• Anonym (orättvist)

    Måste göra abort pga ekonomi

    Jag är så jävla ledsen och vet inte hur jag ska klara mig igenom det här.

    Jag bor och arbetar för närvarande på ett tvåårskontrakt utomlands inom svenskt finansierat bistånd. Mitt kontrakt går ut nästa år och jag är gravid och har beräknad födsel en månad innan kontraktet går ut.

    jag kommer alltså vara arbetslös efter barnet kommer då jag inte komme få fortsatt kontrakt här och jag vill förresten inte bo i detta land med en nyfödd ändå.

    Eftersom jag är utskriven ur Sverige - det måste man vara enligt min arbetsgivare - så är jag inte längre berättigad till SGI och det innebär att jag kommer få lägsta föräldrapenning när jag kommer tillbaka. 180 kr per dag. Då jag är ensamstående så är det liksom inte en option. Jag kan ju välja att gå på a-kassa men då måste jag ju vara inskriven på arbetsförmedlingen och då måste någon annan ta hand om mitt barn på dagarna. Och hur ska det gå med en 1-månads baby när man är ensam?

    Blir bara så jävla trött och besviken på det svenska systemet som jag betalat skatt till i alla år och när jag nu under två års tid åker utomlands för att försöka hjälpa och stötta människor som behöver vår hjälp, då blir man helt utestängd från alla sina egna rättigheter.

    Jag är 38 år så förmodligen är det min sista chans till barn och det känns för jävligt att jag ska behöva göra abort för en så simpel och sjuk grej som ekonomi.

    ja jag ville nog bara skriva av mig i all min förtvivlan och frustration.

  • Svar på tråden Måste göra abort pga ekonomi
  • pussgurkan86

    men kan du inte spara så mycket pengar som möjligt nu så du har så du klarar dig under 1 år framåt?? du kommer ju få underhåll, barnbidrag, bostadsbidrag också. det kommer säkert att lösa sig.

  • Halkatla

    Har du ingen möjlighet att bli försörjd av pappan?


    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • pussgurkan86
    Halkatla skrev 2010-12-02 10:24:40 följande:
    Har du ingen möjlighet att bli försörjd av pappan?
    hon skriver att hon kommer att bli ensamstående
  • Anonym (orättvist)

    Nja, jovisst kan jag spara men det blir inte så värst mycket. Biståndsbranchen är ju inte direkt överbetald.

    Jag visste inte att jag var berättigad till bostadsbidrag. Gäller det även om man har en bostadsrätt? Jag har bara en 1a på 26 kvadrat i Sverige som jag hyr ut fram tills jag kommer hem. Så det lär väl inte bli så mycket där.

    Känns helt omöjligt bara.

    pappan har ingen möjlighet att försörja mig.

  • Anonym (orättvist)

    Ja barnet var inte direkt planerat om man säger så. Jag har spiral och har använt kondom men ändå hände det. Samtidigt så vill jag verkligen inte göra abort men det finns ingen annan utväg tyvärr.

  • Anonym

    Du kommer få lägsta föräldrarpenningen på 180 kr/dag, barnbidrag, underhållsstöd och bostadsbidrag, dessutom finns socialen som kan hjälpa dig ekonomiskt. Tycker inte du ska sumpa din chans att bli mamma pågrund av ekonomin. Spara dessutom pengar nu innan barnet kommer.

    Grattis till graviditeten och lycka till!

  • Anonym (åh:()

    Nej vad hemskt :( Kan du inte behålla barnet, i sverige får du ju bostadsbidrag, föräldrapenning & barnbidrag, räcker det inte så har du ju rätt till att få soc, vet att det kanske inte är det roligaste men som sagt du har betalat skatt i alla år och där med har du rätt till det.. du kan ju klara det tills din bebis är så pass stor och börjar på dagis så du kan söka ett jobb här?

    Tycker det är hemskt att du ska behöva göra abort pga ekonomi & som du själv säger så är det 38 år.

  • Anonym
    Anonym (orättvist) skrev 2010-12-02 10:28:40 följande:
    Nja, jovisst kan jag spara men det blir inte så värst mycket. Biståndsbranchen är ju inte direkt överbetald.

    Jag visste inte att jag var berättigad till bostadsbidrag. Gäller det även om man har en bostadsrätt? Jag har bara en 1a på 26 kvadrat i Sverige som jag hyr ut fram tills jag kommer hem. Så det lär väl inte bli så mycket där.

    Känns helt omöjligt bara.

    pappan har ingen möjlighet att försörja mig.
    Bostadsbidrag kan du få, allt beror på vad hyran ligger på och vad du tjänar per år.
Svar på tråden Måste göra abort pga ekonomi