• Crollan

    Atopiska vinterfötter

    Min femåring har problem med atopiska vinterfötter. Fötterna är extremt torra, flagnar, är ömma och röda med sprickor. Via BVC har vi fått tips om att  bada i såpvatten och sedan fila och att smörja in med vaselin ett par gånger per dag.

    Tycker inte att fötterna har blivit så mycket bättre efter den här "behandlingen". Är det någon som har testat något annat som funkat bra? Tacksam för svar!

    /Crollan

  • Svar på tråden Atopiska vinterfötter
  • Menhir

    Barnen hade kortison när det var som värst men bäst tyckte jag det funkade när fötterna helt enkelt sköttes om från vinterns början - alltid rena strumpor, torra skor, fotbad, mjukgörande salva...

    Något av det bästa var en salva tillverkad på Salvestaden (medeltidsturistby utanför Kalmar som jag tror numer är nerlagd) bestående av ringblomma, bivax och vad det var - den var kanon!

    Sedan blev det bättre med åren för att helt försvinna under lågstadietiden. Sonen hade ändå rejäla bevär med blödande sprickor på både fingar o fötter.

  • Crollan

    Tack för svar! Tycker jag har sett salva med ringblomma och bivax någonstans...

    Han går på utedagis  sedan två år och när jag tänker på saken så har det blommat upp under den tiden. Han går runt i ullstrumpor och gortexstövlar hela dagarna. Han är ofta svettig om fötterna undrar om det kan ha med saken att göra?

  • Zeran

    Kolla upp Weledas babyserie, deras salva innehåller bivax ullfett och ringblomma extrakt...

  • Lucky

    Kika även in på biologica.se de har ringblomssalva

    Sen tycker jag att helosan är något som är riktigt bra mot sprickor på händerna men vet ju inte hur det funkar på eksemet...

  • Lilla Hjärtat

    Mitt bästa tips, som funkar bättre än allt annat, är lanolin. Alltså rent ullfett. Det är lite svårt att få tag i,  varken apoteket eller hälsokosten har det (vad jag vet) men jag vet att Babyproffsen har det, heter Pure Lan och de säljer det som salva mot såriga bröstvårtor. Men det går såklart att använda till annat. Min syrra har atopiska eksem och hon har provat precis allt  men detta är det enda som hjälper. Smörj in fötterna på kvällen och sätt strumpor över. Det är rejält kladdigt, men det funkar. Här är en webbshop också:

    www.lanolincollection.com

  • Crollan

    Lilla Hjärtat: Ytterligare ett bra tips! Tack!

    Vi har inte varit på BVC och visat upp fötterna, ska nog göra det på måndag, så vi vet att det verkligen är atopiska vinterfötter. Det är nog så, för han har atopisk hy, men jag läste något om svamp på Internet... vill kunna utesluta det.

  • Crollan

    Lilla Hjärtat: Tusen tack för Purelantipset! Köpte det och fötterna är redan så mycket bättre!!

  • Lilla Hjärtat

    Hej, Crollan! Roligt att kunna hjälpa till. Lanolin är så okänt, fick tipset själv först av en dansk barnmorska som födde upp får ;D Mina bröstvårtor var helt blodiga och spruckna när jag ammade och jag provade allt som fanns på apoteket, inget hjälpte mer än för stunden. Men med lanolin så tog det två dygn, sen var de helt läkta.
    Är numera frälst och rekommenderar det rakt av mot såna problem som din son har.
    Är också skönt att det inte är en massa E-nummer och sån skit i.

  • Trebarnspappan

    Hej Crollan.
    Jag hade själv atopiska vinterfötter som barn. Under vinterhalvåret hade jag ofta stora sprickor under fötterna vilket gjorde ont, ibland till och med så att det var svårt att gå.
    Från hudkliniken på sjukhuset fick jag några olika salvor men inget fungerade riktigt bra. Från vänner och bekanta till mina föräldrar fick jag olika salvor och linement tex. bisalva, ringblomssalva, maskrossalva, nötfettssalva osv. osv. men ingen av dem fungerade.
    Tillslut kom min farmor med en gammal tub Jukon Sårsalva som hon hittat i sitt badrumsskåp och den fungerade superbra. Med hjälp av Jukonsalvan var jag i stort sett symtomfri tills besvären tillslut försvann av sig själv i slutet av mellanstadiet.
    Nu finns det en ny "utgåva" av Jukonsalvan och jag hoppas den är lika bra som den gamla (den luktar i alla fall likadant).

    Hoppas ni hittar något som fungerar!

  • tybbjat

    Har en dotter 9 år som fått vinterfötter och det är ett riktigt elände då hon älskar bad och det har visat sig att bad är INTE bra. Finns det någon med ngt bra tips till vad man kan sätta på fötterna under bad  som håller dom torra?!
    Har inte testat lanolin el jukon sårsalva - MEN ska inhandla detta snarast.....

  • therese67

    hej!
    Först ska barnet undvika varma sko och använda naturlig material av sockor.

    Varje dag smörja fötter som saknar både fett och fukt. Det finns även footserum och efteråt kan användas fett kräm som t ex decubal 7o%. 

    Vid sår kan även användas kortisonsalva Mildison som är fetare.

    På natten med sockor på lägg på ordentligt kräm .

    Om det inte finns öppet sår då rekommenderar jag Scholl Active Repair K+ 60 ml som är fantastisk med reparerande ingredienser, vitamin K och karbamit 25%

    Lycka till

    Med varma hälsningar

    Terezie.

Svar på tråden Atopiska vinterfötter