Inlägg från: hallonsweet |Visa alla inlägg
  • hallonsweet

    Big Brother 2011-tråden

    Det där med Rickard tycker är jag lite splittrad.

    En psykos kan förändra hela ens liv och sätta men hos både den drabbade och anhöriga. Det kan vara så att svenska folket helt enkelt inte är så bildade vad gäller psykiska åkommor som kan drabba vem som helst, när som helst.

    Det är oerhört dåligt OM det nu är så att BB´s psykolog inte undersökt personerna riktigt noga innan dem gick in. En utbildad, legitimerad psykolog känner igen psykos-tecken tidigt och skulle kanske avrått honom från att gå in.

    Sen tycker jag dem borde tagit ut honom mycket tidigare, man märkte ju DIREKT när han började svamla. Ju längre man låter det vara desto allvarligare kan det bli. (Allvarligt = tufft för anhöriga att få honom på rätt spår igen).

    Om dem undersökt honom och avrått så absolut, då ska inte BB betala räkningen. Men om det visar sig att BB gjort fel (låtit honom var kvar längre trots tidiga tecken på psykos, ej gjort ordentliga psykologiska undersökningar på deltagarna), så tycker jag det är rimligt att dem ska betala sjukhusräkningen och även eftervården utav Rickard, som kan komma att pågå i 1-2 år. Kanske mer. Det är ungefär hur lång tid det brukar ta att ta sig ur en psykos helt och hållet.

    Sen att Jessica också drabbades utav en psykos är bara ett bevis på att dem inte ska hålla på med den där jäkla maffia-leken som jag tror kan snurra till det rejält i huvudet på deltagarna.

    Sen borde BB verkligen trycka på vikten utav sömn, istället för att hoppas att deltagarna är vakna så mkt som möjligt = mer galna saker som händer.

  • hallonsweet
    Tildas skrev 2011-03-03 18:49:55 följande:
    Jag är lite konfunderad. Du skriver att en psykos kan drabba vem som helst, när som helst. Hur säkra kan tecknena vara för en psykolog att förutse en psykos? En person som verkligen vill vara med i ett tv-program kan ge sken om att vara stabil m.m. tänker jag bara.. 

    (Argumenterar inte MOT dig utan med dig...
    Man pratar osammanhängande, är paranoid, hallucinerar (stavning?) och blir ofta allmänt stissig. Skulle en psykolog ha ett längre samtal med Rickard kanske psykologen skulle märka om han var i "faro-zonen". Man kanske kan göra något test som kan visa om psyket är lite svagare. Men det jag trycker på mest är att dem lät honom stanna inne för länge, direkt man ser klippet ser man ju att han är virrig. Och på 24-7 grejen borde dem ju märkt det ännu tidigare...

    Något slags test som visar på hur psyket är och även prata ordentligt med närstående om denna persons beteenden. Samt ha kontinuerlig kontakt med anhöriga som känner personerna i fråga och kan meddela om något verkar off. Ebba visade ju tecken flera gånger på att det inte stod rätt till med Rickard.
  • hallonsweet
    muffins01 skrev 2011-03-03 18:50:16 följande:
    jag måste bara fråga... de pratas här om nån maffialek som dom håller på me där inne... vad är det?? förstår ingenting! Förvånad
    Precis det var någon rollspelslek som dem lekte. jag har inte 24-7 så jag såg inte så mkt av det. Men eftersom båda som drabbats av psykos har svamlat om just den leken så tror jag att den har lite med saken att göra. då det ska vara en sheriff, en läkare, några onda och några goda.

    lite dålig sömn på det och psykiskt påfrestad av upplevelsen att bli (gå in frivilligt såklart) instängd med främlingar (eller som i fallet ebba + rickard. fejka främling med sin respektive.)
    Då tror jag det är väldigt lätt att det utlöses en psykos. Sen vilken typ kan man ju spekulera i tills det finns ett proffessionelt uttalanda (har inte sett ngt ännu, om det finns så är de ju bra).

    Men några pratar om True man show delusion, (psykos-varianten). Jag vet inte om jag tror att de är dem, då han redan är i en tv-show liksom...det känns som att de mer är något som händer om man är utanför? Men jag har ingen aning...
  • hallonsweet
    Fancy Face skrev 2011-03-03 19:06:18 följande:
    Att bb "chefen" inte stoppar maffialeken..
    Håller fullständigt med. Kanske borde rådfrågat psykologerna innan dem bestämmer vilka "lekar" som ska användas i huset. Någon med utbildning och erfarenhet tänker ju i andra banor än enbart på vad som är underhållande.
  • hallonsweet
    Tildas skrev 2011-03-03 19:17:45 följande:
    Där håller jag med dig fullständigt! Tyckte han svamlade rätt tidigt och att de borde tagit ut honom tidigare.
    Men att Ebba inte reagerade högre är för mig underligt! Tänker speciellt på situationen när Rickard pratade om att han kunde ligga med vem han ville i huset & att hon borde "umgås" mer med Nicky. Hon drog typ på axlarna medans de flesta hade reagerat med att bli JÄTTEARG och ifrågasatt hans tankar! 
    Menar då INTE att hon är ansvarig för honom!!!  
    Jag precis!!
    Jag såg inte så mycket av ebba, men jag minns när min mamma fick sin första psykos, jag menar. vi märkte ju direkt och då var vi ändå på hemmaplan. Borde man inte vara extra vaksam när man gör någon stor förändring som att gå in i BB huset? Nej det är såklart inte hennes ansvar, dem kanske har ett öppet förhållande vem vet. Men som partner skulle iaf jag hålla koll på min respektive just för att det är en extrem grej att göra.

    Haha konstigt att han ville ligga med andra, jag hade blivit tokigt och säkert gått ur huset om min pojkvän sa så till mig.
  • hallonsweet
    Tildas skrev 2011-03-03 19:17:45 följande:
    Där håller jag med dig fullständigt! Tyckte han svamlade rätt tidigt och att de borde tagit ut honom tidigare.
    Men att Ebba inte reagerade högre är för mig underligt! Tänker speciellt på situationen när Rickard pratade om att han kunde ligga med vem han ville i huset & att hon borde "umgås" mer med Nicky. Hon drog typ på axlarna medans de flesta hade reagerat med att bli JÄTTEARG och ifrågasatt hans tankar! 
    Menar då INTE att hon är ansvarig för honom!!!  
    Förresten så verkar du och jag har samma intresse av big brother, roligt att kunna diskutera både djupt (psykoser) och ytligt (kukar) här inne. hahah
  • hallonsweet

    Vad är det för bomb rodney ska släppa snart???......så nyfiken.

  • hallonsweet
    Grätchen skrev 2011-03-03 19:35:01 följande:

    Att han ska lämna huset?
    Man kan ju hoppas :D
  • hallonsweet
    LjubaviMoja skrev 2011-03-03 19:37:25 följande:
    ja verkligen , men han lämnar nog inte sin "drömkvinna" Sanna.
    Haha precis, han är såååå nerkärad. Han måste ha blivit så brutalt sårad så att han inte vågar släppa in någon. Världens mask har han, men man ser ändå igenom den väldigt lätt.
  • hallonsweet
    LjubaviMoja skrev 2011-03-03 19:41:09 följande:
    Ja som kommnetaren han drog "Tjejer bli kära men inte killar" yeah right lixom. Han började fan böla nästan när Sanna skulle lämna.
    Hahah jaaa! Det är sant, hade nästan glömt den kommentaren! Han är säkert en fin kille, det är bara så synd att han väljer att dra på sig rollen som ett riktigt svin. Han kommer ångra det enormt i framtiden. Jag skulle iaf baka både 1 och 3 ggr om han började ragga på mig på krogen...Och det är enbart för hans attityd och uttalanden. (sen att han inte attraherar mig är ju en annan grej...men om jag nu var attraherad skulle jag backa)
Svar på tråden Big Brother 2011-tråden