• Takex

    ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

    Tar och postar här så den läggs till i favoriter! Jag går i KBT för ADDn och hjälper gärna till med tips som jag får lära mig och tycker fungerar!

  • Takex

    Hej tråden!

    Nu vet jag säkert att mina biverkningar dragit igång från medicineringen, nu börjar det hända saker. Jag har ätit varje dag i en vecka precis (det började igår). Det är lite kämpigt!


    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 10:20:31 följande:
    Tjenare så har man hittat hit då! Shit va ni skriver!! Hehe... idag testar jag att ta två Concerta (blir då 36 mg) men har ännu inte märkt något! Kan det vara fel dos eller är det ett tecken på att jag helt enkelt inte har ADD?? Någon som har koll på sånt där? Första dagen jag tog 18 mg funkade det tyckte jag, jag blev mer energisk och strukturerad och glad osv... HMM!!
    Vi pratade lite snabbt om det innan va? Det var nog mest placebo du kände! Det är bara att fortsätta och låta kroppen synca ihop sig med medicinen.
  • Takex
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 13:21:11 följande:
    Vad är det för biverkningar du har fått? Hjärtklappning?

    Ja fast jag tänkte att det skulle hjälpa direkt då läkaren sa det... hmm blir förvirrad för jag tänkte att medicinen verkar endast för stunden, typ som alvedon hjälper två timmar exempelvis... medans tex SSRI hjälper hela tiden om man säger så... men när började du känna att din medicin hjälpte? Var det inte ganska snabbt? Och en fråga till, hur många äter du per dag? Äter du var fjärde timme eller hur gör du?
    Det var i början som jag hade lite hjärtklappningar och bröst spänningar. Nu förstår jag mer vad andra pratat om. Jätteseg i huvudet, som de dagar när ADDn är som värst och vad ska man säga som panikångest. Känns som att jag ska gå ut på scen eller något? Nervositet ungefär, skakar. Men jag mår inte dåligt känslomässigt, det är bara kroppsligt.

    Min medicin har inte hjälpt precis, jag känner en liten effekt av den men dosen är alldeles för låg. Det var efter cirka 3 dagar som jag tyckte jag kunde urskilja "en effekt". De första dagarna höll jag en liten dagbok och låg lite lågt med att känna efter.
    Min medicin är inte som Concerta dock, den är som Ritalin. Jag har alltid tagit det som att Ritalin fungerar snabbt men kort och Concerta tar längre tid men håller sen i sig längre?
    Jag har precis börjat så jag tar invänjningsdos precis som du, min är på 25 mg. Jag tog en och en halv i två dagar men efter det har jag bara tagit 25 mg igen (jag har fått recept för två veckor sen ska jag tillbaka till läkaren). Vi får nog vara tålmodiga nu när det är i början, kroppen måste få vänja sig och så, sen ska man få in rätt dosering också.

    Jag har försökt att stämma av så gott det går på den låga dosen, får ungefär 5 timmar av en omgång. Så jag kommer att ta två omgångar om dagen, andra dosen efter 4.5 timmar och se hur det fungerar. Får prova mig fram. 
  • Takex
    strulmaja skrev 2010-12-08 14:07:23 följande:
    Det tog mig ett bra tag innan jag fann tjusningen med FB. Jag har vänner och bekanta, min familj och makens familj spridda över hela Sverige och eftersom jag har en släng av telefonfobi passar Facebook mig perfekt. Man behöver inte heller ha lika dåligt samvete för att man inte ses så ofta Glad Men ibland blir jag trött på det och tar en paus vilket är rätt skönt.
    Jag är med dig Strulmaja! Tycker FB är ett asbra verktyg, jag kommer knappt ihåg mig själv så födelsedagar osv är helt omöjligt. Med Facebook har jag koll på allt! 
  • Takex
    TjockKatt skrev 2010-12-08 14:27:16 följande:
    Föresten Takex, såg att du gick på kbt för att få hjälp med din ADD. Har du gått där länge, och har du märkt någon skillnad? Jag ska börja i en grupp i februari.
    Inte alltför länge hos den här läkaren och jag tycker det är väldigt positivt! Det är tungt att dra igång beteende ändringar men just schema systemet hon lärt mig har hjälpt mig en massa. Mest med stressen som jag får av att alltid vara så virrig. Det tar sån tid bara och det är så tungt i början, så det är kämpigt att inte ge upp!
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-08 14:30:44 följande:

    Ja du har väl rätt... läkaren sa att hon gav concerta för att det skulle verka direkt... frågade om Strattera men han sa att den är som SSRI alltså tar ett tag (typ veckor) innan den verkar... tack för att du peppar!! Man blir ju så frustrerad när det inte funkar DIREKT, helst igår!


    Ja Concerta verkar över hela dagen, en uppåtkurva första timmen, sen håller den sig på en nivå och sedan vid kvällen sluttar kurvan neråt igen för att till slut avta helt.


    Vad känner du för effekt förresten? Är det som du skrev förut att det känns som någon skruvar ner fjärrkontrollen i hjärnan och det blir lugnare? Har den effekten avtagit nu när du inte tycker medicinen hjälper så mycket längre? Eller menar du bara att du behöver högre dos?


    Jag veeet varför ska allt ta sån tid! Jag blir också tokig! Ibland vill jag ta 5 på en gång, bara för att miraklet ska komma och änglar ska sjunga, haha.

    Okej, jag trodde även att det skulle ta någon vecka eller två innan man kunde känna något alls med Concertan. Låter som rena drömmen att den håller i så länge. Är den dyr?

    Jag tycker den är densamma, effekten alltså, det blir lite klarare och dimman i huvudet försvinner. Nu med biverkningar och när placebo är borta så är jag fortfarande rätt seg så det är inte så att jag får så mycket gjort men jag känner mig betydligt piggare. Det tycker jag! Så meeer bara :D
  • Takex
    Aina83 skrev 2010-12-08 15:07:49 följande:
    Funderar starkt på att öppna ett nytt forum där vi som valt att leva med våra diagnoser valt att inte äta medicin,
    blir verkligen sjukt trött och irriterad när jag läser överallt om olika mediciner och hur mycket man tar and shit...

    Måste ju finnas mer än bara lilla jag som valt att ej äta skiten??????? 
    Varför blir du så arg? Lite måste vi få prata om medicinerna. Betyder inte att vi inte gör samma saker som dig också för att göra sakerna bättre och kan diskutera det också. Det är jätteroligt att du har en så snäll ADD att du kan få livet att fungera ändå, vi avundas bara. Tyvärr är det inte ett alternativ för vissa av oss. Alla mediciner är inte fiender.

    Men skapa en ny tråd du om det får dig att känna mer gemenskap. 
  • Takex
    Aina83 skrev 2010-12-08 16:10:21 följande:
    Jag vet sorry jag låter arg är inte meningen, jag har inte ADD, utan ADHD, och drag av asperger och autism och borderline, så nej jag har ingen "snäll" diagnos. 

    Men anser att om man vet om sin problematik så kan man jobba utifrån det, tro mig min familj har det inte alltid lätt med mig, men jag har hittat saker som får mig att kunna lugna mig, har inte alltid varit så här.

    Fick ju iallafall respons från er, vet inte hur många ggr jag skrivit och ingen sett, lite trist, men tur jag ej ger mig då,

    shit låter som en surig tonåring, sorry för de. har precis ätit och lugnar mig nog snart..... 

    Men du kanske har rätt, jag kanske inte passar in hos er....... 
    Jag sa inte att du inte passar in :) tycker du passar in jättebra, sen att vi kanske inte kan förstå med de diagnoser du har utanför ADHDn men det hade du nog inte räknat med heller!

    Vet precis hur det är att brusa upp, så förlåt från mitt håll också. För mig är medicinen något väldigt speciellt och en sån möjlighet. Jag har haft min diagnos i 5 år så jag gick inte från diagnos lucka till medicin lucka. Men jag klandrar dig inte för att du drar oss över den kanten för de flesta tar bara mediciner för allt möjligt och försöker inte ens lära känna sig själva. Det är synd.

    Både virrpanna och jag använder andra metoder för vår ADD, jag tror vi båda har nog med omega-3 i oss för att motsvara ett helt hav med fisk, haha.
  • Takex
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 19:29:37 följande:

    Funkar det bra för er att ha övernattningsgäster? Typ långväga släktingar och bekanta.. Jag tycker det är grymt påfrestande! Inte nog med att man ska ha städat och fixat middag.. man ska erbjuda renbäddad säng, fixa frukostmat, underhålla personen mer än bara ett par timmar.. det blir liksom lite för mycket på en gång tycker jag Obestämd


    Jag har inge problem med det! Jag älskar att vara värd! Nu efter samtalsstöd förstår jag också varför och det är för att jag har väldigt bra rutin när jag har någon att ta hand om. Jag mammar min man nog rätt mycket också. det märks så fort jag är ensam mer än en vanlig arbetsdag, får ingen mat i mig och inget blir gjort men när jag har någon att ta hand om så får jag automatiskt rutin och blir hamonisk! Att däremot vara övernattningsgäst klarar jag inte av. Inte ens hos mina föräldrar. Jag blir väldigt nervös och lite halvhysterisk faktiskt.
    TjockKatt skrev 2010-12-08 22:30:36 följande:
    Hur gamla är ni i tråden?
    Jag är 23 :)
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-08 22:47:26 följande:
    Tips mottages tacksamt! Vad får du lära dig i kbt´n?
    Hittills har jag mest fått lära mig mycket om mig själv, det är nog ett bra första steg. Acceptera vart min egna förmåga stoppar, att det är okej, tror mycket för att få ner prestationsångest och att inte vara så hård mot mig själv. Jag får ganska mycket problem med stress tack vare ADDn.

    Nu håller vi på att arbeta med rutiner på egen hand. Hur jag lägger upp egna rutiner som jag ska sätta igång själv. T ex är min man hemma så triggar han en rutin att äta genom att på peka att han är hungrig. Är han inte hemma så måste jag ändå kunna få igång det. Också hur jag ska lägga upp ett dags schema, lära mig att lägga upp min tid. Det får jag lära mig just nu och det är i största del läxor på hemmaplan.
  • Takex
    strulmaja skrev 2010-12-09 06:47:04 följande:
    Mycket intressant. För det är ju så, att när jag är ihop med andra så triggas rutiner igång.
    För att ta det här med shopping som exempel igen. Jag går som med skygglappar på mig då, har ingen tanke på annat än just shoppingen. Går jag själv skulle det aldrig falla mig in att ta en paus, fika eller äta något. Jag skulle förmodligen inte ens gå på toaletten. Men går jag med andra, min make te.x eller en väninna som inte lider av samma problem, tvingas jag stanna upp och även om jag vet att det är nödvändigt att äta då och då så kan jag inte låta bli att känna irritation när någon av dom säger: Jag är hungrig, nu äter vi! Jag vill inte gärna avbryta det jag håller på med, gå ifrån mitt i ett "flow". Äta kan jag göra sen när jag är klar, tänker jag.
    Jo precis. Man blir mer styrd. Tror det är därför skoltiden var ganska skön på många sett, när man hade ett schema, lunch fanns där, fasta tider, någon sa åt en vad man skulle göra. Det var när det blev mer fritt, gymnasiet som det bara blev kaos för mig.
    Men du blir alltså irriterad på när rutiner kommer in? Jag tyckr det är skönt, får mer energi av att jag ätit och slipper stå och kissa på mig i hissen på vägen upp till lägenheten. Fast jag vill inte ha med någon när jag shoppar, då blir det inget till mig själv. Då trallar jag mest efter andra och dagdrömmer.
  • Takex
    Anonym (gravid) skrev 2010-12-09 11:50:46 följande:
    Ni som har adhd eller add och har barn. Har era barn det med? Jag har adhd medans min sambo inte har det(tack och lov för jag fixar inte andra med adhd) Jag tycker dom är skitjobbiga. Jepp jag sa det. Har inga vänner som har adhd. Medans mina närmaste vänner och kollegor på jobbet vet att jag har det. Men jag har nog väldigt lätt adhd för det är ingen som märkt nåt. Är mest min sambo och familj som kan märka det. Men har världens bästa kille som stöttar mig och tar mej precis för den jag är :) Hoppas ni med har stöttande och förstående partners och familjer. <3
    Min lilla syster har ADD.
    strulmaja skrev 2010-12-09 09:05:41 följande:
    Jo men så var det ju. Det var när det blev mer "fritt" som jag fick problem. För mig började det väl redan i högstadiet men det blev värre i gymnasiet. Håltimmar och sånt ställde till det ordentligt för mig Obestämd 
    Jag tycker om rutiner egentligen. Jag behöver rutiner. Men det är när jag är inne i mitt, när jag har mitt flow eller hyperfokuserar och blir avbruten i det som jag blir irriterad och t.o.m ilsk. Jag tror att det dels beror på att jag får så svårt att "ta upp tråden" igen efter att ha blivit avbruten som gör mig sån där. När jag har mitt flow är det bara det som gäller. Spelar ingen roll om jag behöver äta, gå på toa eller vad. Jag kan förtränga sådana behov, bara jag får fortsätta och fullfölja det jag håller på med.
    Samma för oss alltså .. skolkade rätt mycket i 9:an framför allt. Så mycket det går när dom ringer mamma så mycket. Men det var rätt ordentligt. Men jag vet inte hur det är med dig men jag brukar ändå fixa allt i slutet, slutspurten i nian så höjde betygen rejält så att jag skulle kunna gå gymnasiet. Jag har bara alltid fått ta en annan väg, stressat, haft ångest, skippat och sen lirkat med lärare, betat av extra arbeten och fått ihop det på slutet. Så vill inte jag leva, jag vill gå raka vägen utan en massa krussidull på sidan.

    Jag förstår. Man vill inte bli störd i sitt. Samtidigt behöver man strikt rutin, inte alltid ens egna är så mycket rutin som det borde. Eller egentligen är det det men inte speciellt produktiv rutin, hehe. Jag kan också skuffa undan behov och förstår faktiskt inte alls dom som inte kan det, kan inte ibland låta bli att tycka dom är lite mesiga fast på ett kärleksfullt sätt, hihi.
     
  • Takex
    strulmaja skrev 2010-12-10 00:48:43 följande:
    Nä det är helt sjukt. Det är så illa att jag knappt vågar köra bil i mörker längre. Jag måste förlita mig på bilen/föraren framför, annars har jag ingen koll på vägen. Skulle han/hon däremot köra ner i diket, ja då skulle jag köra efter Obestämd "Maken" tycker jag ska sluta köra bil om kvällarna. Undrar varför?! Cool
    Är det inte mer att vi är så distraherade av typ.. flugor att vi bara inte ser. Haha. Håller dock med om att köra bil, tycker jag ser dåligt i DAGSLJUS men mer att jag sitter och sänker på annat och helt plötsligt "dyker saker bara upp". Kommer ha ihjäl mig själv på den där cykeln en dag, usch.
    strulmaja skrev 2010-12-09 13:51:52 följande:
    Nu finns gruppen Strulmajor och Slarvlisor på FB ... det är lite ensam där så kom in =)
    Jag har ansökt :D
    Aina83 skrev 2010-12-10 07:18:09 följande:
    Jaha idag då???

    Hatar fredagar, vet aldrig vad jag ska göra då, V-rummet e kaos då mannen möblera om där igång och ej hann göra klart.. tv:n inte inkopplad, så åt helvete med rutinerna, ser ALLTID nuförtiden på Julkalendern 7.15 med barnen, när den slutar klär vi på oss och går till skolan.. men men inte idag..

    Måste tvätta med, fick en MEGA stor tvättbag av min syster, tyckte jag var en smart grej, hmm.. fast får ju plats sjukt mycket tvätt där i,med andra ord börjar de blir LITE mycket tvätt...

    nej nu svamlar jag bara känner jag:P hehe sorry.... 
    Ah katastrof! Hela dagen hamnar på efterkälken!

     
  • Takex
    Harlow skrev 2010-12-09 14:47:06 följande:
    Åh alltså, det här med att vara inne i "flow" - precis så brukar jag också kalla det. Jag blir galen på min kille om han avbryter mig i mitt flow, tappar jag fart så finns det risk att jag inte börjar igen. Sen blir jag så upphetsad när jag verkligen är inne i nåt som är kul, eller som jag av nån anledning fått energi till att jag blir jätteirriterad av att bli störd i den känslan.

    Jag har också en story av skolk bakom mig, minns även jag att jag började skolka tidigt. Tror det var i tvåan som jag började fejka magont för att slippa gå till skolan. Minns min mormors ord: "Men Josephine, du är ju skoltrött redan i andra klass, det är allvarligt". Samtidigt så gick det så bra för mig i skolan att det inte var några problem. Men just det här med att mitt skolk tolkades som skoltrötthet, det stämde ju inte alls. Jag älskar att läsa, lära, gå i skolan - men bara om jag är intresserad och helst på tider jag bestämmer själv.
    Tycker också skolan är jätteroligt! Stimulerande och utmanande. Men det är så mycket annat som inte går ihop där. Det är så synd :(
  • Takex
    strulmaja skrev 2010-12-10 13:28:41 följande:
    ÄH! Det jag funderade på var väl egentligen skillnaden mellan lätt och svår ADHD... vad som räknas som lätt och vad som räknas som svår. Nån som vet? Eller bedöms det hela individuellt?
    Hela utredningen är väldigt individuell för ingen är likadan som den andra! Man testar olika moment och sen får psykologen fram någon slags sammanfattning av det hela. Det är som en massa pyssel (väldigt roligt tyckte jag!).

    Det finns mycket engelsk information, den här är rätt tydlig tycker jag: http://www.adhdlibrary.org/library/are-there-different-levels-of-adhd/

    Jag förstår vad du säger om det hela med att det märks eller inte! Det går inte att märka på mig om man träffar mig att jag har ADD, men en psykolog såg det direkt och drog igång en utredning. Jag hade aldrig kommit på det själv ens. Det är nog det där som är vad som förut kallades att "växa ifrån" när man snarare lär sig. Man blir vuxen och kommer på knep och sådär!
  • Takex
    TjockKatt skrev 2010-12-10 15:23:28 följande:
    Ser att ni skriver om att köra bil i mörker, är det bara jag som känner att jag inte ens kommer kunna ta körkort? Jag skulle aldrig kunna hålla reda på allt, dessutom är jag rädd att köra eftersom jag inte har koll på avstånd och liknande. Var livsfarlig på cykeln när jag var yngre, hann aldrig svänga i tid och körde upp för för stora trottoarkanter som jag trodde att jag skulle klara, men ramlade. Jag körde in i lyktstolpar för att jag trodde att jag kunde klämma mig förbi dom på trottoaren trots att jag inte kunde köra för nära kanten eftersom jag då skulle råka cykla av mitt i vägen...

    Dessutom undrar jag om ni som är diagnoserade haft något krångel med ert körkort? Jag vet en kille som inte får köra bil om han inte tar sin concerta tex. Å andra sidan hade han sin diagnos innan han tog kortet, kanske är annorlunda annars...
    Jag känner precis som du! Jag var i full gång innan jag fyllde 18 men jag klarar inte ens att köra i 70, teorin gick dock bra. Tycker det är jättejobbigt och förstår inte alls varför alla tycker det är så skönt att köra bil. Är seriöst rädd att jag kommer ha ihjäl någon om jag får körkort.
  • Takex

    Jag är helt slut i huvudet efter en full dag (men som gått smidigt, det märks att man har lite medicin hjälp!) så jag orkar tyvärr inte läsa alla långa inlägg för att komma ikapp, har skumläst!

    Tänker på det Yrja säger med kläder, där är jag precis likadan med precis allt! Jag får ofta ett sug under dagen om vad vi ska äta till middag t ex. Ibland kan det hända ett ingrediens kanske saknar när jag vill ha något som är utanför vad jag brukar handla in för. Då blir jag som chockad, jag skulle ju laga "den maten". Sätter mig bara ner på en stol och vet inte alls vad jag ska göra. Precis som när jag är inställd på vad jag ska ha på mig och den tröjan råkar vara i tvätten. Vad gör jag då? Hela världen bara vänds upp och ner!

    Blir imponerad över allt prat om kalendrar och almenackor. Jag har alltid haft en, mamma köpte alltid när jag var liten och sen gjorde jag det. Gör det fortfarande idag varje år. Men jag kan inte använda dom, det går inte alls för mig. Jag kommer inte ihåg att skriva och gör jag det så kommer jag inte ihåg att kolla. Ändå kan jag inte sluta köpa dom, känns som att jag ger upp då. En dag ska jag kunna sköta en almenacka.
    För mitt schema som jag använder med KBTn använder jag en notebook det gör jag mycket. Har alltid EN notebook som jag valt med omsorg och i den skriver jag allt. Hullerombuller om varandra. Men det fungerar väldigt bra. 

  • Takex
    strulmaja skrev 2010-12-17 15:57:20 följande:
    En sak som jag funderar på mycket nu och som jag känner lite är huvudfrågan som allt annat ang adhd/add kretsar kring är, om man kan vara otroligt oorganiserad som person, leva ett väldigt oorganiserat liv och "bara" därför ger det symtom som påminner eller liknar adhd? eller om det är för att jag de facto har adhd som gör att jag är såhär oorganiserad? Lite som hönan och ägget, vad kom först? Är ni med mig?
    Den här frågan har jag också ställt mig. Jag undrar lite vad som är jag och vad som är min ADD. Nu när jag äter medicin så känner jag lite att jag inte vet vart gränsen går och frågade min doktor.. alla glömmer och vissa är med strukturerade än andra hur vet jag hur långt medicinen ska hjälpa och hur långt som bara är mina dåliga vanor och det liv jag utvecklat under alla år utan hjälp. 
    TjockKatt skrev 2010-12-21 14:23:33 följande:
    Utifrån det jag läst så verkar en del ha blivit feldiagnoserade, speciellt barn. En del mognar en aning senare än resten av årskamraterna och är lite "klättrapåväggarna" när dom är mindre, för att sedan mogna ikapp och bli "som andra". Jag läste i en artikel (visserligen från aftonbladet, så ta trovärdigheten med en nypa salt) att dom beräknar att ungefär en miljon barn i usa blivit feldiagnoserade med just adhd. Men jag har inte sett några större, trovärdiga studier. Dock brukar adhd-barn ofta bli mer add-vuxna, eftersom hyperaktivitet är mer av ett barnproblem, inte så många vuxna som klättrar på väggar och så. Gjorde du tester och så, typ WISC eller Raven? Det brukar synas rätt tydligt om det är något neuropsykiatriskt problem på såna tester (vad det är som skiljer låter jag bli att berätta, eftersom inte alla gjort såna tester här och resultatet kan påverkas om man vet på förväg).
    Om du inte tycker att du har något större problem idag så är det ju jättebra! Utifrån ditt namn här anar jag att du är gravid? Det ska tydligen påverka en del, har jag hört. Många som blir gravida måste ju sluta med medicin, och är oroliga över det, men det brukar gå jättebra under just den perioden av någon anledning. Kanske någon instinkt som tar över, eller hormoner? Don't know.
    Vill bara hoppa in med min frustration, USA är pinsamma med add och adhd. Jag har flera vänner där borta, man behöver inte ens ha diagnosen för att lätt komma över medicinerna om man vill pigga upp sig inför prov och annat (eftersom dom tar sig på "vanliga" människor också). Jag vågar lita på att Sverige är lite mer skärpta än så.
    Anonym (gravid) skrev 2010-12-21 12:35:39 följande:
    Nej faktiskt inte. Men de finns väl olika varianter :P För när jag var liten var de inge snack om saken jag hade adhd.
    Kan man växa ifrån det? För ingen i min närhet som jag sakt att jag har adhd tycker inte de märks. Och jo det märks om nån har det. Tycker jag iaf. Min mamma märker de säger hon. Men hon och jag har nån speciell relation hon kan driva mej vansinnig(älskar min mamma) men de är ju inte typiskt för adhd.
    Jag tror att man kan leva nära inpå en diagnostiserad och inte märka det. Speciellt om man inte har någon kunskap. Alla ens kompisar och partners har ju haft sin grej, t ex jag kan nog för många bara vara den kompisen som alltid är lite sen. Min man märkte ingenting i början av våran relation, han tyckte mer att jag var en stökig person, vissa är det. Vissa har var sak på sin plats men jag var lite stökig. Samma med min mamma, det var när hon fick läsa igenom papper när jag skulle diagnostiseras som det bara gick upp för henne. Men det tycker jag bara är bra, inte skulle jag vilja att varenda person jag stöter på går runt och funderar på vad sjutton som är fel på mig :P
  • Takex
    strulmaja skrev 2010-12-20 23:29:30 följande:
    Vet inte om det var i den här tråden jag nämnde om en vän till mig som misstänker adhd hos mig.
    Hursom, samma vän har arbetat inom psykvården i över 10 år och mött många vuxna med adhd eller adhdrelaterad problematik. Och vi snackade som bekant om detta (att jag skulle ha adhd) för ett tag sedan och då kom ordet konsekvenstänkande upp, eller kanske snarare bristen på det. Den här vännen har en förmåga att få mig att se saker på ett sätt jag aldrig kunnat tidigare och inte skulle klara utan henne. Hon är rak och ärlig, ingen stryka-medhårs människa och det är bl.a det jag uppskattar och tycker om med henne. I alla fall så, tog vi upp en del händelser eller situationer i mitt liv där det var/är tydligt att jag brister i mitt s.k konsekvenstänkande. Bl.a diskuterade vi en grej som hände för en 3-4 år sedan då jag, som precis hade ätit upp en banan, slängde bananskalet på trottoaren. Den här vännen var med och såg vad jag gjorde och sa åt mig att ta upp skalet och slänga det i en papperskorg istället. 
    Jag tyckte hon var mammig och töntig, trotsade imot lite, skrattade åt det hela men gick tillslut och slängde det jävla skalet i en papperskorg som stod kanske 10 m bort. 

    Nu kom alltså den här händelsen upp när vi träffades sist och hon ville veta hur jag tänkte. Jag berättade då att jag nog inte tänkte så mycket alls... typ "Jag lägger skalet här... så länge". Jag såg ingen papperskorg, hade ingen lust att bära omkring på skalet tills jag hittade en heller och tyckte väl att äh vadå, jag kan väl lägga det här på trottoaren då, det är ju ändå ingen som ser. Min vän tyckte att detta var otroligt omoget "tänkt" av mig. Hon frågade om jag inte tänkte alls på konsekvenserna. Vilka konsekvenser? blev mitt svar. Och hon räknade upp lite olika, bl.a miljön och tänk om alla människor slängde skräp omkring sig. Jag försvarade mig då med att det ju faktiskt inte var ett vanligt skräp, utan ett fruktskal och det vet ju alla att det med tiden förmultnar och försvinner ner i jorden. Då skrattade vännen åt mig, skakade på huvudet och tyckte jag resonerade helt galet. Men det hon insåg i detta som jag berättade var att jag helt saknar eller i alla fall har brister i mitt konsekvenstänkande. 

    Så nu undrar jag, hur är det med ert konsekvenstänkande? Verkar väldigt jobbigt att alltid behöva tänka ur ett sådant perspektiv (tycker jag), känns som om jag har nog med de tankar som redan finns där men min vän menar att sådant finns naturligt hos "normalstörda" människor. Det är inget dom behöver tänka fram. Är det så?     
    Hehe vilken härlig historia. Det var lite så jag fick min diagnos, jag tillhörde en mottagning eftersom jag fick depressioner av ADDn och min psykolog råkade vara väldigt erfaren inom just neuropsyk. Det var hon som såg det på mig och drog igång utredningen direkt. Det var ingen som kommit på det innan.

    Jag har rätt bra koll på konsekvenserna jag blir mer chockad över hur snabbt dom kommer? T ex vet jag precis vad som händer när jag lägger mobilräkningen på bordet och inte betalar den direkt. Jag vet att blir den försenad så åker den till inkasso osv. Det tänker jag på när jag lägger ner den och tänker "jag gör det om en stund, datorn är inte framme och inte dosan heller men sen!". Men det som sen händer är att dagen då räkningen går ut kommer så fort! Och jag blir så chockad! Jag har gått flera gånger om dagen och tänkt på att den ska betalas men kommer inte till skott och POFF så är den försenad. Så är det oftast för mig!
  • Takex
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-13 17:14:21 följande:
    Det är väldigt intressant. 
    Många av punkterna är mänskliga drag som flertalet prickar in på mer eller mindre.

    Med det menar jag att normalfuntade människor inte upplever dessa tankar/beteenden som ett problem i vardagen.
    Den enkla anledningen är att det just inte är ett problem för dem, en normalfungerande hjärna kan filtrera tankar och intryck på ett tillfredsställande sätt.
    Det gör det inte för en person med adhd-problematik.

    Sedan stämmer inte alla punkter in på mig som har adhd heller.
    Å andra sidan kvalar jag säkert in på några punkter på manodepressivitet, struma, hjärtinfarkt mm.
    Men det betyder inte att jag har dem diagnoserna.
    Mycket beror ju också på hur mycket en person lider av punkterna. Alla kan sova dåligt en natt och så stämmer hela listan men när det är dag efter dag på ett vis som verkligen förhindrar vardagen det är så frågetecknena ska upp. Samma med OCD, de flesta människor har tvångstankar men det är inte förrän dom upptar mer än 2 timmar av någons vakna tid som det börjar klassas som en störning.

    Men annars definitivt. Man behöver inte ha alla punkter och vissa har lite olika intriktningar, vissa mer åt koncentrationshållet andra mer åt hyperaktivitet osv.

    Filtreringen är dock som du säger en tung punkt. Det är tack vare det icke fungerande filtret som vi blir så otroligt trötta. Att en servitrist går förbi bakom en värderas lika högt på titta hit! skalan som om en man blir skjuten.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen