• TinaM

    Ekonomifrågor under hemutredning

    Hej!
    Mitt i hemutredningen.... Verkligen intensivt! 
    Nu har min man och jag kommit fram till mötet vi ska ha hemma hos oss. Då ska vi diskutera ekonomi bla.
    Har någon där ute några erfarenheter kring vad de tar upp kring det. Vad vill de se för papper? De har redan fått vårt papper från kronofogdemyndigheten och vi förstod det som om de ville se våra deklarationer,  mer? 
    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Ekonomifrågor under hemutredning
  • P A K

    Vi behövde inte visa några papper alls, men vi fick redogöra för vår ekonomi på ett ingående sätt;
    -inkomster
    -utgifter
    -huslån (och nuvarandevärde på huset)
    - andra ev lån
    -sparande
    - buffert

  • Helle68

    Vi fick också göra en sammanställning av inkomster och utgifter samt skulder och tillgångar. Tror vi skickade den i form av excelfil innan mötet., för jag minns att vår utredare redan gått igenom den på egen hand innan vi skulle diskutera det här ämnet. Lycka till med allt!

  • TinaM

    Ja, det verkar verkligen skilja sig mellan olika kommuner!
    Tack för tipsen!
     

  • Chimamanda

    Vi har bara fått beskriva vår ekonomi helt allmänt, har inte krävts utdrag eller intyg på något. Tänk att det är så olika.

  • TinaM

    Nu har vi haft vårt lilla ekonomi-möte. Vi fick visa våra deklarationer och arbetsintyg. Sen att jag hade lagt ner timmar (många) med att göra fina uppställningar i excel på in- och utgifter och sparande hade nog inte varit nödvändigt.... men de var imponerade !

  • MammaSusan81

    Vi behövde inte heller visa papper bara berätta, dock ska ju informationen sedan stämma överens då vi sedan samlade papper till Kenya, då skulle vi ha papper både från bank & arbetsgivare.....


    Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
Svar på tråden Ekonomifrågor under hemutredning