförstår det mesta jag säger, vilket ofta är det som utlöser allt. I grunden är han nog en stor egoist som går sin egen väg och anstränger sig inte för andras skull. Jag ser också sorgen i ögonen på vårt barn och vet inte hur mycket man kan gråta som människa. Hu fan kan man vara så jävla dum som sätter ett barn till värden med en sådan man, undrar jag och önskar ibland att jag ska vakna ur den här mardrömmen. Vi går inte i parterapi som ni, men han går själv och pratar för han hamnar i mörka perioder, vilket jag för övrigt är skjukt less på, ryck upp dig för fan och var den pappa och sambo du är! Kan jag tänka. Hans humör är under all kriktik och visst det är inte så hela tiden och det har blivit bättre, men ändå ska jag stanna och leva med dessa bråk när han i proncip förgör mig och allt vad jag vill ha?

    Stor kram

  • södermamman

    En sak till, förövrigt drog han till en kompis nu efter dagen bråk och skrek åt mig, när jag var inlåst på toaletten och grät, att jag inte skulle messa eller ringa honom och att det här var ett dårhus. Ja han har väl gjort mig till en dåre. Känns som att han e en manipulativ psykopat och jag vet inte vart jag ska flytta om vi går isär, jag är arbetslös.

  • Fröken Fajans

    Känner igen mig TS. Och vi har nyss köpt boende, kanske korkat. Jag tänker att så länge vi kan hålla sams inför barnen så ska vi försöka ett tag till. Samtidigt undrar jag om det inte är lättare ju mindre barnen är. Våra är 11 mån, hur gamla är era TS?

  • Dögun

    Ja, jag förstår dig precis. Jag undrar också varför jag ville skaffa barn nr 2 som nu är 5 mån. Dottern var ändå sju år så det hade nog funkat bra att separera innan lillen kom. Fast hos oss är det kyligt och vi pratar så lite som möjligt med varann. Han försöker väl vara hemma så lite som möjligt verkar det som. Jag går o lägger mig så tidigt som möjligt om han är hemma.

    Men hur löser man det ekonomiskt om man inte bor ihop?

  • Loriyana

    Mina föräldrar bråkade konstant. Sedan sålde de huset och köpte två lägenheter i samma trapp. Efter det blev det MYCKET bättre! De är särbos istället för att bo ihop, men tillräckligt nära varandra ändå. Ni skulle alltid kunna testa?

  • Breaking Benjamin
    södermamman skrev 2010-11-27 17:10:42 följande:
    Fy fan vad jag grinar när jag läser det du skrivit. Vill bara krama om dig och gråta tillsammans. Jag har det i princip exakt likadant och vet inta vart jag ska ta vägen. Vi har ett barn ihop och har också bråkat från dag ett egentligen så jag kan liksom inte skylla på någon annan än mig själv. Jag var en sådan som nästan såg ner på tjejer som satsade på sådana här killar och satte sig själv i skiten, sedan gjorde jag precis samma sak själv. Vi har aldrig kunnat nå varandra, fast man har lurat sig själv ibland och inbillat sig det. Vi är totalt olika och som du skriver tycker jag knappt om något hos honom längre, jag är snarare avundsjuk på alla andra som lever det lyckliga familjelivet. Hos oss blir det tjafs om allting och slutar ofta med skrik och elaka ord. Han är usel på att prata och att förstå och missförstår det mesta jag säger, vilket ofta är det som utlöser allt. I grunden är han nog en stor egoist som går sin egen väg och anstränger sig inte för andras skull. Jag ser också sorgen i ögonen på vårt barn och vet inte hur mycket man kan gråta som människa. Hu fan kan man vara så jävla dum som sätter ett barn till värden med en sådan man, undrar jag och önskar ibland att jag ska vakna ur den här mardrömmen. Vi går inte i parterapi som ni, men han går själv och pratar för han hamnar i mörka perioder, vilket jag för övrigt är skjukt less på, ryck upp dig för fan och var den pappa och sambo du är! Kan jag tänka. Hans humör är under all kriktik och visst det är inte så hela tiden och det har blivit bättre, men ändå ska jag stanna och leva med dessa bråk när han i proncip förgör mig och allt vad jag vill ha?

    Stor kram
    Hur går det för dig?
    Kramar till dig!
  • Breaking Benjamin

    Idag slog det mig och det är nog jävligt sant. Jag vill vara den allra bästa mamman jag kan för mina barn. Det kan jag inte vara i den här relationen. Vi kan ha bättre perioder men sedan blir det alltid tjafs. En varningsklocka för mig är att så himla lite kan göra mig så upprörd att jag får hjärtklappning. Som nyss. Han smällde igen dörren innan han gick ut då han blev sur över ngt, mitt hjärta börjar bulta och jag blir så upprörd och får en klump i magen. Min sinnesstämning påverkar barnen även om jag försöker hålla ett neutralt ansiktsuttryck. Jag är som mest harmonisk med barnen då han inte är hemma. Hans närvaro tar mer energi från mig än den ger. Vi tar båda av varandra. Jag vill vara den bästa mamman jag kan för mina barn. En glad mamma. Han, eller jag tillsammans med honom, gör mig irriterad, ångestladdad, ledsen, stressad, arg, bitter osv. Jag tror att jag blir en gladare mamma ensam. Jag måste göra det som är bäst för barnen och det är att ha en stark och glad mamma.

  • Fröken Fajans

    Ja, själv sitter jag och längtar efter att sambon ska börja jobba igen. Funkar bäst om vi inte träffas så mycket.

Svar på tråden Hur fixar man att separera med små barn? När ska man ge upp?