• Tschakoou

    Katt + fiskar?

    Jag har en innekatt, och nu har jag tagit hem mitt gamla akvarie. Vill så gärna ha fiskar! Men går det ens med en katt hemma? Någon med erfarenhet? :)

  • Svar på tråden Katt + fiskar?
  • Titrania

    Går alldeles utmärkt. Mina katter bryr sig knappt om akvariet längre, det har kört i ca 2 mån nu. Ibland kan de sitta o titta på det, men tröttnar ganska snabbt igen


  • Annika i Gbg

    Jag har 2 katter och akvarium med lock på. Funkar finfint. Klart du ska ha fiskar!


    Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Fru U

    Det går jättebra. Underhållning för katten

    Skämt åsido, det brukar fungera hur bra som helst men jag rekommenderar också täckglas och att om du lägger lysrör (det är väl det man brukar ha?) ovanpå att den ligger på ramen för katter brukar gilla värmen den alstrar


    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • iaseia

    De går jätte bra.
    Hade ett utan täckglas och det vart alltid blöt på golvet och låg döda växter när jag vaknade på morgonen men fiskarna höll sig undan. 

  • hyschad

    Det funkar hur bra som helst för oss, och lite mer tidsfördriv för katten, han sitter jämt nedanför och bara tittar, speciellt när de ska matas och de blir lite rörelse på dem. Han har aldrig försökt att hoppa upp på akvariet eller något sådant, snarare verkar han fascinerad utav dem (: Men som sagt, ett täckglas är att rekomendera för man vet ju trots allt aldrig, vore hemskt om katten skulle råka dyka ner i akvariet om ni inte är hemma eller så.

  • Mynta

    Mina två innekatter bryr sig inte det minsta om fiskarna. Har dock valt ett (eh, två) kar med ordentlig plastkåpa för säkerhetsskull.


  • Bibbidi

    Hade akvarium förut och då sov ändå en av katterna med sina kattungar precis under bordet som akvariet stod på! Gick skitbra! Visserligen var en av kattungarna ganska nyfiken på fiskarna inuti lite emallanåt men den kom ju ändå inte åt dem - var ju glas runtom.

  • kutiom

    Utan täckglas kan det gå illa, en av våra missar plockade upp en stor guldfisk som fick rullat runt en stund på golvet innan vi fick i han i vattnet igen. Två av katterna tycker om att "jaga" fiskarna men då det är en tjock glasskiva emellan bryr sig inte fiskarna direkt om detta.

  • Veris

    Måste bara berätta om min svägerska som hade en guldfiskskål på sitt vardagsrumsbord utan täckglas. Katten brukade dricka vattnet och titta lite på fisken men inget mer. Verkade nästan som om de var kompisar =)

  • changes

    Har min katt Metallica. Vi placerade hennes klätterträd precis brevid vårat 112 liters, där hon både kan ligga och sitta så hon ser ordentligt. Vi märkte att när vi tog bort den så började hon klättra på akvariet, så det blev att sätta tillbaka den och då skötte hon sig.

    Sen så är det ju alltid lika kul att mata fiskarna när katten bår bananas efter flingfodret! haha, sant nöje.

  • fjantoline

    Har 2 katter, och hade som mest 4 akvarier igång samtidigt, det fungerade fin fint. Dock är heltäckande akvarium något att rekommendera. Och anpassa lite efter vad man har för katt, mina katter är väldigt "mark nära" och har egentligen aldrig klättrat på akvarierna, utan nöjt sig att titta men inte röra :) har man en katt som gillar att klättra så kanske man ska ge möjlighet att sitta och titta i en bra höjd, man får testa sig fram helt enkelt :)

    Lycka till :) 


  • koaala

    Det beror nog av katten. De katter som jag haft visar absolut inget intresse för fiskarna, tittar inte ens, dock finns det katter som gärna skulle blöta ner sig att få en fisk.

Svar på tråden Katt + fiskar?