• Dr Mupp

    Dumma neontetror

    Hur ska jag lösa problemet med att mina neontetror simmar in bakom filtret där de fastnar och dör. De är bara hannarna som gör det. Honorna är smartare (eller helt enkelt för stora).


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Dumma neontetror
  • Turbomorsan

    det äri nte så att de dör först å sen flyter dit tack vare strömmarna då? jag har haft många fiskar som simmat in bakom filtret i mitt gamla akvarium där jag hade en pump man fäste med sugkoppar men aldrig att dom fastnade och dog, låter ju ganska konstigt att flera stycken simmar fast å dör...

  • Dr Mupp

    Nej jag vet att de simmar dit för jag har räddat några som simmat dit och fastnat men inte hunnit dö.

    Det är en kombinerad pump och filter som sitter med sugploppar.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • qenzo

    Ja innerfilter är ett gissel.
    Mitt tips är att du antingen försöker flytta ut filtret från väggen, vilket kan bli krångligt, men är lösbart. Eller att du med ex. blå filtermatta hägnar in hörnan där filtret står, genom att silikona fast filtermatta i en u form.
    Då får du dessutom 100 ggr bättre filtrering, 2 flugor i en smäll ;) 

  • fjantoline

    Har samma problem fast dom simmar in bakom bakgrunden (BTN) och simmar inte ut igen.. ibland gör vi stöd insatser och håvar upp dom, men det tycks alltid vara nån/några där bakom. Inte världens mest intelligenta djur :)


  • Perry the Platypus
    fjantoline skrev 2011-10-29 22:58:02 följande:
    Har samma problem fast dom simmar in bakom bakgrunden (BTN) och simmar inte ut igen.. ibland gör vi stöd insatser och håvar upp dom, men det tycks alltid vara nån/några där bakom. Inte världens mest intelligenta djur :)
    Men det är ju iaf lätt löst - tejpa fast bakgrunden på glaset utanpå akvariet istället.

    TS - ett nät runt pumpen/filtret kanske skulle funka? 
    *gäsp*
  • qenzo
    Perry the Platypus skrev 2011-10-29 22:59:35 följande:
    Men det är ju iaf lätt löst - tejpa fast bakgrunden på glaset utanpå akvariet istället.

    TS - ett nät runt pumpen/filtret kanske skulle funka? 
    BTN är en 3D-bakgrund och fyller därmed inget syfte utanför akvariet :)
  • Perry the Platypus
    qenzo skrev 2011-10-30 02:42:45 följande:
    BTN är en 3D-bakgrund och fyller därmed inget syfte utanför akvariet :)
    Ja, då blev det ju lite klurigare. Drömmer
    *gäsp*
Svar på tråden Dumma neontetror