• Gloxi

    35+ och gravid efter IVF, bf sensommar, höst 2011

    Hej tjejer,

    Jag hoppar in här också. Glad 

    För er som inte "känner" mig, är jag 39 år och plussade julveckan efter mitt första IVF. Vi har försökt att få barn i snart 2 år och har tidigare gjort 3 inseminationer. Vid den första blev jag gravid, men tyvärr upptäcktes MA vid VUL i v. 8.

    Nu väntar jag med spänning på VUL den 13/1. Förhoppningsvis går allt bra denna gången!

    Grönagrisen, ett jättegrattis! Härligt att höra att allt såg bra ut! Glad Vilken känsla det måste ha varit. Varför får ni göra VUL igen den 10:e? Om allt ser bra ut för oss den 13:e, så skall vi in i den vanliga vården. Jag skulle gärna vilja få lite extra VUL, men det räknar jag inte med att min läkare går med på.Rynkar på näsan

    God fortsättning på er och hoppas 2011 blir "vårt" år! 

     

  • Gloxi
    Grönagrisen skrev 2011-01-02 11:05:26 följande:
    Det extra vul:et är bara för att utesluta att det är två små ärtor där inne. På första vul:et var det lite oklart, ett foster med hjärta som slog syntes tydligt men sedan var det lite suddigt. Det är antagligen bara ett men läkaren ville vara säker innan hon lämnar oss vidare. Lite chockartat var det allt, vi har bara fått ett embryo tillbaka, men enäggstvillingar kan det ju bli ändå ... Känns skönt för oss att ha kvar vår läkare ett tag till!
    Vad spännande! Glad Eller det kanske känns jobbigt med tvillingar?
  • Gloxi
    Grönagrisen skrev 2011-01-02 18:29:38 följande:
    Det jag är mest rädd för om det är tvillingar är komplikationer ... men om det är två små ärtor där inne så är de mer än välkomna! Vi har tvillingar i släkten och de säger ju att det kan gå i arv . Vi får se om åtta dagar. Tills dess tänker jag att jag är gravid rätt och slätt så vår vi se!

    Sicka matproblem jag har just nu ... det är verkligen inte mycket som funkar att äta. Och det ändrar sig från dag till dag. Igår kväll mådde jag verkligen jättedåligt och var samtidigt hungrig. Vi stod i köket och tittade på all mat men inget kändes ätbart. Tills jag kom på det enda jag kunde tänka mig: potatis, brun sås och lingonsylt. Det har jag inte ätit på säkert ett halvår ... Men det gick ner.

    Idag funkade mintkex. Min stackars man försöker verkligen hänga med och köpa det jag vill ha, eller kan få ner över huvud taget, men det är ju inte lätt när det är olika från dag till dag. Hur har ni det med maten?

    Nu ska jag vila en stund, har nästan varit vaken hela dagen och det tar på krafterna
    Tvillingar behöver inte innebära komplikationer. Läkarna är jättenegativa till flerbörd, men det är många som får tvillingar och det går jättebra.

    Jag har knappt känt av något illamående och har därför inga problem med maten. Hade gärna tagit lite mer illamående med tanke på att sist kännde jag inget och då var den död. Sitter gärna med huvudet i toaholken om det innebär att den mår bra.
  • Gloxi
    Stella Kardunn skrev 2011-01-02 19:03:58 följande:
    Jag har knappt några symptom alls, så jag känner igen mig i Miss Cph's nojor över att man inget känner...det är bara den där ofantliga hungern som kommer och går då, men sånt har jag dragits med förut när jag haft det stressigt så jag tror lika gärna det kan bero på psykisk stress....men visst visste jag bara att allt var bra, skulle jag såklart vara mer än nöjd med att inte ha några särskilda problem med mat eller annat.
    Den kan vara död även om man mår illa. Jag frågade läkaren efter mitt MA om illamående var ett tecken på att allt var ok och det var det inte. Man kan inte annat än att hoppas på att allt är ok och ta det som det kommer.
  • Gloxi

    Miss Star, det var likadant för mig när mitt MA konstaterades. Kroppen betedde sig som att den var gravid, vilket faktiskt var det värsta. Jag hade hellre fått en blödning, så man vet att kroppen reagerar när något är fel. Men, den förra dog redan i v.5, så det var säkert något fel på den redan från början. Nu har jag ett toppembryo, så förutsättningarna är annourlunda denna gången. Glad

    Kornett, jag väljer att tänka på annat när jag får negativa tankar. Glad Orkar inte gå och oroa mig hela tiden för jag kan ändå inte göra något åt det nu.  Det kommer att bli låånga 8 månader om man gör det. Glad

  • Gloxi

    Apropå träning, jag tränar som vanligt och har gjort det under hela IVF förloppet. Jag har fått besked på att man skall undvika extremsporter och det håller jag ändå inte på med. Var på pump idag och step har jag också tänkt att fortsätta med så länge jag inte får ont.

    Jag har tänkt att träna ända fram till ungen kommer. Har nämligen förlossningsskräck och jag tror att förlossningen blir lättare om man är i bra form. Självklart får man gå över till mildare träningsformer mot slutet, men sluta helt tror jag inte är så smart (om man inte har fått komplikationer förstås).

    Kan det inte bli den 13:e nu?! Glad Jag vill veta om "pricken" lever eller inte.. Brösten är dock mer ömma denna gången.

  • Gloxi

    Cellenellen, grattis och välkommen! Glad

    Hej Xperia! Glad Skit att det inte gick bra för dig! Jag håller tummar och tår för att nästa försök lyckas! Massa styrkekramar!

    Vad trötta ni verkar vara! Jag är som vanligt och har t.o.m tränat 4 gånger denna veckan. Kör nog ett pass imorgon också, eftersom jag kan. Det kanske är ett dåligt tecken att inte vara trött.. Rynkar på näsan

    Grönagrisen och kornett, lycka till på måndag! Jag hoppas att allt ser finfint ut för er!

    Mumlan74, håller extrahårt för dig! Hoppas verkligen att allt ser jättebra ut på måndag!

    Förresten, jag blev lite upprörd tidigare idag. Jag får uppenbarligen inte ha mina graviditeter i fred för det är alltid någon man känner som går och blir på smällen samtidigt. Sist var det sambons syrra, som blev gravid med sitt andra barn. Nu har tydligen min kusin blivit gravid med en kille hon har varit ihop med i ett par månader. Det har alltså tagit sig på typ första försöket. Hon är 37 år och har rökt i 20 år (slutade dock för några år sedan, men ändå) och knaprat p-piller säkert lika länge. Helt otroligt att hon är så fertil! Det är väldigt  stressande ifall det nu skiter sig för oss på torsdag, så har vi ytterligare någon, som får barn när vi skulle ha fått. Jag får försöka koppla bort det, men var bara tvungen att spy lite galla...

  • Gloxi
    Xperia skrev 2011-01-08 22:53:18 följande:
    Hej vännen! Tack för pepp! Hade varit kul om vi kunde vara i samma tråd igen, fast nu som gravida båda två! Kommer att se jättebra ut på ditt nästa VUL! kram
    Hej gumman! Absolut! Glad Du blir också gravid snart! Det tror jag starkt på. Tack, men skräcken har tyvärr satt sina klor i mig. Sambons oro smittar av sig och jag är ju inte trött, som alla andra verkar vara. Men, jag kan inte göra annat än att vänta till på torsdag. Kram kram
  • Gloxi
    Catgodess skrev 2011-01-09 00:49:03 följande:
    Hej alla!
    Jag och maken kämpade i 4 år innan vi äntligen plussade i November, fick det bekräftat i mellandagarna att vi ska ha tvillingar i början av Augusti om allt går bra.
    Har mått dåligt i snart tre månader men det är det värt bara småttingarna mår bra. 
    GRATTIS! Vad kul med tvillingar! Jag hoppas att allt går bra!
  • Gloxi
    Stella Kardunn skrev 2011-01-09 11:07:15 följande:
    Jag förstår dig gumman, i mitt fall är tröttheten rätt lätt att förklara med att jag varit/är förkyld samt att jag inte tränat på en månad, så den gör mig inte ett dugg lugnare faktiskt. Att det dessutom är det enda som överhuvudtaget skulle kunna vara ett symptom skrämmer fullkomligen sk*ten ur mig, jag känner verkligen ingenting annat, inget illamående, ingen molvärk, inga ömma bröst osv osv...så min positivitet rinner långsamt av  mig och nu är jag i princip helt inställd på att få se ett MA på onsdag Rynkar på näsan förstår bara inte hur jag ska kunna jobba 2,5 dag till innan jag får något besked...
    Gumman! Eller så beror din trötthet på graviditeten. Hoppas det! Illamående etc. tror jag är väldigt individuella. Men, tröttheten skriver de så mycket om bland graviditetssymptomen, så avsaknaden av den bekymrar mig. Är dina bröst större än normalt? Mina är inte heller direkt ömma, men de är större. OBS! De som har större bröst av naturen, märker inte alltid skillnad tidigt.

    Jag är också inställd på MA och vet inte hur jag skall orka med den skiten igen. Men, jag hoppas ändå att vi båda oroar oss helt i onödan och att det kommer att gå jättebra på vul. Kram på dig!
  • Gloxi
    Stella Kardunn skrev 2011-01-09 11:33:26 följande:
    Har studerat boobisarna i badrumsspegeln flera morgnar nu utan att egentligen komma fram till något, så jag törs inte säga något om det heller faktiskt.

    Jag håller tummarna för oss båda, stoor kram Hjärta och tack för att jag fått gnälla av mig, min sambo blir galen när jag är så negativ och eftersom vi inte berättat för någon om var vi är i processen ännu har jag ingen annan att gnälla inför heller...
    Jag läste nyss att det är normalt att ömma bröst försvinner ett par veckor in i graviditeten. Så det kan vi stryka ur "noj-listan". Glad

    Tack själv! Det är lugnt! Jag har varit gnälligare än vad du har varit.. Skrattande Vi har båda skit i bagaget, så det vore nog konstigt om vi inte reagerade nu när "sanningens ögonblick" närmar sig. Styrkekramar! Hjärta
  • Gloxi

    Mumlan74, ett MEGAGRATTIS till dig! Vad skönt att det gick bra idag! Jag är så glad för din skull!

  • Gloxi
    Stella Kardunn skrev 2011-01-13 08:13:29 följande:
    Morgon på er,

    Var äntligen på VUL igår, allt såg normalt ut Solig ärtan var 11,6 mm och hjärtat slog och slog!

    Nu ska jag försöka vara normal en stund har jag tänkt, dvs försöka njuta av ögonblicket och inte noja så förbaskat mycket Drömmer
    Ett jättegrattis till dig! Vad härligt att höra! Glad
  • Gloxi

    Mitt VUL idag gick inte bra, så det ser inte bättre ut än att jag nu väntar på att göra en abort. Läkaren räknade ut att jag är i v. 7+2 idag, men den var alldeles för liten. Bara ett par mm när den borde vara 1 cm. Men, hon kunde se hjärtat slå, så jag skall tillbaka om en vecka för att se om den har växt. Det finns en mikroskopisk chans att den är ok för ibland fäster embryot senare än vad man tror vid IVF, sade hon. Men, jag är realist och har därmed inga förhoppningar om att den skulle vara ok.

    Det är skitjobbigt att det blir så här igen för nu tar det minst 2 månader innan vi kan göra nästa försök. Jag har haft ett MA innan, så jag vet redan att jag kan bli gravid och behöver inte den bekräftelsen. Jag får iaf en kort behandling nästa gång, eftersom jag blev gravid med den och jag får också gå tillbaka till Menopur. De bytte till Puregon vid IVF:n och jag har svarat bättre på Menopur.

    Jag kommer väl lämna tråden ett tag om en vecka, men hoppas att jag snart kvalar in här igen. Lycka til och hoppas att allt går väl för er! Jag kommer att fortsätta att följa er.

  • Gloxi
    Mumlan74 skrev 2011-01-13 19:21:08 följande:
    Miss Cph: Åh nej! Vännen. Det var inga roliga nyheter alls. :0( Men ge inte upp ännu. Om hjärtat slår så lever det lilla fröet ju. Jag hoppas verkligen verkligen att den har vuxit till nästa vecka! Jättekram till dig!
    Jo, det är klart. Men, det lär vara något fel på den när den är så liten. Stor kram tillbaka!
  • Gloxi

    Mumlan74, prata med din läkare. En kompis fick mediciner mot sitt illamående. Lycka till och kram!

  • Gloxi
    Mumlan74 skrev 2011-01-20 16:24:17 följande:
    Miss Cph: Hur har det gått idag? Tänker på dig.
    Tack snälla för dina tankar! Det gick bra idag med tanke på omständigheterna. Hjärtat slog och den hade växt till 3 mm från 1 mm. Den är 2 veckor för liten, men läkaren (de har fått en ny på kliniken) har sett detta förr. Han frågade om vi hade haft samlag för han menade på att det har hänt att ett annat ägg har blivit befruktat?! Den teorin håller inte riktigt för oss, eftersom isf har jag plussat redan innan jag blev gravid. Skrattande

    De tog hcg, men jag hann inte få svar idag. Får ringa imorgon, men jag tar det med en nypa salt. Det verkar inte vara helt ovanligt att ha problem med hcg och det viktiga är att hjärtat slår och den växer. Vi har nytt VUL om 2 veckor. Om allt ser ok ut då (gör inget om den inte har växt ikapp. bryr mig inte graviditeten blir längre än normalt.), så kanske man kan börja hoppas.
  • Gloxi
    Catgodess skrev 2011-01-20 21:39:45 följande:
    Håller tummarna för dig Miss Cph
    Tack, snälla! Glad
Svar på tråden 35+ och gravid efter IVF, bf sensommar, höst 2011