• michiara

    Varför dör inte springmasken??

    Söker som en galning på google men hittar inga svar. När man tagit medicin (Vanquin) för springmask borde inte maskarna dö på direkten då? Idag ett dygn efter att hon tagit medicinen har min 5-åring fortfarande maskar som lever i avföringen. Vi har aldrig haft detta förut så jag har ingen erfarenhet hur många dagar det tar men jag tog för givet att det skulle vara döda maskar som kommer ut, inte levande.


    en man som ej kan le, ska ej äga en affär
  • Svar på tråden Varför dör inte springmasken??
  • michiara

    *puffar upp*


    en man som ej kan le, ska ej äga en affär
  • Probably

    Du ska använda de i 2-3 veckor innan allt har dödd.

  • Probably

    Och för att vara på den allra säkra sidan ska hela familjen behandlas samtidigt under 2-3 veckor.

  • michiara

    men i bipacksedeln stod att man skulle ta 1 dos och sedan upprepa dosen efter 2 v. Ska man ta det varje dag?


    en man som ej kan le, ska ej äga en affär
  • Ringtail
    Probably skrev 2011-03-13 14:59:40 följande:
    Du ska använda de i 2-3 veckor innan allt har dödd.
    Nej. Man behandlar igen efter ca 3 veckor. Första omgången maskar dör efter första behandlingen och sen kläcks de kvarvarande äggen efter ca 3 veckor och då behandlar man en gång till.
  • Ringtail
    michiara skrev 2011-03-13 15:06:29 följande:
    men i bipacksedeln stod att man skulle ta 1 dos och sedan upprepa dosen efter 2 v. Ska man ta det varje dag?
    Nej, du har fattat helt rätt. En dos och sen vänta några veckor.
  • lurv

    Du kan testa och ge henne rödbetor, de innehåller samma verksamma färgämne som medicinen.

  • Probably
    michiara skrev 2011-03-13 15:06:29 följande:
    men i bipacksedeln stod att man skulle ta 1 dos och sedan upprepa dosen efter 2 v. Ska man ta det varje dag?
    Stämmer att man ska upprepa behandligen efter 2 veckor. Hela fmailjen ska ta första dosen och efter 2 veckor. De ägg som redan lagds påverkas inte av medlet.
  • MansonDust

    Sen tror jag att det tar 1-2 dagar innan maskarna från första dosen är döda, dom dör alltså inte direkt. Det gjorde dom inte på mina barn heller. Det tog 1-2 dagar.


    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • MansonDust
    lurv skrev 2011-03-13 15:09:35 följande:

    Du kan testa och ge henne rödbetor, de innehåller samma verksamma färgämne som medicinen.


    Stämmer det?! Mycket billigare ju.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
Svar på tråden Varför dör inte springmasken??