• Smultronblomma

    Sätta vårlökar på våren?

    Har flyttat till nytt boende och älskar verkligen tulpaner, krokusar och andra vårblommor. Funderar på vad som skulle hända om jag satte några lökar i jorden tidigt på våren. skulle de kanske ändå komma upp någon gång under sommaren eller först nästa år?

    Känns så tråkigt att behöva vara utan vårlökarna i år!

  • Svar på tråden Sätta vårlökar på våren?
  • psykliv

    Kan nog funka att sätta dom tidigt inne i krukor och sätta ut dom såfort jorden tillåter detta.
    Men just krokusar är väldigt tidiga, så kan nog vara skitsvårt att pricka tiden.
    Tulpaner är lite senare, så de kanske kan man lura lättare.

  • och

    De kommer så sent, och det blir så dåligt resultat att det inte är någon idé. Du får köpa färdiga krukor med lökar och sätta istället till våren. Glad

    Men om det är något som iaf "överlever" och ger blommor så är det tulpaner.

  • Gurkburk

    Tulpanlökar vet jag behöver en köldperiod för att blomma, de övriga har jag ingen koll på. Man planterar dem därför på hösten. Planterar du dem på våren kommer du troligen bara få blad första året, men det är möjligt att de kommer igen året därpå med blommor. Vissa lökar är dock ettåriga.

  • troddeduja

    Men om man planterar lökarna i krukor och antingen ställer ute eller i en gammal frys/kyl under en period, skulle det kanske funka? Men hur länge ska de stå kallt isåfall?

  • och

    Det största problemet är nog att lökarna behöver komma i jorden direkt på hösten, den enda som klarar av att vänta med det är tulpaner. Narcisser är jättekänsliga, snödroppar likaså. Om man ändå vill försöka (och har lökar kvar sen i höstas) så få man nog låta de rota sig först i några veckor i ett kallgarage, och sen sätta ut dem och hålla tummarna för att det är tillräckligt kallt i ett par månader.

Svar på tråden Sätta vårlökar på våren?