• Lill Malle

    endometrios+p-piller ?

    Hej alla där ute! Har trott att ja lider av pco,men jag opererades i onsdags och fick diagnos endometrios. Jag och min fästman har försökt bli gravida men nu vet man ju varför de varit svårt. Jag ska nu äta p-piller för att lindra dessa smärtor man har när man Har endometrios. SKa äta dom ett halv år. Läkaren sa att hon tror att ja har lättare att bli gravid när ja ätit p-pillerna! Så,min fråga är om de finns någon där ute som kan ge mig förhoppningar om att ja kan bli gravid efter denna Kur?om någon har endometrios och ätit p-piller ,sedan blivit gravid? När ja fick veta att ja alltid kommer ha endometrios,eftersom de e en kronisk sjukdom,har ja blivit så depp och nästan gett upp hoppet om ett barn :( snälla hjälp! Kram

  • Svar på tråden endometrios+p-piller ?
  • Mace
    Lill Malle skrev 2011-01-17 20:22:48 följande:

    nej men har hört att vissa haft lättare att bli gravid efter kuren men p-piller! vet att man äter piller för att skydda sig mot att li gravid,men ska ju äta dessa för att som sagt ''lindra'' smärtorna och endon! vad är hormonspray för något då?


    moonlightG : vad är provera för något? gud va kul att du blev gravid,grattis :) tack snälla!
    och tack alla gulliga för svar !  puss


    Endometriosen påverkas ju av hormonerna i kroppen (hormonerna är de som styr menscykeln och som ser till att du får ägglossning och sådant bland annat). P-piller innehåller ofta hormoner som gör att kroppen inte längre har ägglossning och kan också påverka så att du inte längre har lika ont.

    Nässprayen och sprutorna som det pratas om innehåller andra/starkare hormoner som gör att kroppen helt slutar med menscykeln - den tror helt enkelt att du har kommit i klimakteriet (dvs den tid då kvinnan inte längre kan få barn) och därmed upphör mensen. Nackdelen är att du kan få klimakteriebesvär i form av väldiga svettningar och annat.

    IVF är provrörsbefruktning. Den kan göras på olika sätt, men ofta går det - väldigt förenklat - ut på att man först stänger av kroppens egen produktion (precis som ovan) och sedan sätter igång den igen för att få många ägg som man plockar ut och sammanför med spermier i ett "provrör" innan ett eventuellt befruktat ägg sätts tillbaka.

    Det finns inga mirakelpiller vare sig för att bota endometriosen eller för att bli gravid.

    Tänk på att  "genomsnittstiden" för "normala par" att bli gravida är sju månader. Det är lätt att tro att alla lyckas på första försöket.

    Du är väldigt ung, och jag vill verkligen, verkligen ge dig rådet att inte bara tänka på att du kanske kommer att ha svårt att få barn i framtiden, utan att även tänka på resten av ditt liv. Det blir väldigt lätt när man fått diagnosen att man helt snöar in på att man måste skaffa barn, men livet är trots allt mycket mer än så, och det är viktigt att ha ett liv vid sidan av också - framförallt om det skulle visa sig att det  tar tid att få barnen. (Därtill kommer ju allt det praktiska med att ha råd med barn och allt sådant, men det vet du ju redan.)

    Om det känns hopplöst att inte göra något alls så börja spara till en privat IVF. Det ger dig något att fokusera på, och om du har otur och behöver den (det är olika hur många försök man får av landstinget, men det brukar vara 2-3 st) så kommer du vara jätteglad att du har pengarna till den. 

    Ät p-pillren i ett halvår och se vad som händer. Ibland kan kroppen behöva lite tid att läka efter en operation, och även om du hatar att höra det så har du faktiskt tiden för dig. 

     
  • Mace
    Trinity78 skrev 2011-01-18 08:29:42 följande:
    Det stämmer inte, som sagt.
    Har du någon bra källa till det där, Trinity? (Tvivlar absolut inte på dig, tänkte bara det vore bra att ha ifall man skall diskutera med läkare.)
  • Trinity78
    Mace skrev 2011-01-18 10:52:35 följande:
    Har du någon bra källa till det där, Trinity? (Tvivlar absolut inte på dig, tänkte bara det vore bra att ha ifall man skall diskutera med läkare.)
    Självklart

    "Like all the other hormonal treatments, the pill does not cure endometriosis. Rather, it alleviates the pain of endometriosis by suppressing menstruation and inhibiting the growth of the endometrial implants.
    ---
    The combined oral contraceptive pill — like all the hormonal treatments used for endometriosis — will not improve your chance of conceiving, so it should not be used as a treatment for infertility"
    http://www.endometriosis.org/ocp.html

    Vill du ha fler källor? Jag ska gå på lunch nu, men jag kan plocka fram mer senare i så fall.
    Reproductively challenged
  • Lill Malle

    Mace: du e smart du! har lärt mig mycket av dig nu när jag läst det du skrev :) tack snälla!
    hur mycket brukar IVF kosta då,om du vet hehe ?

  • Mojvo

    Ge inte upp!
    Mitt första barn kom som på beställning.
    Efter honom gick jag ner mycket i vikt pga att han inte var frisk.
    När han var tre år tänkte vi oss ett till. Jag blev med barn men fick missfall och då upptäckters endometrios. Jag fick göra en operation och genomgå en kur som försatte mig i klimakteriet, minns ej vad det hette, en spruta en gång i månaden. Efter den blev jag genast gravid.
    Lycka till!

  • Libra1

    Jag ska äta p-piller ett tag för att lugna ner kroppen lite och slippa smärta. Det blir utan stopp för mens. Sen ska vi köra igång med vårt 6:e IVF-försök. Antagligen ska jag börja behandlingen med Synarela. Men det var inte så noga efter p-piller säger min läkare. Jag vill nog göra det ändå för att öka chanserna.

    Hoppas du slipper smärta med p-piller. Jag har tidigare ätit det och då inte haft problem. Mina problem kom efter att jag slutade.


  • Thotis90
    JaMA08 skrev 2011-01-17 14:23:13 följande:

    Behandling för Endometrios är antingen att äta p piller eller spraya med hormonspray, detta gör att endon krymper och inte är aktiv då man inte har någon mens. P piller får man nog äta om man inte försöker bli gravid och sprayen får man i samband med Ivf behandling. Lycka till! Kram Janet


    Man kan behandla med spray fast man inte planerar att genomgå IVF.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • MalinA87

    För mig hjälpte inte p-piller då man fortfarande har mens då. Jag fick p-sprutor (Depoprovera) efter det som hjälpte mig kanon under 10 års tid. Fick emdometrios som 18-åring.

    Endosmärtorna försvann och hade ingen mens.. dock är det som någon skrev att man försätts lite i klimakteriet första månaden/månaderna men det är bara att stå ut - det går över :)

    Men sen tog det tid att få tillbaka mensen, nästan två år och jag åt tre hormonkurer för detta för att få igång ägglossningen och dem mådde man inte heller nå vidare av. Men vad gör man inte :)

    Sedan skulle jag börja på utredning och vi lämnade prover både jag och sambon men då gjorde jag även en spolning av äggledarna och efter det blev jag äntligen med barn. På egen hand!

    Endometrios är hemskt men det finns mycket hjälp man kan få mot symptom och det finns väldigt mycket man kan göra för att bli gravid på egen hand. Inom landstinget här har jag inte mycket att klaga på hur de har hanterat det och på hjälpen jag fått.

  • MalinA87

    Du kan ju dock ta piller som även tar bort din mens - kanske är det som är aktuellt för dig?

  • Thotis90

    Jag har inte hört någonting om att p-piller kan öka chanserna, men operation av härdar och behandling för att lugna endometriosen har hjälpt många. Jag har opererat bort mina härdar och är nu under behandling till maj. Efter det ska vi försöka igen (försökte i 3 år innan jag fick min diagnos i november -14)


    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • MalinA87

    Jag opererade oxå bort min och det gick bra..

    För mig var det nog mest sen att ta ett steg i taget. Säkra att man har ägglossning, att sambons spermier var OK, att mina ägg och äggstocksreserven var OK. Sedan upptäckte man att stoppet satt i äggledarna och efter det gick det bra..

  • MalinA87

    Men håller med Thotis om att p-piller nog är mer mot smärtor och symptom och inte en del i att aktivt hjälpa dig bli gravid.

  • Libra1
    Lill Malle skrev 2011-01-17 02:25:37 följande:

    Hej alla där ute! Har trott att ja lider av pco,men jag opererades i onsdags och fick diagnos endometrios. Jag och min fästman har försökt bli gravida men nu vet man ju varför de varit svårt. Jag ska nu äta p-piller för att lindra dessa smärtor man har när man Har endometrios. SKa äta dom ett halv år. Läkaren sa att hon tror att ja har lättare att bli gravid när ja ätit p-pillerna! Så,min fråga är om de finns någon där ute som kan ge mig förhoppningar om att ja kan bli gravid efter denna Kur?om någon har endometrios och ätit p-piller ,sedan blivit gravid? När ja fick veta att ja alltid kommer ha endometrios,eftersom de e en kronisk sjukdom,har ja blivit så depp och nästan gett upp hoppet om ett barn :( snälla hjälp! Kram


    Fungerar p-piller för dig? Det gjorde inte det för mig. Började blöda och få ont nu ändå. Så nu blir det Synarela istället. :-/
Svar på tråden endometrios+p-piller ?