• mazlin

    Hur säkert är cerazette

    Efter att ha haft en p-stav i 2 år har jag nu tagit ut den och fått ut Cerazette som då läkaren påstod var p-piller. Enligt fass och bipacksedeln är detta minipiller.
    Så hur noga ska jag vara? Ska jag ta pillret extakt kl XX:XX och inte en timma tidigare/senare. Det står tolv timmar men jag tror helt enkelt inte på det.

  • Svar på tråden Hur säkert är cerazette
  • troddeduja

    Jag har ätit mini-pillret Follistrel flera år och där får man bara missa med 3 timmar.
    Men jag har missat med mer än så (upp till 12 h) och det har gått bra.
    Men jag råder dig att tänka en gång till innan du börjar med Cerazette, det är många här som har haft grymma problem med dom!
    Jag tänkte börja med dom, men ångrade mig när jag fick höra hur många som va missnöjda med dom.
    Kolla in alla trådar om Cerazette eller starta en!

  • mazlin

    Tack så mycket för ditt svar.
    Jag ska ge det en channs har hämtat ut en tre månaders förbrukning..

  • Bambola

    Jag åt Cerazette i 14 månader. Missade ett piller helt och blev gravid! Jag hade inga blödningar när jag åt pillren så jag trodde att jag inte hade några ägglossningar.
    Till mig sa barnorskan att Cerazette räknas som minipiller i Sverige men i vissa andra länder som Frankrike räknas de som P-piller.

  • Skusan

    Cerazette är ett minipiller med lite högre säkerhet än traditionella minipiller, vet att dom ansöker om att få klassa det som ett p-piller i Sverige. Men som med alla hormonpreparat så ska man ju inte lita helt blint på att det funkar hela tiden, många faktorer spelar in på säkerheten, har du varit dålig i magen, behöver inte vara magsjuka, utan det kan räcka med att du ätit stark mat och får gå oftare än normalt på toa tex så kan effekten av dom minska. En del kvinnor blir med barn fast dom gör helt enligt regelboken för det "biter" inte riktigt, och har man inte råkat ut för det förut så vet man ju inte att man är sån...

    Egna erfarenheter av Cerazette är att dom funkat jättebra för mig, jag gick från p-spruta till dom direkt, så jag va blödningsfri från början. Åt dom 1.5 år innan vi satte igång med bebisverkstan. Fortsatte vara blödningsfri under hela tiden jag åt dom, hade inga biverkningar alls.

  • pruppa

    till mig sa bm att jag kunde slarva upp till 24 h med cerazette

  • Theodoris

    När jag åt Cerazette så blev jag blödningsfri. Jag har missat Cerazette i två dagar och inte blivit gravid däremot fått en blödning då.

  • mazlin

    Tack för alla svar..
    jag har fått små små blödningar som kommit de senaste dagarna så ja anar att detta ska vara någon form av mens..

    Jag är rätt rädd att bli gravid just nu eftersom de inte finns pengar och jag pluggar..

  • Vännen

    hjälp, jag äter cerazette och har nu för första gången sen jag fick barn fått min så kallade mens.. har blött till och från nu i 3 veckor snart. Nu senaste dagarna har jag mått illa på nätterna och förmiddagarna. Har inte mensvärk..
    Hoppas för allt i denna värld att jag inte är gravid. Har slarvat med pillrena, men har inte trott att de är ngn fara då jag inte fått nån mens än. Ska iaf sluta äta pillrena nu så får jag kolla upp detta på måndag.

  • Vännen

    Kan man behålla barnet om man blivit gravid då man ätit p-piller?

  • mazlin

    Vännen: Jag tror säkerligen att man kan behålla barnet fast man ätit p-piller. För det finns ju folk som blivit gravida trots att de varit noga med sina piller.

  • tokrulle

    Har käkat cerazette i 3 år....varit ganska noggrann men nån timme hit eller dit har inte gjort mig gravid. Satte mobilen på påminnelse varje dag kl 11 så jag kom ihåg att ta det. Ibland glömde ja ändå....ch kunde ta den många timmar försent. Blev inte gravid. Har inte haft mens under hela tiden som ja tagit pillrena....så jag är supernöjd med dom. Har slutat nu i hopp om att bli gravid.

  • snowcrystal

    Cerazette är en ny sort minipiller som har samma glömskemarginal som ppiller.. kanske därför läkaren sa ppiller

  • Meline

    Det verkar som om det får räknas som p-piller nu, för det står östrogenfritt p-piller överallt på broschyren jag fick med mitt recept. Min bm kallade det också p-piller.
    Det är ju som minipiller eftersom det bara innehåller ett hormon, men det lär vara lika säkert som p-piller eftersom det hämmar ägglossningen och eftersom glömskemarginalen är större.

  • mallanbrallan92

    Började med cerazette för ett tag sen och har haft blödningar en gång i ca en vecka, och inte haft sen dess, hur vet man att man inte är gravid då? Med tanke på att jah inte haft min "mens" på ett antal veckor

  • mallanbrallan92

    Började med cerazette för ett tag sen och har haft blödningar en gång i ca en vecka, och inte haft sen dess, hur vet man att man inte är gravid då? Med tanke på att jah inte haft min "mens" på ett antal veckor

  • mallanbrallan92

    Började med cerazette för ett tag sen och har haft blödningar en gång i ca en vecka, och inte haft sen dess, hur vet man att man inte är gravid då? Med tanke på att jah inte haft min "mens" på ett antal veckor

  • Dwinea

    Gammalt inlägg men tänkte ge ett svar ändå, ifall någon annan läser tråden senare :P Har ätit Cerazette i 8 år nu, har mens 1 gång var tredje år ungefär. Om jag inte missar ett piller, för då kan den plötsligt dyka upp :P Jag har under dessa 8 åren missat ca 6 piller. Och är inte gravid. Har inga biverkningar. Jag tar det nästan aldrig exakt på minuten, men följer 12h gränsen.

Svar på tråden Hur säkert är cerazette