• jansson77

    Svårt beslut som måste tas kring land, tips och råd tack!

    Hej!


    Vi kom fram i kön till colombia för ca 1.5 månad sedan, underbart, och skulle fått skicka ansökan redan nu i dec. Vår rådgivare på AC sa dock att hon ansåg att det saknas lite i vår annars bra utredning för colombias riktlinjer och vad dom kan komma att kräva i efterhand.


    Iaf så hörde vi av oss till Familjerätten som blankt säger nej till att hjälpa oss med detta då vi redan har en godkänd utredning. Hur eller hur efter måååååånga samtal och det kommit fram att vi faktiskt 2 ggr lämnat colombias riktlinjer till vår utredare under utredningens gång och han ej tagit hänsyn till detta och dom erkänner nu sitt misstag och kan tänkas hjälpa oss i mars/april !!!!!!!!!!!


    Vi har diskutterat hemma om hur långt vi orkar bråka med Socialen och om vi skulle välja Sydkorea istället. Men nu känns ju det ytterst osäkert med tanke på ev krig.....


    Har nu mycket svårt att välja land. Ska vi forsätta slå oss blodiga för colombia (är riktigt utmattad av detta) eller ska vi chansa på Sydkorea ???


    Det känns rktigt bra med Korea men tänk om det blir krig......Colombia vet vi ju inte nåt säkert, dels om dom i slutänden verkligen ger oss kompletteringarna och sen om colombia kräver ytterligare kompletteringar och vi ens kan få dom från familjerätten i ett ännu senare skede.......Och tänk om vi väljer korea, det blir krig, då kommer vi ju aldrig få kompletteringarna vi behöver förrän vi gör ny utredning. Hmmmm


    Tips, råd och tankar mottages tacksamt för jag/ vet inte vad vi ska göra/välja !!!

  • Svar på tråden Svårt beslut som måste tas kring land, tips och råd tack!
  • Zabka

    Hmmm, svårt! Vilken jobbig situation! Och galet att ni skall behöva bråka så mycket med familjerätten.

    Om ni precis har kommit fram i Colombiakön så har ni väl ca 10-12 månader kvar i Sydkoreakön? För det är väl 2 respektive 3 års väntetid, eller tänker jag fel nu? Visst är det oroligt just nu i Sydkorea, men läget kan ju tyvärr förändras snabbt i alla länder. Och förhoppningsvis så lugnar det ner sig lite. Jag hade dock varit lite orolig för att Sydkorea tidigare år har gått ut med att de vill stoppa alla internationella adoptioner från år 2012. Men de kanske inte har kommit så långt med de planerna? 

    Spontant föreslår jag Colombia i hopp om att det trots allt går bra med familjerätten. Måste ni komplettera redan innan ni skickar er ansökan, eller kan ni skicka det ni har just nu? I så sparar ni ju in lite tid i väntan på familjerättens komplettering i mars/april. Fast så kanske man inte får göra?

    Det här var bara mina spontana tankar Hoppas att det går jättebra oavsett vilket land ni väljer.

  • Hjärtat längtar

    Vad dåligt att ni måste vänta till mars/april!!! Jag tycker ni skulle få gå före andra som håller på med hemutredning eftersom socialen gjort sitt misstag och att ni egentligen borde ha en klar utredning nu!

    Är ni alltså framme i kön både vad det gäller Sydkorea och colombia? är det AC privata barnhem?

    Svårt val. Jag fattar det som att ni först ställ in er på colombia. Då skulle jag tycka att det var svårt att bara byta land nu.

    Gör det som känns bäst i hjärtat! Inte det svar du vill ha. Men jag vet faktiskt inte. Vilket land har mest kötid i landet?

  • Miss TN

    Oj, viken tråkig situation ni har hamnat i.

    För det första skulle jag absolut INTE ge mig när det gäller socialen då det är dom som har gjort fel och erkänt det. Då är det deras skyldighet att göra det rätt och de kan inte kräva att ni måste vänta så länge som till våren på det. Det kanske räcker med att de kompletterar med ett särskilt intyg som kompletterar er utredning? Jag skulle kräva att de tar sig tiden nu.

    Sen kan det ju vara så om jag fattat er kontakt på AC rätt, att ni kanske /eventuellt måste komplettera er nuvarande utredning i efterhand OM Colombia kräver det och då kanske ni redan är framme i vår och när era utredare har tid. Det tar ju tid att sammanställa er ansökan till Colombia samt att den ska översättas, legaliseras samt gås igenom i Colombia. Det tar tid det med. Ni måste nog fråga er kontakt på AC mer om detta.

    Om ni är framme i Sydkorea redan nu (förstod inte om ni var det) så kanske det inte är så lämpligt med tanke på det krig som verkar uppstått. Men för det första är det en väntan på bb (som oftast är lite längre nu än vanligt) och sen ytterligare flera månader på RB. Innan ni får åka är det lång tid och det kan vara bra igen i Korea. Detta kan hända i alla länder och i det land vi väntar är det väldigt oroligt jämt. Dock har ni ju valet att kunna stå över detta redan nu och det är därför jag skulle "kriga" med socialen istället. Jag skulle STENHÅRT tala för att ni har påtalat era krav i utredningen innan och att de nu har erkänt sitt misstag, vilket för er gör att ni missar mycket och er köplats som hoppar ner. Detta måste de kunna göra något åt eller att de hör med grannkommuner som kanske har mer tid och kan göra detta. Jag skulle inte tveka att ta strid med socialen och det ska inte påverka er negativt.

    Lycka till

  • Nystart

    Hej!
    Jag tycker som Miss TN talare att ni ska stå på er mot familjerätten!! Som sagt - hör med grannkommuner! Kan kommunten ta in en konsultutredare? (Det gör kommuner ibland  i Sthlms-området vid arbetsbelastning. Eftersom adoption handlar om en frivillig kontakt med socialtjänsten funkar det, om de berörda tycker det är OK).

    Beträffande Korea tror jag inte att det kommer bli krig. Experter och analytiker tror väl ändå att risken är liten eftersom Nordkorea har så mycket att förlora på det, men det är klart att konflikten kanske gör att processen saktar ner. Just nu går det ju redan lite trögt i Korea, det kommer inte komma lika många barn somm förra året. Å andra sidan kanske det tar fart efter nyår som det gjorde i år...

    Nu vet jag ju inte när ni blev klara med er utredning, men i Korea tror jag inte handlingarna får vara mer än ett år gamla - så när ni är framme i Koreakön måste kanske ändå familjerätten förnya ert medgivande? (I och för sig handlar ju det mer om uppdateringar än kompletteringar som i Colombia-alternativet - men de kommer ändå få "jobba" igen...)

  • jansson77

    Tack för Era synpunkter !!
    Jag vet varken ut eller in......Kan inte bestämma mig !!

    Miss TN: det är alltså så att Colombia KAN komma att kräva dessa kompletteringar, så det är inte alls säkert att dom gör det, men att vi måste ha dom ifall dom nu kräver det, och måste ju veta säkert redan nu att Familjerätten kommer göra det så vi inte står där sen med ansökan i landet och dom vägrar. Borde kanske kolla upp det som du säger, om vi börjar sammanställa ansökan och skickar och sen väntar på om kompletteringarna krävs, så gör vi dom i vilket fall och avvaktar.

    Vi är inte framme i kön till Korea utan kanske i maj.
    Vår utredning blev klar i augusti -10 så i sånt fall behöver vi ett aktualiseringsintyg från Familjerätten efter augusti.

    Vi försöker "göra" pos/neg listor på de olika länderna för att kunna ta ett beslut, men kommer inte fram till något vettigt.

    Jag tror jag avvaktar med att bestämma mig till Familjerätten hör av sig om 2-3 veckor med besked om när våra kompletteringar kan göras.

  • Miss TN

    Jag skulle verkligen ligga på familjerätten över detta och inte vänta tills de hör av sig om 2-3 veckor. Sen blir det jul och nyår mm. Ni förlorar inget på att ligga på dem och kräva besked nu, de är det som är deras arbetsuppgifter och har de inte tid måste det kunna lösas på andra sätt

  • Krickita

    Stopp och belägg, det är inte krig i Korea och det kommer inte bli det heller. Att det är skärmytslingar då och då hör tyvärr till "vardagen" om man följt utvecklingen då senaste åren. Jag vet att den senaste incidenten var den allvarligaste sen Koreakriget. Men båda parter har otroligt mycket att förlora på ett krig....

    Välj med hjärtat! Lycka till!

  • morgonsolan

    TS: Jag förstår helt och fullt er frustration med familjerätten: Vi var i exakt samma sits för ett antalt månader sedan!


    Spontant så skulle jag råda dig att formulera följande frågeställningar:

    1: Vilker land känns det som ert barn ska komma ifrån - i hjärtat? Kan låta flummigt, men det är nog så viktigt!
    2: Vilken oro är värst? Att ni - efter att ha skickat till Colombia - får reda på att de avvisar er, eller oron om Koreas politiska situation?

    Vi ordnade vår komplettering till Colombia efter mycket om och men. Vi skickade en ansökan som enl ac skulle vara jättebra, ändå fick vi ett krav om ytterligare komplettering från barnhemmet dit ansökan skickats. Dock en helt relevant komplettering, men jag vill bara visa att Colombia är rätt så nogranna och t o m kan kräva in ytterligare när ac gett ok. Att då skicka utan att ac gett ok? Fundera på om ni törs chansa på det.

    Jag hoppas verklogen att det ska lösa sig för er!! Lycka till!!


     

  • vem vet

    Ligg på familjerätten och se till så att ni får uppdaterat till en utredning som fungerar för Colombia snarast möjligt. Korea har stannat upp lite under hösten och jag har hört talas om ett antal som först fick besked om förmodad uppstart innan jul, men som nu får vänta en bit in på nästa år, så det är kanske stor risk att en eventuell Koreauppstart blir senare än maj. Är det nyligen som AC gissade maj för Korea? Vad har ni för ungefärligt ködatum? Colombia via de privata barnhemmen verkar rulla på bra för tillfället.

    Lycka till med vad ni än beslutar! Glad

  • Katten Janson

    Kräv att de tar ert ärende omedelbart. Jag tycker ni ska spela dum o anta att ni har fått fel info gällande mars/april. Och vidhåller de det så säg något i stil med att ni har gjort fel o då vill ni väl reda ut det omgående. Sedan tycker jag det är konstigt att inte AC har kollat er utredning när ni ställde er i kö eftersom det alltid tar tid att fixa tillsaker. Vi fick själva dra om vår utredning pga en konstig formulering som BV reagerade på och fast soc tog tag i det omgående blev nog allt fördröjt närmare 2 mån (de har möten 1gång i månaden o ska ha materialet ett tag innan)

  • Kabbela
    Krickita skrev 2010-11-26 15:57:21 följande:
    Stopp och belägg, det är inte krig i Korea och det kommer inte bli det heller. Att det är skärmytslingar då och då hör tyvärr till "vardagen" om man följt utvecklingen då senaste åren. Jag vet att den senaste incidenten var den allvarligaste sen Koreakriget. Men båda parter har otroligt mycket att förlora på ett krig....

    Välj med hjärtat! Lycka till!
    Stämmer inte.. Det är endast eldupphör och har så varit sedan 50-talet Glad.
    Syd Koreanerna är mycket vana vid Nord Koreas idéer.
  • KimKatt

    Det beror ju på hur viktigt det är att det just är Colombia. Det är ju ett barn ni vill ha, spelar det ngn roll varifrån? Kan tänka det blir onödigt jobbigt att bråka, kanske bättre att spara energin om det inte är så viktigt?

  • Mammalicious too

    Har du pratat med utredarens chef och kanske utredarens chefs chef?????

    Vad gäller Korea så nej, det blir nog inte krig, AC har ju också skrivit på sin sida att det som sker nu i Korea har inte påverkat adoptionerna men visst förstår jag oron men jag tror den är obefogad. Be er konsulent på AC ringa utredaren och beskriva situationen. Lycka till!

Svar på tråden Svårt beslut som måste tas kring land, tips och råd tack!