• Bluetingle

    Mannen arbetslös

    Vi har väntat i drygt 7 månader på att få påbörja hemutredning, och nu när det äntligen börjar närma sig (2 st. före i kön) så har maken blivit arbetslös. Någon som vet hur pass mycket det påverkar för ett medgivande? Jag (kvinnan) har fast tjänst i ett akademikeryrke och tjänar rätt bra.

  • Svar på tråden Mannen arbetslös
  • en glad

    Har ni en schysst ekonomi ändå så är det nog inga större problem att få ett svenskt medgivande. Däremot kan det, trots positivt mdgivande, vara svårt att hitta ett land som vill lämna barn till er. De flsta ursprungsländer lever i föreställningen att det är mannen som är familjeförsörjare och då är det inte OK om han är arbetslös.

  • JAG är BÄST
    en glad skrev 2011-01-03 23:42:44 följande:
    Har ni en schysst ekonomi ändå så är det nog inga större problem att få ett svenskt medgivande. Däremot kan det, trots positivt mdgivande, vara svårt att hitta ett land som vill lämna barn till er. De flsta ursprungsländer lever i föreställningen att det är mannen som är familjeförsörjare och då är det inte OK om han är arbetslös.
    Viktigaste TS är ju att mannen har ett jobb den dag ansökan ska skickas till det land ni tänkt er. Så han hinner kanske få ett jobb innan dess. Det är ju en hel del köandes.
  • JAG är BÄST
    JAG är BÄST skrev 2011-01-03 23:46:32 följande:
    Viktigaste TS är ju att mannen har ett jobb den dag ansökan ska skickas till det land ni tänkt er. Så han hinner kanske få ett jobb innan dess. Det är ju en hel del köandes.
    Citerade fel som vanligt,,,,skulle citera TS.
  • en glad
    JAG är BÄST skrev 2011-01-03 23:46:32 följande:
    Viktigaste TS är ju att mannen har ett jobb den dag ansökan ska skickas till det land ni tänkt er. Så han hinner kanske få ett jobb innan dess. Det är ju en hel del köandes.
    Ja, det kan "duga", men jag skulle nog vilja säga att det är en fördel om hans arbetssituation beskrivs på ett positivt sätt redan i medgivandeutredningen ...
  • Manchester
    en glad skrev 2011-01-04 00:12:37 följande:
    Ja, det kan "duga", men jag skulle nog vilja säga att det är en fördel om hans arbetssituation beskrivs på ett positivt sätt redan i medgivandeutredningen ...
    Kan din man hoppa på någon form av studier medan han letar nytt jobb? Det går i så fall att beskriva som att han valt att göra det för att sedan få ett bättre jobb. När han sedan hittar ett jobb är det i vilket fall som helst en så stor förändring att utredningen behöver kompletteras med uppgifter om det och därmed får ni ett tillägg som ni använder vid ansökan. Annars är det nog tyvärr så att det kan bli svårt att hitta ett land som tar emot en ansökan.

    Funkar det inte med studier så tycker jag att ni ska påbörja utredningen ändå. Den brukar ta lite tid och det är ju möjligt att han hittar ett nytt jobb under tiden. Visar det sig svårt kan ni be att få ha utredningen vilande ett tag. Ni har då ändå kommit en bit på väg och kan ganska snabbt få den färdig så fort han får ett jobb.

    Kolla för säkerhets skull också med den adoptionsorganisation ni är medlemmar i. Jag tror att det har funnits länder som accepterat svensk a-kassa som försörjning, inte många och kanske inte något som är aktuellt nu, men ni kan ju ha tur!
  • Bluetingle

    Tack för era svar! Vi kommer nog att påbörja hemutredningen och om nöden kräver "dra" lite på den i förhoppning om att det löser sig under tiden. Vi hoppas ju att det ordnar sig.  Ska även prata med adoptionsorganisationerna. Får man studera när man har a-kassa?  Förr har det ju inte varit möjligt, men det kanske har ändrats nu? 

  • TinaM
    Bluetingle skrev 2011-01-03 23:16:02 följande:
    Vi har väntat i drygt 7 månader på att få påbörja hemutredning, och nu när det äntligen börjar närma sig (2 st. före i kön) så har maken blivit arbetslös. Någon som vet hur pass mycket det påverkar för ett medgivande? Jag (kvinnan) har fast tjänst i ett akademikeryrke och tjänar rätt bra.
    Vi fick rådet att avvakta med hemutredningen till maken hade fast jobb (han pluggade vid den tidpunkten), pga att de flesta givarländerna som sagt var ser mannen som huvudförsörjaren.
    Lycka till!
     
  • Manchester
    Bluetingle skrev 2011-01-04 08:50:07 följande:
    Tack för era svar! Vi kommer nog att påbörja hemutredningen och om nöden kräver "dra" lite på den i förhoppning om att det löser sig under tiden. Vi hoppas ju att det ordnar sig.  Ska även prata med adoptionsorganisationerna. Får man studera när man har a-kassa?  Förr har det ju inte varit möjligt, men det kanske har ändrats nu? 
    I normalfallet får du inte studera med a-kassa. Vet inte hur det är om han studerar på deltid. Har han möjlighet att ta ut CSN?
  • Manchester
    TinaM skrev 2011-01-04 10:59:14 följande:
    Vi fick rådet att avvakta med hemutredningen till maken hade fast jobb (han pluggade vid den tidpunkten), pga att de flesta givarländerna som sagt var ser mannen som huvudförsörjaren.
    Lycka till!
    Huruvida man påbörjar utredningen spelar ingen roll. Då är det viktigare hur det ser ut när man avslutar den. Sedan beror det nog lite på land. I många länder är det inget problem om det framgår att mannen studerade när utredningen gjordes, men att han sedan har fått jobb innan ansökan görs.
  • Bluetingle

    Vi har inte bestämt land ännu, men det lutar åt Litauen eller Polen. Möjligen Taiwan.

  • Helle68

    Min man blev arbetslös ca en månad innan vi fick vårt barnbesked. Då hade det gått nästan ett år sedan vi påbörjade ansökan till Slovakien, alltså var han inte arbetslös när vi fick medgivandet. Det var fruktansvärt jobbigt innan vi visste om vi var tvungna att lägga adioptionen på is ett tag eller inte, vi var ju så nära. Men det visade sig att vi fick OK både från kommunen och Slovakien genom BFA. Däremot fick vi utfärda några nya intyg som vår utredare på kommunen skrev och som skickades till landet. Detta var i och för sig snart två år sedan, kanske gäller andra regler idag, det vet jag inte. Lycka till!

  • Bluetingle

    Tack Helle68 för ditt svar, som ger mig känslor av förhoppning. Hoppas vår kommun är lika förstående. 

Svar på tråden Mannen arbetslös