• Kaprifolen

    Vad ge till far- och morföräldrar i julklapp??

    Ja, vad ger man egentligen till mormor (80 år), farmor (81 år) och morfar (82 år)? De har ju det mesta så prylar känns inte bra, inga direkta intressen att gå på heller, jag har lika stort bekymmer varje år så nu provar jag att ta hjälp av er! Någon med lite tips?

  • Svar på tråden Vad ge till far- och morföräldrar i julklapp??
  • joojoo

    Foto på dig och familjen, korsordstidning, andra tidningar, cd om de har möjlighet att spela den, ätbara grejer som ni tillverkat själv (kakor, knäckebröd, godis osv), en utflykt när vädret tillåter,

    Håller med att det är svårt, speciellt om man vet att de inte äter så mycket och kanske gett foton tidigare!

    Lycka till!

  • Stefanie

    I år gör jag ett fika-paket till sambons farmor och farfar i samma ålder som dina. Har sytt en korg i tyg som ska fyllas med hembakt, slås in tillsammans med smaksatt kaffe och te och några böcker. De gillar att läsa och fikar gör de varje dag. Dessutom gillar farmorn "fina saker" så jag tror att tygkorgen kommer att gå hem!

    De är väldigt blomintresserade så att hitta någon annorlunda växt brukar gå hem. Vi har också gett dem en massa spännande kryddor någon gång, farfarn gillar att laga mat och mycket kryddor behövs när smaklökarna blir trötta..!

    Min mormor ska få en tygkorg med hembakt, en filt och en vetekudde/vetevärmare jag sytt. Alltid har hon ont någonstans och någon sådan har hon inte.
    Annars hade ett par varma sockor att gå omkring med hemma på vintern varit en idé tror jag. Eller kanske en varm tröja. De äldre släktingarna jag har köper sällan nya saker till sig själva, så några nya kläder eller sköna mjuka sängkläder eller något sånt tror jag kan vara bra presenter. 

  • Kaprifolen

    Fick fina idéer i denna tråden förra året så jag provar att skaka liv i den igen. Finns det fler som har goda idéer om vad man ger till de "gamle" i julklapp?

  • ekholm

    Min farmor älskar tomtar av alla dess slag så jag har gjort en tradition att köpa varsin tomte till farmor och farfar varje jul och det uppskattar hon verkligen :)

  • norrlandsflicka

    Nån rolig kaffe/tesort med smak. Såg såna där fleecefiltar som har ärmar, de verkar ju mysiga för gamlingar som kanske är lite frysna. Värmefilt kan ju också vara mysigt. En sån fick min gamla svärfar en jul. Fotobok.

  • Lady X

    Jag har gett bort en barnbarnsbok, en dörr på glänt till mitt liv eller nåt heter den. Inte i år utan förra året, så ska mor-/farföräldrarna fylla i den och i sinom tid får vi tillbaka den eller att barnbarnen blir så stora så de kan läsa den ihop och få berätta om sina liv. Det har varit en väldigt uppskattad present och många frågor och berättelser som väckt många minnen hos våra föräldrar. Nu vet jag inte hur pigga de dina är, men någon kan ju hjälpa dom att skriva. Är det nåt jag har lärt mej så är det att äldre oftast älskar att få berätta om sina levda liv och minnen och jag tycker det är fint att deras livshistoria förs vidare


    Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Prodin

    Jag bakar honungkakor och "slår in" med ett rött band runt.

    Varför honungkaka? Håller i en evighet (honung är konserverande), står ute (inte kylskåp), appelerar väldigt till äldre, relativt billig och enkel att göra:

    500 g ägg (ca 5-6 st)
    500 g socker
    500 g mjöl
    2 tsk bakpulver
    500 g honung som är varm och rinnig

    blanda ägg + socker till *vad det nu heter*, sila över mjölet och bakpulver, häll i honungen, blanda.
     Häll i 2 st smörade ugnfasta brödformar med bakpapper i botten.
    ugna i typ 180 grader i typ 30 min (ska vara torr inni)

    Vill man göra lite extra gör man små marsinpanfigurer, typ bin, och pyntar med.


    Your argument is invalid
  • Eber

    till mannens mor-och far föräldrar ska jag göra matlådor. Dom får mat hemkörd som tydligen är jätteäcklig, så stackarna äter knappt något Rynkar på näsan
    De är 80 och 84
    Så jag ska koka grytor, flera olika, dela i potioner och frysa in, innan jag lämnar, så räcker det att dom kokar några potatisar och tinar gryta Glad

    hoppas att det blir uppskattat

  • Glass
    Eber skrev 2011-12-08 10:03:38 följande:
    till mannens mor-och far föräldrar ska jag göra matlådor. Dom får mat hemkörd som tydligen är jätteäcklig, så stackarna äter knappt något Rynkar på näsan
    De är 80 och 84
    Så jag ska koka grytor, flera olika, dela i potioner och frysa in, innan jag lämnar, så räcker det att dom kokar några potatisar och tinar gryta Glad

    hoppas att det blir uppskattat
    Vilken bra idé!
  • grodan

    Jag brukar baka en massa olika sorters kakor och bröd så dom kan ta fram hembakat när det är dags för fika. Även fotokalender brukar vara väldigt uppskattat.

    Vill man köpa någon grej kan jag rekommendera denna sida

    http://www.enklareliv.se/

    Där finns en massa smarta hjälpmedel för vardagen.

  • Amalia079

    Vi har gjort en fotokalender på alla barnbarn och barnbarnsbarn.
    Sen ska jag göra egen inlagd sill och lägga i en fin gammeldags burk :) Brukar bli uppskattat.

  • BBB

    Apelsinerna är fina nu. Gör egen marmelad och häll i en fin burk med fint band runt om eller liknande.

Svar på tråden Vad ge till far- och morföräldrar i julklapp??