• Rockabilly

    Hur göra när man vill gifta sig?

    Jag och min sambo vill gifta oss. Dock inte i kyrkan utan vill bara få på oss ringarna och kunna kalla oss man och hustru!
    Hur gör man på det enklaste vis?

  • Svar på tråden Hur göra när man vill gifta sig?
  • Novemberstenen

    Ni måste göra en hindersprövning (finns blankett på skatteverkets hemsida) och sen kontaktar ni en borglig vigselförättare och bokar tid för vigseln.

  • leroy

    Gifter på arlanda o dra på semester. det gjorde vi. underbart lätt.

  • Rockabilly

    Hur funkar det liksom, vad händer på en vigsel? Kan man komma i pyjamas om man så vill? Vad pratar han om? Hur lång tid tar det?

  • Kiiwii

    Jag och min sambo ska också gifta oss. Hade tänkt ha stort bröllop, men vill nu göra annat för alla pengarna som vi sparat Typ resa! Så vi med tänkte gifta oss bara och sedan dra iväg. När måste man göra hindersprövningen? Hur lång tid tar det innan den är klar, hur länge gäller den?

    Oj,många frågor det blev!

  • Aakashan

    Man gör det till det man vill! Men vissa lagliga saker finns det ju. Exempelvis hindersprövning, men det är väl i stort sett det som verkligen måste till och såklart en vigselförättare. Vill man ha en borglig finns det ju oftast att få i ens kommun.
    Jag hade ett rock´n´roll bröllop, mitt ex var klädd i skinnbyxor och sammetskavaj och jag ien klänning och tunika (var gravid) Vi hade båda ormskinnsskor
    Som "ingångsmarch" hade vi en låt med Hanoi Rocks och som "utgångsmusik" var det en låt med Def Leppard, sen spelade vi hårdrock mestadels hela kvällen. Gästerna var dessutom uppmanade att klä sig rockigt

    Vigseln är mest bara att vigselförättaren säger ens namn och sen talar den om att man är man och hustru.

  • Rockabilly
    Kiiwii skrev 2011-02-19 22:46:53 följande:
    Jag och min sambo ska också gifta oss. Hade tänkt ha stort bröllop, men vill nu göra annat för alla pengarna som vi sparat Typ resa! Så vi med tänkte gifta oss bara och sedan dra iväg. När måste man göra hindersprövningen? Hur lång tid tar det innan den är klar, hur länge gäller den?

    Oj,många frågor det blev!
    Ca en vecka, håller i 4 månader.
  • Åssi

    Jag arbetar i kommunhuset och där sker det borgerliga vigslar som förättas av kommunchefen. Brudparet får förstås själva välja hur det ska gå till. Ibland är det i kommunhuset och ibland är det utomhus med gäster och den enklaste jag hört om var ett brudpar som var på väg till flygplatsen som kom in och blev vigda i receptionen på ett par minuter. 
    Det går alltså att bestämma själv hur man vill ha det. Men det går alltså att komma klädd i pyjamas om man skulle vilja det. Dock måste det alltid finnas 2 vittnen till vigseln.

  • PetraK

    Jag och min karl bestämde oss häromdan för att vi ska gifta oss. Sökte på "vigsel" på kommunens hemsida och fick då fram namn och nummer till vigselförrättaren, resten frågade jag honom och det enda vi behöver göra är att fixa hindersprövningen och anmälan om efternamn.

  • rebeccalind
    leroy skrev 2011-02-19 22:32:50 följande:
    Gifter på arlanda o dra på semester. det gjorde vi. underbart lätt.
    MEN HALLÅ, DET VILL JAG MED GÖRASkrattande HUR GJORDE NI?
  • Christi38

    Blev också nyfiken på Arlanda, berätta den som vet! Och vem där är vigselförrättare? (på sjön är det kapten har jag hört)

    Jag undrar också om någon vet hur det går till om man vill åka utomlands. Säg att jag vill gifta mig i t ex London eller Prag på semestern, hur gör jag? :)

    .

  • Maja9
    Christi38 skrev 2013-04-01 18:17:41 följande:
    Blev också nyfiken på Arlanda, berätta den som vet! Och vem där är vigselförrättare? (på sjön är det kapten har jag hört)

    Jag undrar också om någon vet hur det går till om man vill åka utomlands. Säg att jag vill gifta mig i t ex London eller Prag på semestern, hur gör jag? :)

    .Om du vill gifta dig utomlands är det bara att fylla i en annan blankett än om man gifter sig i Sverige. Inga problem!
  • Christi38

    Maja9,

    Tack! Men sen då, hur får man tag i vigselförrättare utomlands, kan man göra det härifrån smidigt?

    .

Svar på tråden Hur göra när man vill gifta sig?