• TinaM

    Hemutredning nov 2010

    Hej!
    Ska börja med hemutredning på torsdag, känner mig nervös, orolig, pirrig, förväntansfull, ja alla känslor och lite till....
    Någon annan där ute i samma situation? Erfarenheter? Tips? 

  • Svar på tråden Hemutredning nov 2010
  • gottelina

    Vi är mitt uppe i vår hemutredning just nu och på Fredag ska vi ha en s k nätverksträff. Några tips är svårt att ge så här på rak arm. Det jag kommer att tänka på är nog att ta det lugnt och inte jaga upp sig i förväg. T ex intervjun hör man allt möjligt hemskt om och ja, frågorna är mycket intima men om man ser det som något som bara ska klaras av så går det säkert bara bra. Tänk på att vissa saker behöver man inte berätta om man inte vill. Prata igenom med din partner bara så att ni är överens vad det gäller er relation. Ser kanske liiiite konstigt ut om du pratar om ett myyyycket bra sexliv och han säger att det stannat av... Flört Är det ngt speciellt du undrar över så fråga gärna. Jag svarar så gott jag kan. Vi har ju haft ett antal träffar hittills och har i princip bara 2 kvar. Nätverksträffen och en träff för att knyta ihop säcken.

  • felisa

    Vi har inte börjat med vår hemutredning än, har precias skickat in alla papper.. Men gottelina, menar du att man alltså tom får svara på frågor om sitt sexliv!? Det hade jag inte förväntat mig

  • Namaste72

    Kanske ska hänga på här? Utredning nr två för syskon . Vi ska starta upp i januari och samlar de första dokumenten nu.


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Kluran

    Vi ska inte påbörja hemutredning nr 2 ännu, men jag ville ändå titta in och önska er lycka till. Ta det bara lugnt och fokusera hela tiden på målet - ert efterlängtade barn - så kommer det att gå det fint!

    felisa - det är nog olika hur utredare gör, för vi behövde absolut inte svara på några frågor om vårt sexliv när vi gjorde vår hemutredning.

    Hanya - vad spännande att ni nu ska börja utredningen för syskon. Vi har också en önskan om syskon, men väljer att vänta lite till med utredning nr 2. Lycka till Glad! Funderar ni på samma land som innan? Svara bara om du vill förstås.

    Kram!

  • Zabka

    Kikar bara in och önskar alla lycka till!

    Vi fick inga frågor om sexlivet och vi upplevde inte någon av frågorna vi fick som intima eller påträngande.

  • TinaM

    Oj då, nej sexlivet var väl kanske inte det jag tänkte man skulle diskutera.... Flört
    Men annars är det väl mycket funderingar på vad de ska fråga, hur vi ska lägga fram mindre fördelaktiga saker om oss, verkar vi ordentligt förberedda?, ja helt enkelt vara det där perfekta paret...
    Känner inga som är på G med adoption i min närhet, så därför tänkte jag söka lite "gemenskap" online.

    Gottelina: hur är magkänslan såhär långt? känns det bra?

  • Namaste72

    Kluran: Hur länge har ni varit hemma? Vi räknar med att ha varit hemma minst 2 år innan vi åker igen.. vår utredning lär ta minst lika lång tid som sist (8 månader).  Samma land blir det om vi får bestämma, men som du vet, allt kan ändras

    Ang sexfrågor, det fick vi också..eller, snarare "hur ser du på ert sexuella samliv". Inte mer. Det är för att kolla så man är hyfsat synkad som par (att inte barnlösheten dödat kärleken).


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • TinaM

    Hanya72; vilket land har ni adopterat ifrån? under hur lång tid träffades under hemutredningen? och sen, hur länge dröjde det innan ni fick godkänt? bla, bla, 100 frågor

  • Namaste72
    TinaM skrev 2010-11-24 20:49:09 följande:
    Hanya72; vilket land har ni adopterat ifrån? under hur lång tid träffades under hemutredningen? och sen, hur länge dröjde det innan ni fick godkänt? bla, bla, 100 frågor
    Vi har en liten tjej från Indien vid BFA. Vår utredning tog 8 månader sammanlagt. 10 möten tror jag. De flesta blir klara på några månader men vår kommun är överbelastad med andra mer akuta ärenden.
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Kluran

    Hanya - vi har snart varit hemma i ett år med vårt barn Glad. Vi ska kontakta våra hemutredare efter nyår, sen får vi se när vi kan starta upp en ny hemutredning. Vi tänker oss och hoppas att det kanske kan ske någon gång till våren. Men det vet man ju aldrig, dom kan ju ha mycket att göra.

    Kram!

Svar på tråden Hemutredning nov 2010