• Anonym (Glutenförvirrad)

    Vad kan detta vara?

    Jag har sedan ett par år tillbaka haft mycket problem med magsmärtor och blod i avföringen, men läkarna vet inte vad det kan bero på. Har gjort flera undersökningar och det enda de sett där är att tarmen varit lite inflammerad - dvs inget som kan göra att det droppar blod från ändtarmen då och då eller att jag haft kraftiga magsmärtor. 

    Under min första graviditet försvann dessa problem men kom tillbaka efter graviditeten (sonen föddes sommaren 2009). Samma sak under andra graviditeten (andra sonen kom december 2010).

    Min förstfödde son ska nu troligtvis undersökas för bl.a. glutenintolerans, eftersom han nästan alltid är lös i magen. Detta har fått mig att fundera lite... Efter första graviditeten hade jag väldigt mycket problem med enormt kliande utslag på knän och armbågar - av vad jag läst på internet så kan detta vara ett tecken på just glutenintolerans. Problemen med klådan försvann efter några månader men har nu återkommit efter andra graviditeten.

    Kan det vara så att jag är glutenintolerant? Och om jag inte är det, men sonen skulle visa sig vara det - kan han vid graviditeten ha "överfört" något till mig som gjort att jag fått dessa utslag?

  • Svar på tråden Vad kan detta vara?
  • Allergiexperten

    Hej! Jag tycker att du ska ställa dina frågor till din husläkare. Prova också att utesluta all gluten under några veckor för att se om besvären försvinner. Men som sagt, har du blod i avföringen bör du utredas. Fråga också efter glutenprover. Glutenintolerans kan uppkomma när som helst i livet.
    Att ditt barn när det låg i magen skulle överföra något till dig tror jag inte men däremot kan olika symtom man haft innan graviditet försvinna just under graviditeten för att sedan återkomma.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Vad kan detta vara?