• Anonym

    Allergi

    Hej.
    Min fråga till dig är både jag och min sambo är allergisk

    Jag=allergi, pollen, hundar, katter,parfym,blommor,citrus frukter+astma'
     Sambon= allergi, hundar,katter,hästar,parfym,damm

    hur stor är risken att våra barn blir allergiker och isåfall mot vad?

    Mvh Anna

  • Svar på tråden Allergi
  • Allergiexperten

    Hej! Det är omöjligt att säga vilken sort allergi era barn eventuellt skulle få.
     Det är inte allergi man ärver utan man ärver benägenhet att utveckla allergi.
    Om ingen av föräldrarna är allergisk är risken att barnet får allergi ca 10%, om ena förälderna är allergisk ökar risken till ca 25%, om båda föräldrar är allergiska är risken ca 50 % och om båda föräldrarna har samma typ av allergi så ökar risken ytterligare till ca 70% att barnet utvecklar allergi.
    Men det är endast ungefärliga siffror och betyder inte att era barn med all säkerhet kommer att få allergi utan endast att risken är ökad.
    Vänliga hälsningar Anitha

  • Anonym

    Hej igen,

    Men hur bör man bete sig ska man utsätta henne ofta och mycke för hund.
    Hennes farmor och farfar har en cairn terrier som båda vi tål väldigt dåligt.

    Ska man låta henne vistas så lite som möjligt i såna miljöer eller har dom större risk för att utveckla allergierna om man skyddar dem mot djuren,

    Mvh

  • Allergiexperten

    Hej igen! Eftersom ni själva inte mår bra när ni träffar hunden är det bra om ni undviker det. Be istället farmor och farfar besöka er. Pälsjursallergen finns runt omkring oss så det är svårt att undvika all kontakt med allergenen men visst kan man undvika att direkt vistas i miljöer med mycket djur för att minimera risken att utveckla allergi. Däremot kan man inte säkert säga att om man gör på det sättet så får inte barnet allergi.
    vänliga hälsningar Anitha

  • Anonym

    Okey så risken att utveckla allergi är mindre om man inte vistas i de miljöerna.

    Är så jobbigt för om vi far till någon annan släkting så tar de jämt med hunden om de också ska dit.
    Har dock nekat dem att ta hit den vilket resulterat i att de sällan hälsar på.

    Har en sambo också plus svärföräldrar som tycker jag överreagerar när jag säger jag inte vill utsätta henne för hunden. Plus att hon är rädd för den.

    Mvh Anna

Svar på tråden Allergi