• HonSomVet

    Mycket olycklig förstoppad 2-åring! Tips, råd! När ska man åka till sjukhuset?

    Har en 2 1/2 åring här som började få trög mage för ca en månad sedan. Avföringen var nödvändigt inte hård, men trögt var det. Det blev sedan bättre ett tag, men sedan förra helgen har det bara blivit värre. I onsdags försökte hon bajsa men blev bara ledsen och stod och storgrät och ropade aj aj aj, bajs mamma! Aj! Hon lyckades inte bajsa dock. Köpte dels lactulos och dels relaxit, som får tarmen att jobba. I onsdags funkade det jättebra på henne.

    Igår fick hon det dock igen och även imorse, hon får reflexer att bajsa och står och klämmer och klämmer men det slutar i stort sett alltid med att hon är jätteledsen och olycklig. Idag har hon försökt bajsa fyra gånger, utan resultat. Lika olycklig varje gång.

    Nu bajsade hon ju senast i onsdags eller torsdags, så det är ju inte många dagar sedan, men dessa problem! Så här kan hon ju inte ha det! Sjukvårdsupplysningen var inte särskilt informativ eller trevlig och det enda hon sa är att blir det för besvärligt får man åka in till akuten. Jaha, men när gör man det? Hur länge är det här okej?

    Jag försöker utesluta mjölk (med STORA protester), ge henne päron, mycket vatten. Jag vet inte vad jag ska göra! Jag tycker så synd om henne. Igår och idag har jag dessutom hört några gånger som att hon får upp kräks så där i halsen, hon sväljer.

    Ge mig tips och råd!

  • Svar på tråden Mycket olycklig förstoppad 2-åring! Tips, råd! När ska man åka till sjukhuset?
  • avocadomacka

    Ring sjukvårdsupplysningen och fråga igen?

    Jag skulle ge mikrolax, det fick jag som tips när min son var väldigt förstoppad 

  • LSalander

    Vår dotter hade problem med hård mage.
    Hon fick movicol junior utskrivet, vilket hjälpte henne.
    Be att få det utskrivet!

  • MammaHela

    jag tycker att du kan ta och åka in till akuten om barnet är väldigt allmänpåverkat. Min dotter på (snart 4) har kronisk förstoppning och har åkt in och ut många gånger.

    Nu får hon en medicin som heter movicol som är helt underbar, men den får man bara på recept,

    Men klyx kan du köpa och ge henne ett halvt, microlax är inte att rekomendera, de svider och gör jätteont.


    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Kasihi

    Lactulosen, ger du den dagligen dags? Det skulle jag göra en tid! Det tar ju dessutom upp till en vecka innan den fungerar helt, många slutar för tidigt!

  • LillaMammis

    Barn kan ju kräkas om dom är förstoppade.
    Jag tycker ni ska åka in och få hjälp till dottern.


    Jag och mina barn gör världen lycklig
  • FiaPer

    Ge henne Microlax tror jag de heter, mini laxerande kur att ta i rumpan. För mindre förstoppningar har det funkat bra. Stora förstoppningar har vi använd klyx som de använder på barnakuten. Men de är för rejäla förstoppningar. Men jag skulle ta en liten nu för att få bort pluggen som sitter och sen lägga om kosten lite och få i henne laktulos tills det alltid går lätt för henne att bajsa. Helst varje dag. Tror 25 ml dos blev daglig för oss till sist men testa er fram.

    Lycka till!

  • HonSomVet
    MammaHela skrev 2011-02-26 18:30:32 följande:
    jag tycker att du kan ta och åka in till akuten om barnet är väldigt allmänpåverkat. Min dotter på (snart 4) har kronisk förstoppning och har åkt in och ut många gånger.

    Nu får hon en medicin som heter movicol som är helt underbar, men den får man bara på recept,

    Men klyx kan du köpa och ge henne ett halvt, microlax är inte att rekomendera, de svider och gör jätteont.
    Fast hon är inte allmänpåverkad jämt. Hon är inte riktigt sig själv, men vet inte om det beror på annat eller magen. Men nu har hon i en halvtimme legat med överkroppen över sängen och kollar på tv. Försökter trycka ibland, jag får inte röra henne.

    Har läst lite om klyx nu och ska nog gå ner till apoteket genast imorgon och köpa det.
    Kasihi skrev 2011-02-26 18:31:14 följande:
    Lactulosen, ger du den dagligen dags? Det skulle jag göra en tid! Det tar ju dessutom upp till en vecka innan den fungerar helt, många slutar för tidigt!
    Hon har bara fått lactulos sedan i onsdag. Så den kanske inte har haft effekt än. Men fortfarande har hon ju massa bajs i tarmen. När jag gav henne relaxit, vilket är ett stolpiller, så kände jag att bajser var långt nere. Men hon får inte ut det av någon anledning.

    Hur mycket lactulos ska man ge till en 2 1/2 - åring? Jag har googlat lite och vissa har gett mindre, andra mer. Jag har gett henne 10 ml på morgonen, ska man ge mer än så första dagarna?
  • HonSomVet
    FiaPer skrev 2011-02-26 18:33:52 följande:
    Ge henne Microlax tror jag de heter, mini laxerande kur att ta i rumpan. För mindre förstoppningar har det funkat bra. Stora förstoppningar har vi använd klyx som de använder på barnakuten. Men de är för rejäla förstoppningar. Men jag skulle ta en liten nu för att få bort pluggen som sitter och sen lägga om kosten lite och få i henne laktulos tills det alltid går lätt för henne att bajsa. Helst varje dag. Tror 25 ml dos blev daglig för oss till sist men testa er fram.

    Lycka till!
    Aha, så pass mycket. Jag har bara gett henne 10 ml nu. Kollat på lite olika sidor och läst lite här om hur mycket barnen fått per dag. Några barn med stora problem fick 30 ml dag och det kändes mycket, men hon kanske behöver mer. Bara hon får igång magen!
  • FiaPer

    Öka på dosen så hon hellre blir lite lös. Sen kan ni dra ner det till en bra nivå, fördelen med Lactulos är att de blir törstiga också.

Svar på tråden Mycket olycklig förstoppad 2-åring! Tips, råd! När ska man åka till sjukhuset?