Inlägg från: äralltupptaget |Visa alla inlägg
  • äralltupptaget

    Någon som vill följas åt under utredningen?

    jag hoppar in i denna tråd också om det är okey..
    Har inte läst alla inlägg, är i  samma sits som många. Barnlängtan , frustration och psykbryt om varför inte min kropp vill det min hjärna och hjärta vill!!!

    Nu har 2 av mina bästa vänner också fått veta att dom är gravida och det är jättekul för dom, men jag blir lite stressad själv.. varför funkar det inte för mig/oss? :(

    Jag slutade med p-piller förra året i Juni, så snart exakt 1 år sedan. Mensen kom tillbaka i jan 2011 sedan har den varit ganska oregelbunden. Jag har också testat med ÄL men inte fan har det blivit 2 pinnar.. aldrig.. :(
    Men nu ska jag iaf ta ÄL varje dag mellan mensen för att se om jag ens har ÄL.. vilket är tveksamt
    Varit på utredning där dom sa att jag hade PCOS eller vad det nu heter.. Pergotime var ett alternativ men eftersom jag har av någon anledning blivit tjock på senaste tiden ( året) så gav hon försölag (BM) att jag skulle fundera lite på pergotime och samtidigt försöka gå ner i vikt..

    Skulle jag bara få 2 pinnar på ÄL skulle jag bli överlycklig för då vet jag att min kropp är lite med på noterna.. men man blir så frustrerad.. fan...

  • äralltupptaget

    finns det någon här som kan dela med sig erfarenheter av pergotime ?
    Jag var som sagt på en liten utredning nör ca 2 månader sedan, där dom kollade värden osv. där fick jag veta att jag hade sk PCO.. hon föreslog pergotime men jag är jätterädd att jag är för tjock och att det inte ska funkar och så får man "falska" hopp och så skiter sig allt och så känner man sig värdelös.. :(
    Dom rekomenderade nämligen att jag skulle försöka gå ner lite i vikt och jag försöker men det är inte så jäkla lätt och jag vill så gärna ha barn nuuuuuuuuuu! Och saken gör ju inte bättre att mina 2 bästa vänner är gravida, och för dom tog det 5-6 månader.. och här sitter man själv 1 år sedanre och inget har hänt. SUCK!!

    Så.. ge mig råd - tips. Ska jag köra igång med pergotime nu eller tycker ni att jag ska vänta ?

  • äralltupptaget
    Smultronbubblan skrev 2011-05-31 21:20:51 följande:
    Jag är inne på min andra kur pergotime men är snarare åt det tunnare hållet så där har jag inga råd. Men trots att jag är smal och de inte har hittat nåt fel på mig eller min man så har vi ju inte lyckats bli gravida. Slutsats: vikten måste inte ha betydelse! Du kanske bara kan lägga till någon långpromenad i veckan eller så? Hårdbanta är ju inte bra om man vill bli gravid.

    En kompis till mig har PCO och blev gravid på sin första kur med pergo. Testa! Det måste vara värt det!
    fösta kur, hur långt, i dagar/månader, är det ?  dvs hur länge tog det från första tabletten till baby ? :)

    Jag tror faktiskt att jag ska vänta månaden ut, kolla varje dag med ÄL och är det alltid neg. så ska jag ta kontakt med BM igen! Har diskuterat detta i flera trådar och alla verkar ha olika kroppar, dvs några jättesmala och några fraftiga så va fan, man har väl inget att förlora ? eller ?
  • äralltupptaget
    Smultronbubblan skrev 2011-06-01 22:37:00 följande:
    En enkelkur är fem tabletter som äts dag fem till och med nio i din menscykel ( av någon anledning äter vissa från dag tre till sju, däribland jag själv). Tabletten gör så att kroppen producerar mer hormon vilket förhoppningsvis leder till ägglossning/bättre ägglosning(beroende på om du har ägglossning eller dålig ägglossning). Blir du befruktad visar det sig alltså efter cirka 20 dagar, beroende på längden på din cykel.

    Du har inget att förlora! Går det, så går det. Under tiden kan du fortsätta jobba med vikten om läkaren tycker det. Jag resonerade att det lär ju inte gå sämre än vad det redan går. Men samtidigt måste man vara medveten om att det är ju inte säkert att det funkar. Chansen ökar i alla fall!

    Vad använder du för test?
    aaa så en kur är alltså avklarat under en mensvecka med andra ord ?  Trodde den var typ 1-2 månader nått.. ( trög) så fattar jag detta rätt:  man käkar en kur under sin mensvecka, sedan så kommer ägglossningen ( förhoppningsvis) igång till nästa mens ?
    Nä jag har fan inget att förlora!!! Fan vad peppad jag blev TACK!!!!
    Men finns det biverkningar ? kan nått hända ?  typ steril ;) ( värsta tanken!!! Man proppar sig mer prapparat FÖR att få barn, men ger motsatt effekt :) ( ja jag är nojjig som fan )

    Jag testar mig med testlagrets ägglossningstest varje dag! Förr gjorde jag det lite "då och då", men nu sista mensen tänkte jag, nu jävlar ska jag kolla varje dag ifall jag ens har mens.. har lite oregelbunden än så länge..
    Tänkte detta med att ta kuren vid mensen.. jag har lite konstig mens, för att ibland kan den komma igång ex- måndag, sedan gör det ett litet uppehåll dag 3-4 kanske och sedan kommer den igång igen ... hur fan ska man bedömma då, när man ska käka en kur ?
  • äralltupptaget
    Smultronbubblan skrev 2011-06-04 10:45:10 följande:
    Det finns lite biverkningar men det står inget om att man skulle kunna bli steril. Googla pergotime biverkningar och läs. Min första kur svettades jag ovanligt mkt ett par nätter, svullnade om magen och hade ömma bröst. Den här kuren blev jag väldigt öm i trakten av äggstockarna och har känt mig lite " gråtig". Jag tycker ändå att det har varit värt det trots att jag inte blivit gravid. Mina siffror höjdes från 24 till 77 på progesteronet och det var jättebra tydligen. Jag har alltså egen ägglossning fast den är svag.

    Jag hade oxå testlagrets sticka förut. Men nu kör jag med en från apoteket. De är rätt dyra men jag behöver ofta bara använda ett par stycken i månaden eftersom jag har tur och känner när det är dags. Fördelen med de här stickorna är att man inte kan tolka dem fel. Glad gubbe
    svullna bröst, svettningar mm - lätt att jag tar det bara det blir bejbis :):):)
  • äralltupptaget
    majo79 skrev 2011-06-20 20:59:24 följande:
    hejsan

    hur går det för er här inne????
    själv så väntar man på detta svar på provet som min sambo lämnat in för 2 veckor sen om det inte är mera nu.
    men det kommer nog snart.
    annars så myser vi på som vanligt och försöker att inte tänka alltför mycket påa tt vi försöker skaffa barn 
    här händer det inget..varken på stickorna eller i magen :/
    Jag ser fram emot hösten då jag troliogen ska börja med pergotime..
  • äralltupptaget

    vill bara berätta att jag i torsdags fick min första ägglossning! Tjoho! Jag har aldrig varit så lycklig kändes det som! :)  Vi "körde på" samma dag + dagen efter och hoppas att det "tog" men man ska nog inte "hetsa" upp sig , man blir väl bara mega-depprimerad om det inte skulle ha blivit en liten bejbi , men jag hoppas av hela mitt hjärta att det "tog"

    Nu bara denna eviga väntan på menshelvetet - eller inte ;)

    maggie01- fått nått svar på sperimeprovet ännu ?

  • äralltupptaget
    majo79 skrev 2011-06-27 14:40:23 följande:
    nej har inte fått svar ännu imorgon är det nog 3 veckor sen vi lämnade in provet ska nog ringa och höra om de fått något svar så man får veta snart
    det är inte kul att vänta :(
  • äralltupptaget

    så jävla typisk.. igår kl 21, 14 dgar efter ÄL så kom menshelvete :(

    Blev så jävla ledsen.. grinade mig till sömns... men idag känns det lite bättre, men bara lite.. :/

    Man ska väl glädjas att man iaf har haft  ÄL, kanske kroppen sakta börjar fatta vad jag vill !!!
    Som sagt, det tog 8 månader innan jag fick tillbaka min mens... 1 år innnan första ÄL, jag dör om det ska ta 1 år till att bli med barn :(

Svar på tråden Någon som vill följas åt under utredningen?