• Spethz

    Blivande pappa, igen.

    Hej jag är ny på familjeliv!

    Tänkte som hastigt fråga ifall någon här vet lite hur detta med pappagrupper går till.

    Jag har liksom blivit Pappa för 3 år sedan när jag träffade min älskling som hade barn sedan tidigare (hon var 6 månader gammal).
    Kan berätta lite fast i en annan post :).

    Saken är den att vi väntar tillökning i familjen (planerad födsel Maj-11) och detta är mitt första 'biologiska' barn.
    Alla säger 'äsh' åt dessa grupper och tror att man klarar allt naturligt.
    Klart jag har varit pappa i 3 år nu och ser henne som min egen så var hon trots allt 6 månader gammal när vi träffades, dvs jag har aldrig varit på förlossning, de första månaderna (nätterna) mm
    Jag vissa vet rutinerna och sånt.
    Får stöd från alla håll, släkt, vänner ja även min dotters dagis personal :P

    Jag har massvis med frågor kring detta och kände mig lite 'i vägen' först när vi var på bvc eftersom min flickvän blev registrerad som andra-föderska eller ngt så de antar att hon är expert på allt och all information och möten.

    Jag är ju inte det :( aja vilket fall som helst.
    Finns det möjlighet för mig som blivande pappa att själv kanske gå på dessa möten och grupper (tjejen har ju redan varit på dem så hon kan ju stanna hemma :P)
    Även fast jag kan få svar från internet och alla föräldrar känner jag att jag själv vill veta allt som finns att veta från resa till förlossning -> 6 månader bebis.

    Så;
    Kan jag själv som blivande pappa gå på dessa grupper? vart ska jag vända mig?
    Måste jag ha blivande-pappa-legitimation? de kanske inte tror mig? haha
    Känns så otroligt konstigt att gå till bvc på vårdcentralen då jag själv inte är gravid.

    Som sagt jag har miljontals med frågor och funderingar (ps vill helst försöka få information från ground-zero dvs sjukhus personalen och inte någon grinig tant morska från vårdcentralen, klart det säkert finns bra såna, men jag har inte träffat dem hehe).

    Tack för mig och ber om ursäkt för wall of text.

    /Marcus

  • Svar på tråden Blivande pappa, igen.
  • Robert D

    Jag skulle börja med att låna lite böcker, "Du ska bli pappa" av Dick Sundevall rekommenderas! Pappagrupper har jag ingen koll på då jag själv ska ha mitt första barn till nästa sommar, men kommunen kanske har koll, kan du inte ringa och höra med dem?

  • Västjämtland

    Hej och hopp!

    Väntar min tredje unge nu i sommar, cool!  Men vill ge er några råd.

    1, läs inte så mycket  här på Familjeliv, (tyvärr så är det så att det gärna fokuseras på negativa saker och onödiga prylar man skall skaffa och ha)

    2, Se till att ni får vara med i på alla möten, och helst att det är föräldragruppsmöten hos barnmorskan. (det är skönt att kuna prata IRL med andra faktiskt.

    3. strunta i vad tidningarna skriver i att ni skall ha! 98 % av det mamamtidningarna skriver att ni skall ha är onödigt, och nästen allt de gör reklam för är superdyrt!

    4, en barnvagn är en funktion, inte en modeartikel!  vi har samma sedan 6 år, en billig och bra Carena i en neutral grön färg!   Man måste inte ha nyaste modellen av dyraste hippa märket. Barnet bryr sig inte bara den kan sova i den och må bra!

    5. Mår ni bra, så mår barnet bra!

    6, De är små. underbara och fantastiska!  MEn bli inte rädd. (Mitt mantra med min första var följande) "de skall kunna födas i en grotta på vintern, så ömtliga är de nog inte)

    7. ta del av din kvinnas liv.  graviditeten är en specciell tid. men var med så att hon inte glömmer bort dig! De har en förmåga att tänka att  Bara de är viktiga för barnet1  (TYVÄRR SANT)

    8, Var hemma mer än du tänkt med barnet i början (det är det värt)

    H

  • abraxe

    Vet inte hur det funkar där du bor men i Stockholm har man öppna föreläsningar på sjukhusen om förlossning. Ditt kan vem som helst gå och få lyssna på barnmorskor som berättar om förlossning och vad man skall tänka på vid det sjukhus man planerar att åka till.

    En annan bra sak man skall prata igenom innan är vad din sambo tycker om olika smärtlindring, finns en uppsjö och när hon väll har riktigt ont så kan det bli så att hon inte själv kan berätta vad hon vill ha och vad hon absolut inte vill ha utan att du får ta dom besluten till henne. 

    Som sagts tidigare, det finns en uppsjö med saker man kan köpa och det finns faktiskt bra listor här på FL  som tar upp nödvändiga saker och andra saker som kan vara bra att ha hemma, även på andra internet sidor finns råd. Barn vagn är en djungel men tänk igenom vad ni behöver och vilka funktioner ni vill ha. Finns även det en massa bra råd på olika sidor på internet där man kan läsa om olika funktioner, sedan får man kompromissa för den ultimata barnvagnen finns inte! Just det ja, tänk på vilken bil ni har och se till att barnvagnen får plats i bagaget.! Sen när man bestämt sig kan man leta på blocket och hitta en mycket billigare vagn! ;)

    Till blocket, där finns en uppsjö med barn saker som mer eller mindre skänkes bort då de flesta föräldrar vill ha nya saker till sitt barn! 

    Planera föräldrar ledigheten i mycket god tid. Ett tips som jag vill nästa gång är att dela arbete med föräldrar ledighet, typ 50% arbete 50% ledigt och samma för min sambo under en period av ledigheten. 

    Till BVC, när du är med så fråga BVC sköterskan om det finns pappa grupper hos er. och säg som du sa här, att detta är första gången för dig och du är ingen expert på detta och vill vara delaktig! (jag gick på en del saker själv då min sambo mådde riktig dåligt under sin graviditet)

    Lycka till och har du fler funderingar så fråga bara. 

Svar på tråden Blivande pappa, igen.