• PrettyinPink

    Arsenik i barnmat - blir du orolig?

    Nu är de igång igen, denna gång är det spår av arsenik (!) som KAN ha hittats i barnmat och modersmjölkersättning. Läser man noggrant så gäller det tydligen vissa produkter som har höga halter av mangan.
    www.expressen.se/nyheter/1.2307091/barnmaten-kan-innehalla-arsenik

    Jag blir nästan mer trött än orolig... Ska det komma larmrapporter om ALLT? Ibland känns det som om de bara vill skrämma upp oss mammor. Blir ni oroliga?

  • Svar på tråden Arsenik i barnmat - blir du orolig?
  • Blgebo

    Nej, inte ett dugg.
    Jag har aldrig gett något av mina barn ersättning, och jag ger inte köpegröt heller.

  • Queenie70

    Nej jag känner mig inte särskilt orolig. Efter vad jag förstår är väl arsenik ett i naturen vanligt förekommande ämne. Såg ett program för ett tag sedan om att små mängder till och med kan ha en hälsofrämjande effekt.

  • Flickan och kråkan

    Problemet är ju hela vår användning av diverse gifter etc. Bröstmjölk innehåller ju generellt mer PCB:er och dioxiner exempelvis än mjölkersättning så då får barnen i sig det den vägen istället.

  • Lumo

    www.slv.se finns bättre artikel där bla detta står:

    "Arsenik och mangan är grundämnen som finns naturligt i berggrunden. Ämnena kan lösas ut till omgivande grundvatten. Även kadmium är ett grundämne som finns naturligt i alla jordar, men som även tillförs genom luftföroreningar och genom användning av gödsel och rötslam som kan vara förorenat med kadmium.

    Höga doser arsenik kan ge akut förgiftning men även långvarig exponering av lägre doser kan ge negativa effekter på hälsan, bland annat ökad cancerrisk. Mangan är ett livsnödvändigt spårämne men höga halter tros kunna vara skadligt för nervsystemet. Kadmium stannar kvar i kroppen under lång tid och lagras i njurarna, vilket gör att njurfunktionen kan skadas om man får i sig mycket kadmium under en längre tid."

    Förstår faktiskt inte era resonemang att gift får de ändå i sig, alltså spelar det ingen roll. Hur kan man medvetet nu i framtiden fortsätta förgifta sitt barn? Det är ju ens skyldighet som förälder att veta vad för skit man göder upp sina barn på. Ta reda på det!!!

    Dessutom var det antagligen tal om HÖGA HALTER, dvs för höga halter för vad som är "häsosamt". Hoppas verkligen livsmedelsverket tvingar fram hårdare regeler o krav på tillverkarna, och att mammorna vågar lita på att man själv kan laga nyttigare mat (förutom ersättning då) utan tillsatser o konstlade förädlingsprocesser (vilket var orsaken till vissa av gifterna enligt artikeln). Stå på er för barnems skull!

  • macmac

    Jag blir orolig. Det är ju inte bara i kvällsblaskorna det står utan även i t.ex dn och svd som anses mer seriösa.
    Sen visst, det varnas ju en massa så svårt att veta när det verkligen är något man behöver reagera på.

    Alcarainque: Förlåt, förstår inte riktigt vad du menar med ursprungskällan, har du kollat på förpackningen eller hur menar du?

  • Queenie70

    "medvetet fortsätter förgifta sina barn"

    Det var väl att ta i att säga kan man tycka. Jag tror nog de flesta föräldrars ambition är att barnet ska äta och få i sig näring, snarare än ett uppsåtligt förgiftningshandling.

  • Uliise
    Alcarinque skrev 2011-01-27 11:30:50 följande:
    Nej eftersom jag har vett att gå till ursprungskällan innan jag lyfter på ögonlocket över en artikel i en kvällsblaska...
    Om du kikat runt lite mer hade du sett att det inte bara var kvällsblaskorna som tog upp det här ämnet. Även DN har det på sin förstasida, för att ta ett exempel.
    Majken 100421
Svar på tråden Arsenik i barnmat - blir du orolig?