• Almare

    Nån som ger Singulair där barnet sover uselt?

    Hej, 

    min ene kille på 12 månader har förkylningsastma. Han fick för två månader sen singulair som komplement till airomir och pulmicort.

    Men sen han började med det har han skitjobbiga nätter. Han vaknar ofta och måste sövas om - inte bara stoppa i nappen. Ofta är han vaken mellan 2-4 och är jätteledsen, spänner sig i hela kroppen, det rycker i benen osv.

    Jag har slutat ge honom på kvällen och ger istället på fm för att se om det ger nåt resultat, men det verkar inte hjälpa. I natt blev det så himla tydligt att det antagligen är singulairen det beror på, för vi har sovit borta i tre nätter, och jag glömde singulair:en hemma, så han har inte fått nån sån under de dagarna. Och sovit gott. I natt var det samma visa igen, med uppvak och gråt när han återigen fått medicinen på dagen. Suck.

    Nån annan som upplevt samma sak? Jag ser dessutom inte någon större förbättring i hans astma, så jag är väldigt tveksam att fortsätta... 

  • Svar på tråden Nån som ger Singulair där barnet sover uselt?
  • Philippa

    Min son har inga biverkningar alls av singulairen och han sover bra.... och dessa tabletter hjälper jättebra, jag märker skillnad direkt när han inte tar dom....

    Är sömnsvårigheter en biverkan av dessa tabletter, vad står det i fass?

  • Philippa

    Läste nu i fass och det står inget om sömnsvårigheter..... prata med er läkare!

  • Lumo

    Prata med läkarna tycker jag. Du kanske kan minska dosen eller få annat preparat. Jag vet själv hur jag blir av min astmamedicin, jag får hjärtklappning och blir speedad o sover illa. Men jag pratade senast igår med barnläkaren då min tvååring då fick astmamedicin, o enligt henne får barn mindre biverkningar om ens några. Men enligt din son är det uppenbarligen inte så. Dock tycker jag det låter märkligt om han får problem trots att du ger han bara på morgonen. Mina biverkningar varar max 2-3 h.

    Kanske räcker det med att du ger pulmicort en period istället, den ger inga biverkningar MEN verkar ej vidgande. Beror alltSå på hur svåra problem sonen har...? Pulmicort påskyndar läkningen. Men prata med läkaren först innan du drar ner...

    Min son har lätt förkylningsastma. Vi ska ge morgon o kväll i 3 mån. Sen vid behov och vid förkylningar.

  • smoolan

    TS- Hur har det gått? Märker ni av andra bieffekter också?

    Vi har också precis fått Singulair utskrivet till vår lille kille på 9 månader. Han påverkas väldigt negativt av airomir, så därför testar vi detta istället. Vår läkare sa dock att en biverkning är sömnsvårigheter. Konstigt att det inte står i fass? Ytterligare biverkningar är tydligen magproblem. Känns ju som en lagom kul medicin att prova...

  • Almare

    Vi har precis börjat med singulair igen. Jag avbröt sist eftersom han sov så himla kasst, men eftersom han har haft stora problem med sin astma på slutet ska jag ge det en chans till. Men jag kommer att ge det på morgonen istället för på kvällen, så hoppas jag att det blir bättre.

    Jag hoppas verkligen att det funkar, för jag har hört många som har haft enormt stor glädje av singulair. Och funkar det som det ska så slipper man ju både airomir och pulmicort i så stor utsträckning.

    Hoppas ni får det att fungera!

  • Trolltrio

    Min son har haft massor av mardrömmar av singulair. De försvann dock helt när vi började ge påmorgonen istället.

  • Busbellan

    Åh vad bra att jag hittade denna tråden

    Min dotter har ätit singulair sen i torsdags och hon har förändrats en hel del

    Hon sover uruselt, vaknar och är ledsen eller skriker rakt ut. Hon är otroligt trött hela dagarna och kan sova massvis, hon har tidigare haft ett väldigt litet sömnbehov

    Satt precis och läste i papperna som följer med medicinen och där står det om lite biverkningar som rapporterats in, där står bla
    *beteende och humörförändrinar (förändrat drömmönster inkluderande mardrömmar, hallucinationer, irritationsbenägenhet, ängslan, sömnlöshet mm mm)
    *trötthet, en allmän sjukdomskänsla
    och så en hel rad med eventuella biverkningar till


    Mamma till Nora, August och Ella
  • wifen

    Vår son sov också mycket sämre när han gick på singulair tyvärr. Vid det tillfället fanns inte alternativet att inte ge det då hans astma var så jobbig men denna vinterna har vi sluppit att ge det och han sover såååå mycket bättre. Men effekten av singulairen vart väldigt bra så det är en avvägning när man ska ge den....

  • smoolan

    När jag hade tagit mig igenom den låååååånga listan med biverkningar kändes det inte aktuellt att ge vår son Singulair. En bebis på 9 månader kan ju inte förklara hur han mår, och biverkningarna kan ju vara helt vidriga. Självmordsförsök till och med! Så nu tragglar vi vidare med en dos airomir på morgonen och sedan pulmicort. Problemet är att få honom att andas i masken tillräckligt länge.

  • wifen

    Vi har försökt göra det till en positiv grej, får extremt mkt beröm när han andas in i den och tog bort den när han andades ut. Men vi har också tvingat honom när han vägrat så han har lärt sig att han inte kommer undan. Nu 2 år senare så tar han och andas själv i den

    Tänk på att Airomir är en "akutmedicin" och har ganska kort verkningstid, vi kör den för det mesta bara på kvällen så luftvägarna är vidgade så han kan sova bättre. Beror ju såkart på när ni har mest problem emd luftvägarna.

  • Svalans

    Hej!

    Får jag bara fråga er som har barn med astma, hur ter det sig?

    Vår dotter (är 4 år nu) och fick förkylningsastma vid 2års åldern. Då började hon behandlas med Pulmicort och Airomir. (vilket hjälpte bra)

    Nu har hon inte haft så mycket besvär de senaste 1½ året, men nu en långvarig hosta (slemmig på morgonen) men inga andra tecken. Hostar upp det men pigg, glad och äter.

    Idag ville vi (efter att ha gett henne pulmicort och airomir, eller fluid heter det väl nu, samt mollipect - utan resultat) kolla vad det kunde vara. Ingen feber, ingen sänka osv, utan bara rossel. Läkaren väljer då att skriva ut detta Singulair, men min magkänsla sa något annat. (efter att ha läst om det så verkar det vara mycket biverkningar)

    Så nu till min fråga: När ett barn har astma, "riktig" astma, inte bara rosslig vid förkylningar, hur vet man skillnanden? Doktorn kunde inte avgöra om det var pga "astman" idag, men skrev ut det här ändå.

    Tacksam för andras tankar. 

  • zannahh

    Vi har Airomir, Pulmicort och Singulair. Vi märker ingen skillnad i sonens beteende, däremot märker vi av när vi har MISSAT att ge Singulair, han blir sämre direkt.

    Svalans: När sonen blir dålig, och varit dålig länge i astman så får han en kur med Betapred i 2 dagar. Det är ren kortison, man tar 12 tabletter (om man är över 10 kg eller nåt liknande), och då blir iaf vår son påverkad, blir väldigt slö och likgiltig, men de tabletterna har hittils fungerat bra. Men det är en sista vägen lösning för oss, när inget annat (Mollipect, Cocillana-Etyfin, Airomir, Pulmicort eller Vetoline) hjälper.

    Sonen är snart 2,5 år, vi har hållt på med detta sen han var 10 månader ungefär. Måste medicinera året runt, på höst/vinter/vår minst 2 gånger dagligen, på sommaren räcker det oftast med 1 gång om dagen tack och lov    

  • Svalans

    zannahh, tack för svar!

    Hur är din sons astma? Jag kan inget om det, mer än min dotters, som visar sig som hosta (ett par gånger ansträng andning) vid förkylningar. Vad är skillnaden mot "vanlig" astma? 

  • Almare

    Min grabb är numera 2,5 år, och efter att jag startade tråden slutade vi med Singulair eftersom jag upplevde det som mer negativt än positivt för honom. 

    Dock, efter en helvetisk förra vinter, med massor av akutbesök på barnkliniken där han blev inlagd varje gång och fick inhaleras med mängder av olika medel och fick intensiva petapred-kurer rådgjorde vi med vår läkare om Singulair igen.

    Läkaren menade på att C nu var ett år äldre än när vi provade sist, och att det händer mycket i kroppen på en sån liten på ett år. Dessutom sov han vid den tidpunkten mycket stabilare än vad han gjorde när han var runt 1 år, så förhoppningsvis skulle inte biverkningarna märkas så mycket på honom. Så vi provade igen, mellan september förra året, till i maj i år. Och vilken skillnad det blev. Det tar tid för läkemedlet att ge full effekt, ofta upp mot tre månader, och under hela vintern var vi bara in till sjukhuset två gånger (båda gångerna hade vi glömt bort att ge honom Singulair under en tid). Hans astmaattacker i år blev aldrig så allvarliga som de var innan - vi kunde häva det mesta med pulmicort och flutide. Och vi märkte inga biverkningar alls. 

    Så jag tror att åldern har mycket med det att göra. Det märks mer på små barn. 

    Att ge singulair för att häva en segdragen förkylning tycker jag känns lite ologiskt eftersom det är så otroligt lång verkningstid på medicinen - alltså innan den ger full effekt. I sånt fall måste ju meningen vara att ni ska ta det jämt hädanefter?

    Min kille rosslar som du beskriver mer eller mindre konstant under höst - vinter - vår perioden. Han blir aldrig kvitt sina förkylningar helt och hållet under vintern, men det har blivit "normalt" hos oss. Och det räknar jag inte heller som en astmaattack. Han kan vara hur rosslig som helst, men inte ha några besvär alls med andningen. Så jag ger inte honom några astmamediciner så länge jag inte ser fler tecken på en ordentlig infektion. Med barn som har problem med luftrören är det rätt vanligt att rossla sig igenom några månader i taget... Tyvärr. 

  • Svalans

    Tack Almare!

    Jag är tacksam att ni delar med er och vad skönt att det känns bättre för honom. Det viktiga är ändå det, att de ska må bra.

    Det är precis det jag menar, om min dotter har en slemhosta (bara en stund på morgonen) krävs det verkligen att vi ger detta till henne? Svårt för andra att svara på men jag försökte fråga doktorn om vad man hade gjort om man inte visste om tidigare förkylningsastma. Vad hade de då gett henne? Fick inget bra svar.

    Vi kommer inte ge henne detta utan testar med pulmicort igen (enbart det eftersom hon ingen rethosta har)

    Tack igen! 

  • Svalans

    Glömde svara:

    Att ge singulair för att häva en segdragen förkylning tycker jag känns lite ologiskt eftersom det är så otroligt lång verkningstid på medicinen - alltså innan den ger full effekt. I sånt fall måste ju meningen vara att ni ska ta det jämt hädanefter? 

    Nej under tre veckor och är det bättre inom ett par dagar kunde vi fortsätta i en vecka bara? 

  • zannahh

    Svalans: Den är slemmig, hostig och rosslig. Han hostar OFTA (många gånger på dygn) tills han kräks, och ibland får vi dra upp slemmet från munnen för att han ska kunna andas igen. Han andas väldigt tungt och ofta, ligger sällan på färre andetag än 40 per minut (ska ligga på ca 20). Men det har varit så sen han föddes, så det är inget att panikreagera över. Hans saturation ligger sällan över 96% (Bör ligga på 98-100%).

    Betapred (rena kortisontabletter) har vi fått utskrivet att ha hemma, så vi slipper åka till sjukan för att häva ett tillstånd vi numera (tyvärr!) är bekant med. 

    Liam hostar oftast mer eller mindre året runt, så man har vant sig vid att höra om det är "på-väg-att-bli-sjuk-hosta" eller om det "bara" är en snabb hostattack.

    Nej, Singulair är ingen snabbverkade medicin, det är däremot Pulmicort & Ventoline / Flutide. Som jag har förstått det så går Singulair mer på "djupet", medans de andra medicinerna försöker lösa det "mest akuta". Jag är inte så superinsatt mer än jag vet vad som fungerar och inte fungerar för vår son, men det finns annars massor med trådar här (som är flera kilometer långa...) om astma & förkylningsastma...    

  • Svalans

    Tack igen!

    Skönt att ni fått hjälp och vet hur ni ska hantera det. Det är så jobbigt att se sina små sjuka.

    Jag blir så trött också på (våra) läkare (även om de är duktiga) då jag bett dem om en undersökning "har hon förkylningastma eller inte"

    När hon var mindre (två år) svar ja, då hon fick svårt med andningen, men förkyld med hosta måste de väl få ha utan de besvären/den diagnosen. Sen är jag tacksam för all hjälp.

    Hon hostar bara på morgonen en stund, tills det har kommit upp. Sen är det borta. (varit så under några veckor, men ingen förkylning eller annat sämre i allmäntillståndet)
     

  • Bexxa

    min son har också fått singulair, det var den enda som hjälpte, det tog 2 dygn innan det märktes. hade inga biverkningar, har fått gå på den och andra mediciner i 1 år. så fort vi missa blev han jättedålig, singulair är mot inflammation i luftrör och längre ner til lungor, så den vidgar inte. det får man ha andra mediciner för.

    nu tog denna själva "astman" men lugnorna fylldes med slem ändå pga hjärtfel.

    men efter op slutade vi med singulair och han är nu bra.   

  • Pim

    Vi provade singulair en enda gång på vår son när han var 7-8 månader gammal och hade andningssvårigheter. Han vaknade på natten, skrek, spände sig och var helt skogstokig - riktigt otäckt för oss allihop. När vi läste på om biverkningarna och sökte lite på internet så fick vi reda på att mardrömmar, domningar/stickningar i benen och massa annat var vanliga vid användning av singulair. Vi har inte gett honom den sedan den gången. Jag tycker du ska prata med läkaren om detta... Det gjorde vi och tog gemensamt bort medicinen.

Svar på tråden Nån som ger Singulair där barnet sover uselt?