• Brudspirea

    vad var det som hände ...egentligen?

    har så många frågor kring vad som hände då vår dotter föddes död i nov 2010.  dagen före var vi hos bm och hörde hjärtljud och alla mina värden har sett bra ut hela graviditeten. inget av våra provsvar har gett någon förklaring kring varför hon dog. men hela tiden kommer fler frågor fram hela tiden. kanske någon av er kan hjälpa mig att svara på någon av dessa???

    vad har fostervattnet för betydelse för barnet i magen? hon hade nästan inget vatten. men hade bajsat mycket. hur lite vatten kan bebisen klara? är det livshotande utan fostervatten? om jag var extremt törstig på slutet av graviditeten - vad betyder det? vi efterfrågade ett tillväxtultraljud efter vi passerat bf-dagen, men fick till svar att det måste gå 42 veckor. om vi fått ett ultraljud och de upptäckt att hon hade lite fostervatten, vad hade hänt då, vad hade de gjort? har dessutom ett svagt minne av att de vid ultraljudet i v 32 sa något om att det var lite fostervatten (och att hon var kissnödig, eftersom urinblåsan var fylld) - borde de inte hålla koll på fostervattenmängden då?
    jag hade väldigt spänd/hård mage de sista veckorna, vad betyder det? hon var stor, jag har under andra hälften av graviditeten legat på övre delen av kurvan. hon var 55 cm och vägde 4450. trångt i magen?

    är just nu inne i en fas där jag har 1000 frågor och kommer hela tiden fram till att hennes död kanske hade gått att undvika om bara vi fått ett extra tillväxtultraljud efter bf-dagen. jag vet att vi aldrig kan få tillbaka henne och jag är egentligen inte ute efter en syndabock, men tycker nog att rutinerna kanske behöver ses över. bli lite mer individanpassade? hon är ett ivf-barn som vi gjort fem försök för att få... borde inte det tas särskild hänsyn till?

    är det någon som gjort en lex maria-anmälan kring en liknande situation? vad innebär det? och vad kräver det av anmälaren? får man svar?

    skulle vara oerhört tacksam för nåt svar.

  • Svar på tråden vad var det som hände ...egentligen?
  • smulan 75

    Hej beklagar din förlust. Har du din graviditetsjournal kvar kanske står något i den? Hade kontaktat barnmorskan om "tusen" frågorna.

  • Hansson83

    Många kramar till dig du fina mamma.

    Det finns så fruktansvärt många frågor, man vill veta allt. Men den största frågan av dom alla är VARFÖR? Visst kan vi bli lugnade av alla svar, jag ville ha svar för att veta ifall det var något jag gjort.

    Jag tränade fram till v35, var det därför? Jag hade högt socker, var det därför? Min flicka var ivf barn, var det därför? Frågorna är så himla många!

    Man får lov att fråga, fråga, fråga för att få svar på sina fårgor! Men jag tror att den största frågan är (det är min största fråga och det som gör mig mest ledsen) VARFÖR FICK HON INTE FÖLJA MED OSS HEM?

    Att mista ett barn är så himla hemskt. Det värsta är att hur mycket vi än försöker, vad vi än gör, kommer vi aldrig få det vi vill ha...våra barn tillbaka.

    Det låter konstigt, men jag lovar dig att när tiden gått lite kommer det kännas bättre. Tiden läker inte det sår vi kommer att bära med oss resten av livet, men den har en läkande effekt.

    Många kramar till dig!!


  • Tetran

    Så hemskt lessen för er skull. Vi förlorade vår 19 dagars pojk i maj. Frågorna bara haglade fram VARFÖR? Det vi gjorde var att beställa tid hos de läkare vi varit hos, flera gånger. Vi frågade och frågade och ställde frågor. Om och om igen. Ingen kan nog nånsin få ett helt klart svar till VARFÖR, men man kan få lite hjälp på traven.

    Det är mitt "tips" iaf. Ring och boka tid med de berörda. Ställ de frågor du behöver, om och om igen. Kanske du får svar, kanske inte. Men du har iaf gjort det du kunnat. Och det kommer att kännas bättre efter det. Jag vet att du inte tror det nu, men jag lovar att det kommer att bli lättare. Fastna inte i grubbleri över frågorna. Ställ dem till nån inom vården. Jag vet hur det är att bara grubbla. Man blir tokig till slut.

    Hoppas mitt svar kan hjälpa dig pyttelite. För jag vet så väl hur jävligt du har det nu.
    Kram! 


    Nybliven änglamamma till min älskade Arvid
  • Brudspirea

    tack för era svar.
    vi ska kontakta läkarna en gång till, måste bara låta alla frågor komma upp så jag kan förbereda mig. har ett papper liggandes som fylls på...

    det är sant som vi skriver, det enda som vi egentligen vill kan ingen göra för oss. vill så gärna ha henne här, krama henne och berätta hur fin, älskad och saknad hon är. lära känna henne, se henne växa upp... VARFÖR??

    kram å tack

  • PVeraB

    Få ut journalerna och läs dem tillsammans med läkarna. Som Tetran skriver ställ frågorna till dem som var där. Jag har frågat och frågat.
    Jag tog mod till mig och frågade de där jobbiga frågorna med, om min egen ev. skuld. Det var skönt få ur sig dem.
    Min son dog inte i magen men var så sjuk han aldrig fick följa oss hem han heller.
    Det är fel på mina gener (inget jag störs av själv) och hos honom slog det till och han blev sjuk

  • Agnes02

    Ni kan anmäla händelsen till IVO tidigare ansvarsnämnden så utreder de vad som hände. Normalt finns mellan 500-2000ml fostervatten i livmodern i slutet av graviditeten. Om man gjort ett ultraljud  i v 40 och sett att det var för lite fostervatten (oligohydramnion) så hade man satt igång förlossningen. Rutinerna varierar för när man kontrollerar fostret med u-ljud efter BF, man gör nog olika på olika sjukhus. Tidigare gjorde vi det på mitt sjukhus i v 42+0 men numera görs det i v 41+0. Er graviditet var en riskgraviditet pga IVF och då borde man utöka kontrollerna lite kan jag tycka. Gjordes inget mer u-ljud efter v 32 där man såg att urinblåsan var välfylld och att det var lite vatten? Det bildas hela tiden nytt fostervatten och jag vet inte hur lite vatten ett foster kan klara sej med. Ibland kan fostervatten avgå tidigt i graviditeten och ofta blir det då ett missfall eller ett dödfött barn men ibland föds ett friskt barn trots att vattnet gick redan i v 20. Men i slutet av graviditeten brukar men inte vänta när man upptäcker att det finns dåligt med vatten utan då ser man till att förlösa barnet.

Svar på tråden vad var det som hände ...egentligen?