• tomcar1

    Hur är det att ha ödlor ?

    Hej !
    Har funderat lite på hur det är att ha en ödla ? Någon som kan berätta. Skulle vilja ha en ödla som lever på land i så fall, ej vattenödla. Vad äter de ? Ska de ha särskild temperatur ? Bits de ? Hur är det helt enkelt`? Någon som vill berätta ?

  • Svar på tråden Hur är det att ha ödlor ?
  • Kerberethou

    Hej! Har haft leguaner och geckos här hemma :) jag tycker nog att leguanen är roligast men den är ju väldigt stor. Vad för ödla har du tänkt dig? Dom behöver ju viss temperatur och miljö och luftfuktighet. Dieten beror på vilken art du har. Visst kan dom bitas, precis som alla andra djur. Jag trivdes väldigt bra med ödlorna men det är ju en del jobb.

  • tomcar1

    Hade tänkt mig en mindre ödla som trivs mest i sand. Typ leopardgecko, men jag vet inte alls hur de är och hur de fungerar. Vad kostar de och har du fler tips på ödlor att ge ?

  • Kerberethou

    Leopardgeckos är lätt att ha. Behövs inte så stort terrarium och dom äter syrsor och psofobas(stavning? :p) Det finns massor av info på nätet. Googla så får du se :) dom kan bli relativt tama men då får man hålla på med dom mkt. Finns hur många färger på dom som helst! Jättekul att ha olika. Vad dom kostar beror helt på vart du köper dom. I zooaffärer är dom ganska dyra jämfört med på en mässa eller hos uppfödare och det beror också helt på vilken färg man vill ha. Dom behöver viss värme och luftfuktighet men det är inte alls svårt. Gå in på www.geckoguides.com eller repti.net så hittar du massor om dom.En uppfödare jag kan rekomendera är Artlinks (www.artlinksgeckos.com) har haft en del kontakt med dom och dom är riktigt duktiga och har fina ödlor. Särskilt deras Black Velvet.

  • GAskefalk

    Kolla på V så får du se. Eller tänk med reptilhjärnan?

  • skåne01

    Satsa på en skäggagam. Är inte så stora men större än geckos, mindre än leguan. Äter både grönsaker, syrsor, gräshoppor mm. De är de finaste ( enligt mig :)
    Tänk bara på att det är mer jobb än man kanske tror och att de lever länge, runt 10-15 år.
    Lycka till med ditt val.
    // en som haft orm samt har skäggisar

  • tomcar1

    Få läsa mer på nätet om varelserna, för detta är helt nytt för mig, men jag tycker det verkar häftigt , när man kanske inte kan ha andra smådjur eller fiskar

  • delirium

    De är ju mest djur att titta på, ödlor vill mest vara i sitt terrarie där de har anpassad temperatur, luftfuktighet mm.
    Lite att tänka på;
    De är växelvarma djur så de vill ha varierande temperatur i terrariet( ha en värmekälla på en plats i terrariet), exakt vilka temperaturer beror på vilken ödla du skaffar. Många arter behöver UV-ljus för att kunna ta upp D-vitamin. 
    Vad de äter beror också på vilken art det är, leopardgeckos tex äter ju bara animalisk föda medans skäggisar äter mest grönsaker. Vad som är viktigt att tänka på är att kalka maten såatt de får i sig kalk, annars kan de få underutvecklat skellett sk metabolic bone disease, samt att pudra med vitaminer. Gör inte misstaget som många gör att mata med sallad, det innehåller ingen näring alls... 

    Tänk  på att många reptiler har väldigt lång livslängd, 20 år är inte ovanligt och vissa reptiler lever ännu längre.. 
    http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_leopardgecko.htm 
    Roslagstull har bra skötselråd Glad

  • skåne01

    Inte heller glömma att alltid ha extra lampor hemma så om ngn skulle gå sönder att man kan byta direkt, timer är också en bra sak så att det verkligen växlar mellan dag och natt för dem och inte bara när man själv känner för det. De kräver mkt omsorg med mat och vitaminer som delirium skrev. Inte ett djur man åker ifrån i flera dagar utan att man kan ha någon som kan komma och mata mm. Det tar mer tid och mer pengar än man kanske tror så man ska tänka igenom det innan, men så är det ju med alla djur. :)
    Hoppas du hittar det som passar dig!

  • delirium

    Ja, det är väl inte direkt jobbigt att ta hand om reptiler jämfört med andra husdjur, men rent teoretiskt behöver man ju läsa på endel såatt man vet att man gör rätt. 
    Är man ovan med reptiler så är det väldigt svårt att se om man sköter dem fel eftersom de har så långsam metabolism, det kan ta flera år innan de får sjukdomar av tex fel luftfuktighet eller felaktig kost. Så det gäller att läsa på innan, för det syns inte alltid direkt på dem om de är sjuka eller inte trivs. 
    Annars är det väldigt kul med reptiler Skrattande Det brukar annordnas reptilmässor då och då runt om i landet, det rekommenderas att gå och kika på! 
     

Svar på tråden Hur är det att ha ödlor ?