• Nyfso

    Babysim

    Denna veckan börjar babysim för min lilla tös.
    Behöver lite tips av er som gått på sim innan
    Hur gjorde ni i omklädningsrummet?
    Funderade på att sätta lillan i babyskyddet med dubbla handdukar. Vill inte lägga henne på ett kallt klinkergolv.
    Duschade ni både er o bebisen el väntade ni med att duscha till sen?

  • Svar på tråden Babysim
  • luckyme83

    där vi simmar finns det skötunderlägg som man kan låna för att lägga bebisen på...
    så här gör jag iaf..
    jag byter först om på mig själv och sedan byter jag på dottern. går till duschen och tvättar först mig och sedan henne..i duschen här hos oss finns de stolar och även liggunderlag som man kan lägga barnet på..
    gör samma sak sedan när vi badat klart...fast då klär jag på dottern först..

  • Minika

    Var på babysim-info idag och de rekommenderade att ha plastad frotté i babyskyddet! :)

  • Nyfso
    Minika skrev 2011-01-19 20:02:08 följande:
    Var på babysim-info idag och de rekommenderade att ha plastad frotté i babyskyddet! :)
    Så smart det ska jag ta med!!!
    Provade att duscha med lillan igår o det gick bra. Hon älskade det log som en solTungan ute
  • Alfonsina

    Där vi går så finns det både Ikeas matstolar och skötbäddar i duschen. Våra små ska inte duscha innan bad, bara de vuxna. Så bara av med kläderna och lägga eller sätta på en handduk. Efteråt så duschar jag först mig och sen sonen. I omklädningsrummet så får han först på sig kläderna och sen jag. Vi brukar också hjälpas åt lite vi mammor, det är lite trix ibland om de är trötta eller hungriga...

    En handduk får han efter badet och så en ny torr efter duschen.

  • emilsmamma

    Men.. Va jobbigt att behöva ha med babyskyddet in i duschen?! Och om man inte tagit bilen? (eller kanske måste det för att nå platsen?) Hade inte heller velat ha med det in i en sån miljö tror jag. På vårt babysim finns skötbäddar i skum, bumbostolar och höga plaststolar i duschen så garanterat nåt som passar alla. Duschar inte min lilla innan men efter (då på skötbädd), så då duschar vi samtidigt. Ang ombyte så gör jag mig klar först, sen har jag sonen i blöja och (torr) handduk när jag duschar, sist på med hans badbyxor och ut till bassängen. Efter duschar vi då som sagt samtidigt. Sen torkar jag sonen, på med blöja. Sen kläder alt filt eller vad som passar beroende på temperatur i omklädningsrummet och hans humör. Då ligger han på torr skötbädd på sånt där uppfällbart skötbord man kan flytta runt. (de bebisar som sitter bättre sitter i babystolar) Sist gör jag mig klar i väldig fart Helt enkelt, allt praktiskt man behöver finns. Om mannen är med får lillkillen hänga med honom i omklädningsrummet, då går det väääldigt smidigt för mig

  • sommarbarnet

    Har anmält oss på babysim och dottern är då 3 månader (som ju är minimun ålder att fara på babysim) men hur stadiga ska/bör de vara i nacke och kropp? Hon kan hålla upp huvudet en stund både när hon ligger på mage och blir hållen. Men tänker att de kanske ska vara lite mer uthålliga i en del övningar? Hon älskar att bada och riktigt njuter av det varma vattnet när hon badar i balja hemma.

  • Lillflickan

    De behöver inte vara stadiga alls i huvudet. Man får stödja lite mer bara. Min son gick länge utan att kunna hålla huvudet.

    Kanske pappan kan vara med första gången och byta om på lilltjejjen så kan du kolla hur de andra gör och vad som finns för hjälpmedel på ert badhus? Själv använde jag skötbädd eller bara hopvikt handduk. Funkar jättebra så länge de ligger still. Babyskydd funkar också bra, men du behöver ju inte blöta ner det utan torka tjejen först.

  • sommarbarnet
    Lillflickan skrev 2014-08-25 08:40:09 följande:

    De behöver inte vara stadiga alls i huvudet. Man får stödja lite mer bara. Min son gick länge utan att kunna hålla huvudet.

    Kanske pappan kan vara med första gången och byta om på lilltjejjen så kan du kolla hur de andra gör och vad som finns för hjälpmedel på ert badhus? Själv använde jag skötbädd eller bara hopvikt handduk. Funkar jättebra så länge de ligger still. Babyskydd funkar också bra, men du behöver ju inte blöta ner det utan torka tjejen först.


    Jo pappan ska vara med. Har bara sån ångest nu när alla i min omgivning säger att hon är för liten. Att vi borde ha väntat nån månad till..
  • Lillflickan

    Min son var 4,5 månader när vi började, men han är född åtta veckor för tidigt och skulle då egentligen varit under tre månader. Inga problem alls. I gruppen efter var en som var typ en månad, men de fick hoppa över några gånger och sen vara med. Väntar man en termin till blir de ju jättestora i stället. Om de inte orkar hela är det ju bara att gå upp lite tidigare.

  • Harvester

    Vi började när han var precis tre månader, gick jättebra. Hos oss finns också skötbäddar, bumbostolar och ikeastolar. Även "tjocka skumgummibäddar" i flytdynemateriel att ha dem på när de duschar. Tänk på att de blir hala av tvål så håll inte i famnen! Jag duschade först bebis efter, svepte sen in i handduk och duschade sen mig. Innan tvärtom :)

    Jag var också orolig att få allt att funka men det är rätt många som går får man tänka på och kan de så kan du :)

    Är också skeptisk till babyskyddet, har sett en del som tar med det in i omklädningsrummet men det verkar mest krångligt..

  • sommarbarnet

    Det gick jättebra med allt före och efter. Jsg och pappan turades som att duscha innan och efter gick han och duschade medans jag duschade henne och när pappan var klar gick jag och duschade.

    Det som gick mindre bra var badandet, hon var inte alls nöjd med att ligga ner i vattnet, gick bra när vi hade henne 'sittandes'. Den enda bebis som grät och var missnöjd. Hoppas det blir bättre nästa gång..

  • Ramborg

    Det är lite trixigt med duschen, men det fixar du! Alla hittar nåt sätt som passar dem.

    Mitt tips är som någon sa ovan, två handdukar till bebisen. En att svepa in efter duschen på väg till bassängen, och en att ha efteråt.

    Jag brukar tycka det är mysigt med lite babymassage efteråt, så jag tar med oljan. Men det beror ju på om det är lugnt och skönt där, är det mycket folk passar det kanske inte. Vi är bara fyra bebisar i gruppen så det är stillsamt.


    42.
  • Harvester
    sommarbarnet skrev 2014-09-02 18:24:17 följande:

    Det gick jättebra med allt före och efter. Jsg och pappan turades som att duscha innan och efter gick han och duschade medans jag duschade henne och när pappan var klar gick jag och duschade.

    Det som gick mindre bra var badandet, hon var inte alls nöjd med att ligga ner i vattnet, gick bra när vi hade henne 'sittandes'. Den enda bebis som grät och var missnöjd. Hoppas det blir bättre nästa gång..


    Det tog 12-13 ggr innan vår bebis verkade uppskatta det ordentligt och inte grinade varje gång vi doppade huvudet, men skam den som ger sig :) Nu tycker han det är jättekul, vi går nu "Miniplask" efter tre babysimkurser på 7 ggr var...
  • vinterbebis12

    Jag duschade inte alls utan torkade henne torr så snabbt som möjligt. Hon fick bada när vi kom hem istället. Hade med mig vagninsatsen som hon sedan fick ligga påklädd i medan jag bytte om. Hon var aldrig obekväm eller kall vad jag märkte.

  • sommarbarnet
    Harvester skrev 2014-09-02 20:25:52 följande:

    Det tog 12-13 ggr innan vår bebis verkade uppskatta det ordentligt och inte grinade varje gång vi doppade huvudet, men skam den som ger sig :) Nu tycker han det är jättekul, vi går nu "Miniplask" efter tre babysimkurser på 7 ggr var...


    Oj.. hoppas hon gillar det tidigare än så, tycker det var lite dyrt (1500 för 9 tillfällen varav 8av dom är bad..) så vet inte om jag skulle gå samma kurs flera gånger..men som du säger; skam den som ger sig.
  • Harvester

    Nej, jag gick inte samma kurs, det finns Babysim nivå 1, 2 och 3 och därefter börjar msn Miniplask :)

    Vi betalar 1350 för 7 ggr

  • sommarbarnet
    Harvester skrev 2014-09-03 19:18:56 följande:

    Nej, jag gick inte samma kurs, det finns Babysim nivå 1, 2 och 3 och därefter börjar msn Miniplask :)

    Vi betalar 1350 för 7 ggr


    Jaha då förstår jag :)
Svar på tråden Babysim