• Anonym (Nere på botten)

    ECT---

    Någon som provat det, för jag har provat så många behandlingar att jag känner att det är något jag vill prova som en sista utväg innan döden... Har läst på och så men vill ändå höra om någon har provat det...

  • Svar på tråden ECT---
  • Anonym (hej)

    japp, har prövat det och tycker absolut att du ska ge ECT en chans om du överväger självmord. jag blev bättre av ECT. fråga på om det är nåt du undrar.

  • Anonym (Personal)

    Jag har varit med en gång, under min utbildning som ssk. Jag fick stå i ett hörn och titta på, typ. Är det något särskilt du undrar över?

  • Anonym (Nere på botten)
    Anonym (hej) skrev 2011-02-12 22:04:27 följande:
    japp, har prövat det och tycker absolut att du ska ge ECT en chans om du överväger självmord. jag blev bättre av ECT. fråga på om det är nåt du undrar.

    Ja hur känns det efter första gången? Måste man göra det regelbundet? Hur stor var förändringen tyckte du? Och vad tyckte omgivningen? Själva proceduren har jag koll på i sig det är väl mer efterverkningar och sådant som jag känner mig lite osäker på... Hur lång tid tog det för dig att märka något?


    Anonym (Personal) skrev 2011-02-12 22:11:36 följande:
    Jag har varit med en gång, under min utbildning som ssk. Jag fick stå i ett hörn och titta på, typ. Är det något särskilt du undrar över?

    Som sagt själva proceduren i sig har jag koll på... JAg är mer intresserad av hur det har gått för andra som gjort det och som kan berätta om skillnaden...

  • Anonym (hej)
    Anonym (Nere på botten) skrev 2011-02-12 22:32:22 följande:

    Ja hur känns det efter första gången? Måste man göra det regelbundet? Hur stor var förändringen tyckte du? Och vad tyckte omgivningen? Själva proceduren har jag koll på i sig det är väl mer efterverkningar och sådant som jag känner mig lite osäker på... Hur lång tid tog det för dig att märka något?


    Anonym (Personal) skrev 2011-02-12 22:11:36 följande:
    Jag har varit med en gång, under min utbildning som ssk. Jag fick stå i ett hörn och titta på, typ. Är det något särskilt du undrar över?

    Som sagt själva proceduren i sig har jag koll på... JAg är mer intresserad av hur det har gått för andra som gjort det och som kan berätta om skillnaden...


    jag har bara fått ect en gång, en serie på 6-7 behandlingar ungefär varannan dag. jag fick ect för att antidepressiv medicin inte funkade och jag orkade inte leva längre. jag blev inte helt bra av ect men så pass mycket bättre att jag orkade fortsätta leva och kämpa i terapi. jag var sedan helt frisk i flera år. har efter det haft ett par återfall i depression men har då blivit hjälpt av medicin.

    efter första behandlingen hade jag ont i käken och kände mig lite förvirrad, efter flera behandlingar fick jag problem med korttidsminnet (kom t.ex. inte ihåg att jag redan pratat med nån i telefon) men det gick över direkt efter att jag var färdig med behandlingen och jag tyckte absolut att det var värt det.
    sambon tyckte det var läskigt när jag tappade minnet men han tyckte nog också att det absolut var värt det. förutom sambon berättade jag nog bara för föräldrar och svärföräldrar och de sa inte så mycket.

    förbättringen märktes redan efter några behandlingar så det kanske tog en vecka? jag minns inte riktigt men min läkare tyckte att förbättringen var så stor att jag inte behövde mer än 6-7 behandlingar.
  • Anonym

    Ect har räddat livet på mig flera gånger. Men jag har fått minnesluckor i livet som inte återkommit trots att flera år har gått. Dock har jag fått ganska många behandlingar och detta kanske spelar in?
    Läkare påstår att dessa minnseförluster beror på själva depressionerna vilket jag absolut inte kan tro på. Vet att depressioner kan ge minnessvårigheter osv men inte på detta viset. Har ju gått program på Tv om just detta och det kändes så skönt att fler bekräftar det jag upplevt/upplever.

    Minnesförlusterna är och har varit väldigt jobbiga och jag lider faktiskt av det i många situationer. Men utan dessa behandlingar hade jag nog inte suttit här idag...

    Ibland har jag fått lite värk i bla käkarna och i musklerna, lite som träningsvärk men det har gått över fort. Lite förvirrad precis vid uppvaket men inte heller det har jag upplevt som direkt jobbigt.

    Något annat du undrar över så svarar jag gärna. All styrka till dig, hoppas du snart återfinner ljuset i mörkret. kram

  • Anonym (Funderar också)

    Hej TS.

    Jag funderar också på ECT. Känner att jag är på vippen att ge upp på riktigt, orkar inte med varken mitt eller andras liv.


     


    Jag låg inne på psyket i 6 veckor för 2 år sedan. Då fick jag dagligen se medpatienter komma upp från sina ECT-behandlingar. Dom var väldigt förvirrade och såg lite yrvakna ut. En vän som jag träffade där inne, och som jag fortfarande har kontakt med, klagar på rejält försämrat närminne. Det är nog därför jag tvekar... Och för att jag såg den där dokumentären på TV, som nån annan nämnde, om ECT-patienter som blivit av med minnet från deras barns födelser o.s.v...

    Hoppas du snart mår bättre, med eller utan ECT.

    Kram från en som förstår.

  • Anonym (Nere på botten)

    Stort tack till er som svarat, ska ringa min läkare imorgon så hon kan fixa en remiss, och hoppas på att det ska hjälpa...
    Stora kramar till er alla

  • Anonym (Nere på botten)
    Anonym (#5) skrev 2011-02-19 00:33:58 följande:
    Hur har det gått Ts?
    Det går långsamt... Gick till vårdcentralen och blev remitterad till en psykiatrisk klinik så förhoppningsvis kan de snart höra av sig så får jag börja därifrån...
  • Anonym (#5)
    Anonym (Nere på botten) skrev 2011-02-19 09:30:58 följande:
    Det går långsamt... Gick till vårdcentralen och blev remitterad till en psykiatrisk klinik så förhoppningsvis kan de snart höra av sig så får jag börja därifrån...
    Jo det brukar hända "långsaaaamt" med remisser osv tyvärr Men hoppas det går bra för dig och att du får testa ECT. Kram o krya på dig {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Nere på botten)

    Tack jag hoppas på det också... :)

  • Anonym (linda)

    Jag har testat.
    Första gången fick jag jätteont i huvudet och kräktes, men jag tålde inte narkosen.
    I övrigt har jag dåliga erfarenheter, men om det är sista utvägen så skulle jag göra det igen. 

  • Anonym

    ECT räddade mitt liv....Det OCH bra personal på psyket. Det har ju pratats mycket om minnesförlust i samband med ECT, men det enda jag upplevde var att jag i några dagar hade svårt med att komma på vad vissa saker hette, vad som hade hänt dagen innan osv...men det kändes som det normala när man tappar bort sig så att säga. Jag fick ECT varannan dag i 2 veckor. Det enda jag upplevde som jobbigt var att bli nedsövd så mycket under så kort tid. Men från att i princip stått på brokanten till att vilja börja jobba igen inom en månad, var en underbar känsla.

    Men man får räkna med återfall ifall man är djupt deprimerad...Dock förhoppningsvis inte lika djupa som innan..Och viktigast är att hitta en bra förebyggande medicin!!!

  • Anonym (lilla-jag)

    ECT har räddat många liv...men för mig va det inte en bra behandling..Har fått 17 behandlingar och nu är det ca 3 år sen den sista..Jag har fått allvarliga problem med minnet efter det och nu är jag tvungen att använda hjälpmedel för att fixa min vardag.

    Jag är skötare och sett många bra resultat av behandlingen, men jag va väl en av de få som fick bestående men av det..

    (Dalarna är den kommun som använder högst strömstyrka i sverigen vid ECT...)

  • Anonym (Nere på botten)

    Ok bor i Skåne så det är inte aktuellt... Vad tråkigt att det inte hjälpte dig som det skulle och att du har fått problem med minnet... Verkligen synd, när man ändå har kämpat för att komma dit... kram

  • Engulgummianka

    Jag har fått ect i två omgångar, ena gången pga förlossningsdepression fick väl 4-5 behandlingar andra gången var 1 1/2 år efter med ungefär samma antal behandlingar.

    Idag skulle jag absolut inte göra om det, lider av minnessvårigheter vad gäller saker innan ectn och saker i min ungdom, samt att mitt korttidsminne är sämre.

  • MiaXX
    Anonym (hej) skrev 2011-02-12 22:04:27 följande:

    japp, har prövat det och tycker absolut att du ska ge ECT en chans om du överväger självmord. jag blev bättre av ECT. fråga på om det är nåt du undrar.


    Hur mår du idag?
Svar på tråden ECT---