• Kitten

    Är det bara vi som börjat i fel ände?

    det känns som vi är ganska ensamna om att först hitta "vårt" barn på ett barnhem och sen vilja adoptera, är det någon som har gjort eller håller på med det just nu?

    På vårt första samtal med familjerätten, så blev de ganska konfunderade när vi sa att vi redan hade träffat ett barn som vi ville adoptera innan vi påbörjat alla utredningar.

    Tips och ideér mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Är det bara vi som börjat i fel ände?
  • Cecilia86

    Jag är verkligen inte i samma sits men vill ändå önska er lycka till.. :) Tycker det verkar fint att verkligen klicka så med någon och sen kämpa för att få ha den med i sin familj.. :) Hade ni planer på att adoptera innan?

  • Kitten

    Nja.. vi hade pratat om det lite löst, vi har ju två biologiska barn, så det vi "behövde" ju inte egentligen.... men så var jag på ett barnhem i ett annat ärende.. och då fanns han där... och vi fann varandra på en gång!  och han är sååå lik våra andra barn, både i sätt och utseende!

  • en glad

    Vet ni att det är möjligt för er att adoptera just det barnet? Alla barn på barnhem går ju nämligen inte att adoptera ....

  • Tufselina

    Jag har träffat en del föräldrar som gjort såhär. Utredarna har varit tveksamma till en början, det hör ju inte till vanligheterna precis och de vet kanske inte riktigt hur de ska ställa sig till det men egentligen är deras uppgift att utreda hur ni som föräldrar klarar av att adoptera ett barn, inte i vilken ordning ni börjat. Ska/vill ni adoptera barnet via en organisation eller som enskild adoption?

  • Kitten

    Barnet är ute för adoption, och vi kommer att gå genom BFA när det blir dags! Det är ingen kö tid på honom, han har ryggmärgsbråck, det är nog därför!

  • en glad
    Tufselina skrev 2011-01-26 09:55:57 följande:
    Jag har träffat en del föräldrar som gjort såhär. Utredarna har varit tveksamma till en början, det hör ju inte till vanligheterna precis och de vet kanske inte riktigt hur de ska ställa sig till det men egentligen är deras uppgift att utreda hur ni som föräldrar klarar av att adoptera ett barn, inte i vilken ordning ni börjat. Ska/vill ni adoptera barnet via en organisation eller som enskild adoption?
    Utredarnas uppgift om barnet är känt är att utreda att det är förenligt med just det barnets bästa att bli adopterat av dessa sökande ... är barnet okänt blir förstås medgivandet mer generellt ... i detta fall kommer medgivandet förmodligen att begränsas till att gälla just det barn vars bästa utretts
  • Tufselina
    en glad skrev 2011-01-26 16:43:47 följande:
    Utredarnas uppgift om barnet är känt är att utreda att det är förenligt med just det barnets bästa att bli adopterat av dessa sökande ... är barnet okänt blir förstås medgivandet mer generellt ... i detta fall kommer medgivandet förmodligen att begränsas till att gälla just det barn vars bästa utretts
    Men följande gäller väl även om barnet är känt..:.(från socialstyrelsen.se)

    Innan en sökande får ett medgivande till adoption ska socialnämnden utreda om den som vill adoptera är lämplig. I medgivandeutredningen tas särskild hänsyn till sökandens
    kunskaper och insikter om adoptivbarn och deras behov samt den planerade adoptionens innebörd
    ålder
    hälsotillstånd
    personliga egenskaper
    sociala nätverk

    Sedan står det oxå om kända barn:
    I vissa fall rör utredningen medgivande efter ansökan om adoption av ett specifikt barn. Det är ofta släktingbarn, eller barn som sökanden på annat sätt har en relation till eller fått kontakt med.
    Det som skiljer dessa ärenden från generella adoptionsmedgivanden är just att barnet är känt och att det i någon mening redan finns en relation mellan barnet och sökanden. Utredningen får då handla om sökandens lämplighet i förhållande till just det barnet.
    Samma områden är aktuella i medgivandeutredningen som för andra internationella adoptioner. Det finns dock anledning att lägga särskild vikt vid vissa frågor i utredningen och bedömningen (se nedan). Tydlig information och frågan om motiv till adoptionen är särskilt viktig i dessa ärenden.
  • Tufselina
    Markerade fel mening i inlägget ovan....

    Sedan står det oxå om kända barn:
    I vissa fall rör utredningen medgivande efter ansökan om adoption av ett specifikt barn. Det är ofta släktingbarn, eller barn som sökanden på annat sätt har en relation till eller fått kontakt med.
    Det som skiljer dessa ärenden från generella adoptionsmedgivanden är just att barnet är känt och att det i någon mening redan finns en relation mellan barnet och sökanden. Utredningen får då handla om sökandens lämplighet i förhållande till just det barnet.
    Samma områden är aktuella i medgivandeutredningen som för andra internationella adoptioner. Det finns dock anledning att lägga särskild vikt vid vissa frågor i utredningen och bedömningen (se nedan). Tydlig information och frågan om motiv till adoptionen är särskilt viktig i dessa ärenden.
  • Tufselina

    Jag uppfattade det som att du menade att utredarna enbart utredde för barnets bästa och inte föräldrarnas "lämplighet" när det är ett känt barn. Jag tycker det är intressant att veta och vill gärna få reda på vad som gäller men nu förstår jag ju att du inte menade det som jag trodde :)

  • en glad
    Tufselina skrev 2011-01-26 19:23:55 följande:
    Jag uppfattade det som att du menade att utredarna enbart utredde för barnets bästa och inte föräldrarnas "lämplighet" när det är ett känt barn. Jag tycker det är intressant att veta och vill gärna få reda på vad som gäller men nu förstår jag ju att du inte menade det som jag trodde :)
    OK - vi kanske missförstår varandra då, för visst skall alltid ett medgivande ge stöd för att det är till det tilltänkta barnets bästa att bli adopterad av de sökande. Inget annat intresse får väga tyngre vid adoption. Barnets bästa inkluderar ju alltid föräldrarnas lämplighet/omsorgsförmåga för just det barnet. Däremot kan ju  generellt lämpliga föräldrar få nej på ansökan om medgivande för ett speciellt känt barn för att det i just det fallet inte kan bedömas vara till barnets bästa. Barnet kanske redan har föräldrar och syskon som det bor tillsammans med (inte ovanligt vid ansökan om medgivande för släktingadoption tex)  
  • Kitten

    så är det, vi kommer säkert att bli synade både från det ena och det andra hållet!    det skall naturligtvis bli jätte intressant att se hur det hela går till, även om det är jätte nervöst!

  • Maganda

    Hej, vi är mitt uppe i en släktingadoption, så det är ju också kända barn vi ansökt om att få adoptera. Vi har medgivande klart och har nu papper i landet. Det är en otroligt jobbig väntan och jag känner att varje dag som passerar känns som förlorad tid.

  • Kitten

    Maganda: Så känner vi ju också... Han finns på ett barnhem och varje dag han är där extra är förlorad tid, och vi kan inte åka dit och säga till honom  -snart kommer vi att hämta dig.. för vi vet ju inte, ja det är frustrerande att inte veta!

  • Maganda

    Ja, det är jobbigt att knyta an så mycket och tycka om någon så mycket utan att veta om adoptionen går igenom. Det är ett år sen vi påbörjade denna processen nu (jag vet att det är lite i adoptionssammanhang) men det har varit ett jobbigt år, ett år av barnens liv känns förlorat på sätt och vis. Och ett år av ovisshet.

Svar på tråden Är det bara vi som börjat i fel ände?