• camave

    För lite tid på förskolan?

    Hejsan.

    Jag har en dotter på 4 1/2 och sen son på 2 1/2 år som går på förskola.
    Då vi är skiftjobbar så går barnen varannan vecka mellan 07- 15 och var annan vecka mellan 13,30- till 16,30
    troligtvis kommer det snart bli mellan 13,30- 15,30 då jag får nytt schema.

    Fick idag hem ett brev från förskole chefen om den nya läroplanen bland annat och jag börjar känna oro för att mina barn missar för mycket på förskolan pga av sina få timmar var annnan vecka. kommer dett påverka dom när dom sen börjar skolan?
    I grannkommunen lämnas barnen senast kl 09-10 för att dom inte ska missa den pedagogiska verksamheten men när jag pratat med min kommun så får jag till svar att den pedagogiska versamheten pågår hela tiden och att mina barn inte missar något..

    förstår att allt detta handlar om att spara pengar i kommunen men det får inte gå ut över barnen tycker jag..


    Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Svar på tråden För lite tid på förskolan?
  • Förskolepedagogen

    Hej!
    Din fråga gäller om det kommer att påverka dem när de börjar skolan. Svårt att svara på.
    Min fråga är hur påverkar det dem idag? Gå 2-3 timmar? Hur fungerar det med kompisar? Är det fler barn som har liknande tider?
    På min förskola vill vi att alla barn ska vara där från 9. Helst inte gå före 13.
    Mvh Inger

  • camave

    Det är några få barn som har likande tider.
    Min 2 åring är väldigt arg när man hämtar honom dom korta veckorna medans stora syster inte bryr sig så mycket.
    men om dom har picknick eller annan aktivitet på förmiddagen så får hon ju självklart höra om det av dom andra barnen.

    jag har försökt pratta med förskolans chef men hon håller ben hårt på tiderna som gäller och vet att det finns barn som bara går 1 timma om dagen vissa veckor.

    Framför allt min 4 åringa är ganska sen i pratet och lite av en enstöring ibland..... och jag är rädd att det ska hänga med till skolan sen med....
    Don flesta av barnen på hennes avdelning kommer sen hamna i samma skola och klass.......


    Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Förskolepedagogen

    För mig låter det som om förskolechefen inte vill ha barn på sin förskola. Gå in på skolverketshemsida och läs läroplanen för förskolan. Den visar tydligt att förskolan är till för barnen och inte tvärt om.
    Hur formar pedagogerna en grupp om barnen går en timma per dag?
    Då hade jag valt barnvakt.
    Mvh Inger

Svar på tråden För lite tid på förskolan?