Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

    Nyblivna tvillingmammor 40+

    Chezz skrev 2010-12-05 20:33:58 följande:
    Självklart få du hänga på la Zebra. Vad kul att det pluppar upp fler och fler! Skrattande
    Ni som har äldre barn än jag (mina är 4 månader) - hur länge har era delat säng? (om de nu har gjort det alls förstås). Mina har gjort det sedan starten. De är så söta, ibland ligger de och håller varandra i handen i sömnen och ibland ligger de armkrok. Men nu börjar det blir trångt, och de väcker varandra ibland, och råkar riva varandra. Är så rädd att de ska peta varandra i ögonen.
    Tipsar om att läsa i denna tråden kring just den frågeställningen:
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m55419383.html

    Jag kvalificerar mig inte för att få hänga här i tråden, var "bara" 34 när våra tvillingkillar föddes förra sommaren.

    Lycka till med era underverk!
  • Billabong

    Tack Chezz. Då hänger jag lite här i bakgrunden och skriver lite när jag har ngt att bidra med.

    Känner igen mig jättemkt i hur du beskriver det att vara föräldraledig m tvillingar. Vi hade en dotter som var nästan 2 år när tvillingkillarna föddes. Så i vårt fall var det mkt trixande att inte få henne att känna sig försummad. Det skulle på så sätt varit lättare att fått tvillingarna först. Men å andra sidan var vi trygga i föräldraskapet och hade erfarenheten fårn förra bebistiden att luta oss mot.

    Har man en bebis (ffa om det är första barnet) så blir det som för de i din föräldragrupp. Man bär konstant på det barnet. Med två bebisar finns inte alltid utrymmet att man kan trösta på stört, bära hela tiden, helamma, söva dem i famnen/ligga bredvid osv. De kan ganska tidigt bli lite roade av varandra när de sitter mittemot varandra i babysitters eller liknande.
    På så sätt är det lättare. Medan mkt annat är svårare med två. Ffa när man är hemma själv helt.

    Vi gjorde som ni. Var hemma tillsammans helt ca 3,5 månad och sedan började min sambo jobba 50% i 1,5 månad. Därefter hade han ledigt i 3 veckor och började jobba 85% när killarna var 6 månader. När de var drygt ett år bytte vi och jag jobbar istället (80%) medan han är hemma på heltid. Tycker det är viktigt att man delar den första köriga tiden innan det finns några rutiner.
    Vissa dagar flyter saker på bra när man är själv med de små, andra dagar kör det ihop sig fullständigt med mat och sovtiderna (vi behövde passa storasysters hämtningstid på fsk...). Ta ner förväntningarna på vad du ska hinna - iaf första tiden.
    Våra pojkar var väldigt olika stora första året och det var först därefter som de ätit och sovit helt synkat. När de började få lite rutiner kring 3-4 månaders ålder sov de alltid fm samtidigt, men eftermiddagsluren var helt olik. Lagom till den förste vaknade igen skulle den andre sova. Gick inte att stämma ihop dem och jag tyckte det var ok eftersom jag då fick lite ensamtid med varsin bebis. Räddningen var att jag dels fick vila medan de sov fm och dels att sambon inte var borta långa dagar utan underlättade på em och kvällar.

  • Billabong

    Angående babysim så har vi hållt på med det ända tills nu när de ska börja fsk vid 1,5 års ålder. Det går jättebra och är ngt jag varmt rekommenderar. Den av oss som har jobbat har gått ner ti tid lite grann och varit föräldraledig de timmar som krävs. "Problemet" var att hitta en tid som passade med storasysters 15 timmar på fsk.

    Vad gäller hur länge man låter tvillingar gå tillsammans/delar på dem, så tänker vi låta det utvisa sig hur beroende de är av varandra. Men oftast brukar man numera låta tvillingar gå i varsin klass i skolan, dock inte i förskolan.

    Jag tyckte problemet var att pasa storasysters tider och behöva ha med tre barn. I vissa stunder tänkte jag att det hade varit möjligt att åka iväg med bara tvillingarna, men inte med dem alla tre. Alltid är det ngt.
    Skämt åsido: Jag tror du snart kommer tycka saker är mkt lättare med dina tvillingbebisar. När de kommer upp i 3-4-5 månaders ålder börjar man hitta rutinerna och de blir aningens mer förutsägbara med hur länge de är mätta och hur länge de sover. Så försök du hitta ngt som passar er som aktivitet för vårterminen. Och glöm inte att låta deras andra förälder också få vara med på ev. sådana aktiviteter om det är en förutsättning/känns prioriterat.

  • Billabong
    Chezz skrev 2010-12-13 00:38:26 följande:

    Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle ha varit att ha en tvååring när tvillingarna föddes. Vilken bragd att få ihop det! Glad Var det tufft för henne, eller tycker hon mest att det är  kul med småsyskonen?


    Det var nog lite tufft för henne, det blev många förändringar samtidigt i familjen. Inte nog med de två småsyskonen, vi flyttade när de var 6 veckor gamla och hon fick även byta fsk.
    Räddningen var att vi var hemma mkt tillsammans denna tiden, så hennes tryggaste personer fanns hos henne nästan hela tiden - utom de timmar hon var på fsk (3h/dag). Även mormor var hos oss mkt, bl.a. hela den första veckan bröderna föddes men låg kvar på neo.

    Att sambon skulle börja jobba heltid efter de första 6 veckornatillsammans hemma var aldrig aktuellt.
    Ändå var det körigt allt som oftast, men det går ju eftersom det måste gå.

    Hon var så liten att hon inte direkt brydde sig så mkt om de små första tiden. De var roligare när de började uppskatta henne, kring 3 månaders ålder. Sedan blev det väldigt mkt tjuvnyp och hårdhänta hanteringar när de blev bortåt 8 månader gamla och själva kunde åla sig runt och ta "hennes" leksaker. Det gick bra så länge hon bestämde och gav dem saker, annat när hon behövde försvara alla leksakerna.
    Chezz skrev 2010-12-13 15:18:22 följande:
    Aj då, låter tufft! Trist att dagis ska vara en sådan smittohärd...
    Vi har också haft det ganska lindrigt dessa fyra första månader. I början vaknade de var tredje timme o ville mat. Nu sover de ofta ända till 6-7 på morgonen, men kräver å andra sidan mer o mer underhållning på dagarna. Babygymet som var så spännande i början börjar de nu tröttna på.
    Och när bebisarna kom upp i den där åldern så var storasyster många gånger min största tillgång om dagarna. De älskade att se henne showa, sjunga och busa medan de satt i sina babysitters.

    Låla: Hoppas att de små får stanna en tid till i magen - och att de mår bra när de föds, oavsett när det blir.
  • Billabong

    Låla: Sent GRATTIS till dina fina, starka tjejer! Hoppas att du själv nu återhämtat dig bra efter snittet. Mysigt att ni får närmare hem nu och lättare kan åka emellan och fixa saker hemma när det behövs av praktiska eller mentala skäl.

    Espresso: Välkommen hit! (Själv är jag inte helt rätt för tråden men tycker det känns som en fin tråd med värme här.)

    Chezz: Vi har aldrig haft sådana till våra barn, lite av den anledningen som din bror hakat upp sig på. Tyckte det räckte utmärkt med att ha dem i Babysitters (Babybjörns 1-2-3 som är ställbara och gungar finemang) och golvet. När de var kring 4-5 månader började de få sitta korta stunder i sina matstolar (Antilop fr IKEA med de uppblåsbara extradynorna) när de inte var nöjda med att inte vara exakt där vi var samt när de satt med vid bordet och fick lite smakisar. Såg inget behov av att ha andra stolar (Bumbo).
    Generellt sett är det annars alltid bäst att ha barnen på deras egen nivå, dvs inte forcera fram motoriska moment som de inte själva klarar av. Så innan de själva kan sitta behöver man inte låta dem sitta upprätt. Att ah barnen mkt på golvet (sen kan det vara en madrass, filt eller ngt annat) är oftast alltid det bästa. Då kan de inte falla så långt och får utmaningar på sin nivå. Detta enl. de sjukgymnaster och BVC-sköterskor vi mött genom åren.

    Menar därmed inte att det är direkt skadligt med Bumbo och gåstolar m.m. Bara att barnen inte har ngt behov av det.

  • Billabong
    Chezz skrev 2010-12-28 15:35:58 följande:
    Ja, jag har också haft lite svårt att se vitsen med bumbo, men vår bvc-sköterska har pratat sig varm om dem, eftersom våra inte gillar att ligga på mage och därmed inte får tillräcklig nackträning. De ligger mest på madrass på golvet. Babysitter har de bara suttit i litegrann, men gillar det inte.
    OK. Våra barn har alltid störtgillat att ligga på mage och har haft starka nackar direkt vid födseln. Märkligt att det kan vara så olika.

    Har ni haft roliga saker vid deras babysitters som roat dem? Vi riggade med leksaker hängande, så det blev ngn variant av babygym framför/ovanför babysittern. Dessutom satte vi dem ofta mittemot varandra så att de kunde "prata".

    Filtar med mönster/lekfiltar med saker att pilla på lockar dem inte heller att ligga på mage och lyfta huvudet för att undersöka närmare vad det är på filten?

    Ett tips jag läste här på FL för flera år sedan är att lägga barnet på diskbänken (självklart står man bredvid så barnet inte trillar ner!) och sätter på vattenkranen lite grann så att det plaskar nere i hon, då blir många bebisar nyfikna dels på vattenstrålen och dels ljudet.

    Tycker det känns lite underligt att BVC-sköterskan ansåg Bumbon så mkt lämpligare än en vanlig matstol när det gäller att öva att sitta upprätt och stärka nacken... Vari anser hon att skillnaden ligger? Att bebisen sitter mer fast med benen i en Bumbo är klart, skulle det då vara skälet?
  • Billabong
    Sharky skrev 2010-12-28 20:38:17 följande:
    Kikar in här och berättar att jag skall få träffa våra småbubblor i morgon bitti, då jag snittas.
    Få se om man alls får sömn i natt :) Spännande värre!!!
    Varmt lycka till! Så spännande att få möta underverken imorgon.
    Hoppas du får lite sömn iaf, för det lär nog bli lite si och så med sömnen sedan de kommande.... åren.
  • Billabong

    Grattis Sharky! Hoppas ni har det mysigt medan ni lär känna varandra. Hjärta

    God fortsättning till er alla här i tråden!

  • Billabong
    Chezz skrev 2011-01-01 19:15:08 följande:
    Stor GRATTIS Sharky! {#emotions_dlg.flower}

    Lycka till la Zebra! Solig

    Sara: skillnaden är att Bumbisatolen är så lätt att ta med sig. Ska du tex duscha kan du ta med stolen in i badrummet o sätta bebisen i den. Men det kan man väl göra med en babysitter också.
    Det var just det Antilop-matstolarna från IKEA var så himla bra för - öutöver attde är perfekta att ha när barnen äter. Med brickborden på så har barnen t o m leksaker framför sig att leka med medan man duschar och leker tittut bakom duschdraperiet.
    I Antilopstolarna kan t o m barnen sitta medan man duschar dem, vanligt att de har sådana i duschrummen på badhuset också. Mkt bra! Så dem rekommenderar jag verkligen. Billiga, lätta att göra rena, staplingsbara OCH superlätta att både bära samt ta av benen på och packa in i bilen när man åker bort. Vi hade med våra senast igår på nyårsfirande hos våra vänner. Bästa investeringen som tvillingfamilj skulle jag vilja påstå - tillsammans med babysitters de första månaderna.
  • Billabong

    LaZ: Jag tänkte skriva samma som Makima hann skriva före. Dvs att stokkestolarna är jättebra. Vår storasyster (3 år och 4 mån) har fortfarande en sådan sedan hon var knappt två år. Killarna är nu 1,5 år men kommer få sitta i stokke framöver. Antilopstolarna passar bra ännu men storasyster går inte ner i dem längre. Fördelen m stokke till lite äldre barn är att de kan klättra upp själva och sätta sig.
    Men köp dem inte nya! Galet dyra! Vi har köpt på Blocket och där kostar de 400-600 kr ungefär.

    Så köp Antilopstolarna med brickor först (och extra kudde, men tydligen finns inte den uppblåsbara avtorkbara kvar längre, kanske på tradera?) och ha dem ngt år eller 1,5.

    Roligt att allt ser bra ut med de små! Hoppas blodtrycket blir bättre!

  • Billabong

    Mkt bra poäng ståscha! Alla barn är olika och så även tvillingar. Våra killar har också föredragit olika saker i många och mycket.
    Och köp inte allt ni får tips om! Sovra och anpassa till era förutsättningar utifrån vad ni vill ha (och vad bebisarna vill ha) samt vad ni har plats för vad gäller utrymme i bostad och ekonomi.

Svar på tråden Nyblivna tvillingmammor 40+