• ylva02

    5-åriga tvillingar inför skolstart- samma årgång eller olika?

    jag och min man har hamnat i ett dilemma med våra 5-åriga tvillingar, en pojke och en flicka. de fyllde fem alldeles nyss, i december, och ska alltså starta i sexårsverksamheten nu i augusti. Dagiset sa nu vid ett möte att vår son kunde ha glädje och nytta av att gå ännu ett år på dagiset för att mogna och lära sig at förhandla vid konflikter, sätta ord på känslor etc. vi har också reflekterat över att han kanske är lite omogen jämfört med andra killar på samma ålder. vår dotter är framåt, mogen, och helt klart redo för skolstart. I Danmark, där vi bor, är det ganska vanligt att just killar tar ett extra år på dagis för att hinna mogna och bli mer trygga och självsäkra. det har vi inget emot alls, utan tycker är bra. men dilemmat är just att de är tvillingar, och vi vill inte att hon ska starta innan honom, för då blir han "lillebror" i allas ögon, och det kan vara hårt för hans självkänsla. det är ju något som skulle¨hänga i hela skolförloppet. vi lutar därför åt att ¨låta båda gå ett extra år. eftersom de är från December är de ju så gott som "2006" barn. Hur har ni andra gjort i samma situation? har någon låtit ena barnen starta året innan? hur har det gått?  vi har dåligt samvete mot vår dotter för att vi håller kvar henne på dagisnivå när hin är klar för nya utmaningar, och dåligt samvete mo vår son om vi "tvingar" honom till 6-års verksamhet som kanske blir ett nederlag för honom, när alla pratar om hur viktigtd et är med många succéupplevelser för barn etc. tacksam för input!

  • Svar på tråden 5-åriga tvillingar inför skolstart- samma årgång eller olika?
  • Cia o krabaten

    Kan ni inte prata med barnen och se hur de ser på saken?
    Här i Sverige kan man ju nu mera få börja vid nästa terminsstart, dvs nu på vintern.
    Kasnke det skulle räcka för sonen? 

  • Bedhead

    Med decemberbarn hade jag lätt låtit båda vänta med skolstarten. Då blir de störst och mognast istället för minst och omognast. Jag hade inte splittat på dem.


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Cia o krabaten

    OM ni väntar med även dottern, se till att ha en dialog med förskolan bara så att hon inte blir för lillgammal och som en extrafröken där... Det var jag (född tidigt på året) och det har hängt med mig hela livet, har alltid varit lite för ansvarstagande och vuxen för min ålder...
    Menar bara att de hjälper henne att fortsätta vara barn. 

  • Livisu

    Det kanske är en god idé att låta båda vänta, de är ju ändå decemberbarn. Men glöm inte bort att stimulera flickan så hon inte behöver pausa...

  • Emmela

    Se de som syskon och inte enbart som tvillingar. Eftersom de är två olika individer med olika behov så tycker jag att ni ska låta behoven styra. Inte helt lätt, jag vet...

    Lycka till!

  • aiz

    Jag skulle låta båda vänta. Just av den anledningen som många andra säger, att de är födda i december.
    Att vara minst är inte lika pappande som att vara störst.

  • Kina79
    Emmela skrev 2011-01-13 12:17:23 följande:
    Se de som syskon och inte enbart som tvillingar. Eftersom de är två olika individer med olika behov så tycker jag att ni ska låta behoven styra. Inte helt lätt, jag vet...

    Lycka till!
    Jag håller med här. Försök hellre se barnen som syskon, som egna individer. Är flickan mogen för skolan, så ska hon inte behöva gå ytterligare ett år på dagis - det tycker jag är helfel!
    Lika fel tycker jag at tdet är om pojken tvingas börja skolan när han egentligen inte alls är mogen för det.

    Låt dem börja olika årgångar, så tycker jag. 
  • Bedhead
    Kina79 skrev 2011-01-19 12:42:43 följande:
    Jag håller med här. Försök hellre se barnen som syskon, som egna individer. Är flickan mogen för skolan, så ska hon inte behöva gå ytterligare ett år på dagis - det tycker jag är helfel!
    Lika fel tycker jag at tdet är om pojken tvingas börja skolan när han egentligen inte alls är mogen för det.

    Låt dem börja olika årgångar, så tycker jag. 
    Fast tvillingar är inte som  vanliga syskon. Hela deras liv kommer de att bli jämförda (och jämföra sig själv) med varandra.
    Dessutom är det synd att ta bort en stor trygghet, nämligen har ha syrran/brorsan närvarande hela tiden.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Busbellan
    Cia o krabaten skrev 2011-01-10 21:51:01 följande:
    Kan ni inte prata med barnen och se hur de ser på saken?
    Här i Sverige kan man ju nu mera få börja vid nästa terminsstart, dvs nu på vintern.
    Kasnke det skulle räcka för sonen? 
    Det där är väl bara på försök i nån kommun i landet?
    Här kan man inte göra det i alla fall
    Mamma till Nora, August och Ella
  • lillmorer

    Jag kan inte säga hur det gör överallt i sverige, men jag vet att här där vi bor så väljer man ofta att flytta upp ett barn till förskoleklass även om det inte är helt redo för det istället för att låta barnet gå kvar ett år till på förskolan. Anledningen till detta är att  det händer så mycket mer under det år som barnet går i förskoleklass, och utvecklas oftast mycket mer där än om barnet i fråga är kvar på förskolenivå.
    Frågan är hur ni, förskolepersonalen (dagispersonalen) och sexårsverksamhetspersonalen skulle ställa er till att flytta upp båda barnen och ta ställningen sedan till ettan om det är så att er pojke behöver gå ett extra år där istället. Eller kanske båda barnen då istället.

    Personligen så skulle jag nog tycka det alternativet var bättre, än att hålla kvar det barn som är framåt och behöver utmaningen på skolan. För det blir ju lite så att flickan "straffas" för att hennes bror inte kommit lika långt eller hur man ska säga. Hon kanske behöver utmaningen och utveckligen och gå upp ett steg. och de är ju trots allt två olika individer. Men jag förstår ert dilemma i det här hur ni ska göra. och i slutändan är det bara ni som kan avgöra det, 

    Sen är det såklart så att det inte alltid går att flytta upp ett barn som absolut inte är redo för det heller, då är det såklart bättre at tgå kvar i tryggheten på förskolan.  men då tycker jag man ska tänka på båda barnen och att det i så fall måste gynna båda barnens utveckling.

  • Samma dilemma

    Hej, det har gått några år sedan du skrev det här. Hur gick det? Ska bestämma exakt samma sak med mina tvillingar! Skulle vara jätte tacksam för något svar, uppdatering! Tack

  • isolande
    Bedhead skrev 2011-01-19 13:09:56 följande:
    Fast tvillingar är inte som  vanliga syskon. Hela deras liv kommer de att bli jämförda (och jämföra sig själv) med varandra.
    Dessutom är det synd att ta bort en stor trygghet, nämligen har ha syrran/brorsan närvarande hela tiden.
    exakt. Är själv tvilling och gick hela skoltiden i samma klass med min syster. Vi har haft väldigt stor glädje av varandra och en trygghet i det. Tvillingar är inte som vanliga syskon, låt dem ha det där speciella kvar!
  • felia67

    Kul att läsa. Mina tvillingar som oxå är av olika kön är födda december 1997 var i exakt samma situation med mer omogen pojke. Lät båda börja i rätt årskull sas. Har ÅNGRAT mig sedan dess!!! Nu går de ut första året på gymnasiet o nu börjar pojken komma ikapp,! Skulle låtit båda vänta med facit i hand. Aldrig delat dem årskullvis men skull valt att sätta dem i olika klasser tidigare än 7:an som det nu blev. Lycka till!

  • MammaEmilia01

    Mina tvillingkillar går i samma klass. Funkar jättebra. De bråkar inte i skolan men lite skojbråk hemma ibland.


    23 november 2006 Daniel&Oliver BF 26 december
  • JosseMamma

    De ska själ klart börja skolan nu tillsammans. Jag tycker att det är fel att låta barnen vara kvar på dagis.det ser ut dom pedagogarna där kunde inte hjälpa pojken att utveckla eller att de uppmärksammade problemet för sent! Låt läraren i skolan o ni så klart hjälpa honom då men med jämnåriga i klassen. Det blir bara värre om han stannar kvar på dagis.

Svar på tråden 5-åriga tvillingar inför skolstart- samma årgång eller olika?