• Digitalis

    cutan lokaliserad sclerodermi / morphea

    Min äldste pojk, född april 06, fick ett konstigt vitt streck i ansiktet i höstas (dök upp i augusti-10) 1 mm smalt till att börja med, men blev bredare vartefter och jag gick till doktorn i december och fick remiss till Hud. För snart en månad sedan (mitten av jan-11) var vi där och de såg direkt vad det var, tog 7 rör blod + en jättestor biopsi i ansiktet (4 mm rund o lika djup). Det dök upp läkare till höger och vänster som ville titta på sonens ansikte/hudförändring och en blev jätteledsen och de andra bet ihop och jag såg ju hur bekymrade de var. Hörde ordet morphea och när jag kom hem googlade jag såklart på det. Ingen rolig läsning precis.


    Men jag bet ihop och vägrade tänka på sonens diagnos och tänkte att läkare har tagit fel förut, bättre att vänta på biopsisvaret. Brevet från Hud kom i slutet på förra veckan och det var samma som de misstänkte: cutan lokaliserad sclerodermi - morphea. Läkaren skriver att han "hoppas sonen har en snällare variant" och det hoppas innerligen jag med! Det går tydligen inte att säga något om prognosen så här tidigt, men det finns en del oroväckande tecken:
    * hans låga ålder, var bara 4,4 år när det började synas och fyller 5 i april i år
    * den snabba utvecklingen - från ett tunt vitt streck i augusti -10 till 1cm brett streck + bak mot örat längs käken + hård hud som känns som ärrvävnad vid besöket på Hud i jan -11 och ännu värre de senaste 4 veckorna sedan dess
    * att det sitter som det gör från vänster mungipa ner mot käkbenet och sen bak mot örat - jag är rädd och orolig för att atrofieringen ska påverka tillväxten på käkbenet
    * senaste månadernas viktpåverkan - har gått ner ett kg istället för att lägga på sig och därmed tappat en hel kurva enligt diagrammet

    Jag hoppas hoppas hoppas att det här bara kommer att innebära att han blir "ful" dvs får synliga hudförändringar i ansiktet eller kanske t.o.m. blir vanställd pga påverkan på tillväxten av käkbenet tex - men att han åtminstone lever och blir vuxen! I värsta fall kan diagnosen betyda systemisk påverkan, dvs inre organen och om det sitter på hjärta och eller lungor ser inte diagnosen så bra ut. Men jag orkar inte tänka på det just nu, tar en dag i taget och ska kontakta Hud igen ang vissa symptom som funnits sedan innan (liten förändring på lungorna vid röntgen för misstänkt lunginflammation för ett par år sedan).

    Vill väl mest skriva av mig och få en chans att prata om det här. Det är en ovanlig sjukdom, det finns många olika varianter och grader och prognoser och det går inte att dra några säkra slutsatser i det här stadiet.


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Svar på tråden cutan lokaliserad sclerodermi / morphea
  • Digitalis

    Nu har det gått några månader och min son behandlas med cellgift och kortison sedan ca en månad tillbaka. Barnreumatologen i Lund har hand om honom. Sclerodermin har spritt sig en del sedan jag skrev i februari, men förhoppningsvis kommer förloppet att bromsas av medicinerna, även om läkaren säger att det inte finns några garantier för att det har effekt alls.

    Idag är det lillebrors tur för ett besök på Hudmottagningen och undersökning av vitpigmentering i nacken, som inte fanns när han föddes men som dök upp ungefär vid ett års ålder och som har vuxit/breddat sig fast långsamt. Förhoppningsvis är det något helt annat och helt ofarligt.


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Digitalis

    Många som läst ser jag, men ingen som svarat...

    Lillebror undersöktes och blev "hemskickad" med vissa förhållningar (hålla koll så att inte det vita blev hårt tex).

    Storebror håller på att långsamt trappa ner på kortisonet. Cellgiftstabletterna kommer han att fortsätta med i x antal år. Troligtvis kommer han att bli steril pga det och aldrig bli pappa. Vi kämpar på med regelbundna blodprover, han har vant sig någorlunda nu.

    Vid förra återbesöket på Barnreumatologen var även en plastikkirurg med, han ska kolla på sonen om ett år igen. De vill helt enkelt hålla koll på utvecklingen, men kommer inte att göra något (dvs plastik)  i onödan. Skönt!

    Har inte så mycket att säga, det är jobbigt som fan men jag biter ihop och kämpar på. Jag berättar för min son nästintill varje dag hur värdefull och fantastisk han är, som vanligt som innan diagnosen med andra ord.

    Sclerodermin syns ju mer nu än innan, har sett att både barn och vuxna lägger märke till det. Barn verkar inte bry sig så mycket och vuxna säger ju inget. Det ser ungefär ut som läkt brännskada (vitt och brunflammigt) och ärrigt liksom på kinden nere vid hakan och bak mot örat. Rakt framifrån ser man att han är asymetrisk, hans vänsterkins viker inåt kraftigt istället för att vara normalt rund. Huden har förvandlats till bindväv och är oelastisk och hård, har "ätiti upp" huden och köttet som det ser ut kan man säga.

    Svårt som fan att inte bli ledsen när jag tänker på det och skriver om det.


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • skruttan8

    Har läst om din son o det låter väldigt jobbig men ni är i goda händer. Jag hoppas o tror det går bra m förstår att det måste vara mkt jobbit m ovissheten kramar

  • minimam

    Vet hur det känns!
    Har en tioårig dotter med misstänkt morphea. Vi väntar på remiss till Stockholm.
    Hudförändringarna är utbredda över kroppen, bl.a. i ljumskar och armhålor, knä- och armveck, fotlederna, över nyckelbenen och på ryggen.

  • findus

    Hej, förstår er oro. Har själv morphea som började när jag var nio år är nu 52 år. Har fläckar på mage och rygg där det också började så jag kunde dölja det mesta med kläder och även baddräkten dolde det mesta. Nu har jag även på armar och ben också. Tack o lov har det än så länge hållit sig på huden men en viss oro finns för att det ska utvecklas negativt. Har provat några behandlingar men utan resultat.jag hoppas att era barn inte behöver drabbas så hårt av denna ovanliga sjukdom att det endast stannar på huden om det nu måste finnas, dom borde få slippa istället. Jag har lärt mig acceptera detta, har ju inget val. Hoppas att ni o barnen får ett bra och rikt liv ändå. Kramar från en kvinna med morphea

  • Bergamott83

    Hej

    Jag föddes med morfea i hårbotten och har långsam mage men annars mår jag bra. Jag är idag 34 år och morfea har stannat på ett ställe. Blivit lite större. Jag hoppas det går bra för era barn.

Svar på tråden cutan lokaliserad sclerodermi / morphea