• JeckaH

    Underbart att vara mamma!

    "Njutningsföräldrar".
    Vilken sund och ovanlig (!?) katerori på FL!

    Jag fick mitt första väldigt efterlängtade barn i december och måste verkligen säga att få barn är det absolut bästa som finns! Jag känner inte alls igen mig i att det skulle vara SÅÅÅ tråkigt att vara föräldraledig, som så många säger. Nej, jag blir tvärtom faktiskt provocerad av sånt. Varför då sätta barn till världen när man inte vill vara tillsammans med dem?

    Min lille pojke är ju världens bästa sällskap och jag blir alldeles tårögd flera gånger om dagen när jag ser hans framsteg. Klart att jag vill vara med om dem! Det finns massor av andra mammor som är hemma och har träffat flera både via mödravården och BVC för promenader och utbyte av tankar. Jag behöver inte passa in dagen i tider, behöver knappt titta på klockan och kan ta det lugnt och skönt till skillnad från då jag jobbar. Vi kan åka iväg när vi helst känner för det och hälsa på nära och kära som jag annars knappt har tid att träffa.

    Att vara mamma och ledig tillsammans med min gosse är det bästa som finns!

  • Svar på tråden Underbart att vara mamma!
  • Älskade mirakel

    Hej du! Jag känner precis lika, det finns inget härligare än att vara mamma, och vilken underbar förmån att få stanna hemma med sitt barn!
    Vår lilla grabb är 2½ månad, och till skillnad från så många andra tycker jag inte alls att det är tråkigt att bara vara hemma, jag tycker det är fantastiskt! Inte har jag behov av att träffa andra människor heller hela tiden, utan njuter massor av att bara få vara med min son och min man när han inte jobbar! <3

  • Protea

    Jag fick mitt forsta efterlangtade barn den 5e januari och att vara mammaledig ar det basta som finns! jag haller fullt med. De sma utvecklas ju sa snabbt - pa onsdag blir han 12 veckor och han har forandrats jattemycket bara pa 2 veckor! Sen tycker jag att det ar lattare an vad alla sa innan. Forlossningen var hemsk men senar det bara att njuta!

  • Flickan och kråkan

    Jag har två pojkar som är 3 år drygt respektive snart 2 år. Jag har varit hemma med dem båda ända tills nu efter nyår då vår äldsta skolades in. Han går ju bara 15-timmars eftersom jag är föräldraledig med lillebror så vi har fortfarande mycket tid tillsammans. Idag (ingen förskola för storebror på måndagar) har vi varit ute massor i det härliga vårvädret vi har här. De har strosat runt och blåst såpbubblor, tittat på de första krokusarna och följt myror. Det är vad vi har ägnat större delen av dagen åt. Blir inte mycket bättre än så .

    Jag njuter jag med även om spädbarnstiden känns mycket avlägsen.......i lugnet, i kaoset, i "trotsen" . Ska börja jobba igen till hösten......tiden går så fort.....man måste ta vara på tiden med dem .

  • Älskade mirakel
    Protea skrev 2011-03-28 16:18:27 följande:
    Jag fick mitt forsta efterlangtade barn den 5e januari och att vara mammaledig ar det basta som finns! jag haller fullt med. De sma utvecklas ju sa snabbt - pa onsdag blir han 12 veckor och han har forandrats jattemycket bara pa 2 veckor! Sen tycker jag att det ar lattare an vad alla sa innan. Forlossningen var hemsk men senar det bara att njuta!
    Vår lilla grabb är född 7.1, så det skiljer bara två dagar mellan våra barn då!
    Det är ju otroligt hur de växer, jag tycker redan att vi inte har någon baby mer, han har ju blivit så stor!

    Frösöblomster: Låter härligt när du berättar om er dag! Jag njuter av vår "spädis", men ser också fram emot när han blivit äldre och man kan göra mer med honom, uppleva saker tillsammans på ett annat sätt än nu!
  • Protea
    Älskade mirakel skrev 2011-03-28 16:45:54 följande:
    Vår lilla grabb är född 7.1, så det skiljer bara två dagar mellan våra barn då!
    Det är ju otroligt hur de växer, jag tycker redan att vi inte har någon baby mer, han har ju blivit så stor!

    Frösöblomster: Låter härligt när du berättar om er dag! Jag njuter av vår "spädis", men ser också fram emot när han blivit äldre och man kan göra mer med honom, uppleva saker tillsammans på ett annat sätt än nu!
    Jag haller med! Han 'pratar' och haller lada! Imorgon ar min lille 12 veckor och han ska vagas - for 3 veckor sedan vagde han 6.1 kilo och var 62 cm lang sa nu undrar jag hur mycket han vager! Jag bor utanfor London och har traffat 2 andra nyblivna svenska mammor plus en del engelska som jag umgas med. Vi gar pa baby grupper och buggy fitness eller bara en langpromenad i skogen! jag verkligen njuter!
  • Älskade mirakel
    Protea skrev 2011-03-29 13:52:21 följande:
    Jag haller med! Han 'pratar' och haller lada! Imorgon ar min lille 12 veckor och han ska vagas - for 3 veckor sedan vagde han 6.1 kilo och var 62 cm lang sa nu undrar jag hur mycket han vager! Jag bor utanfor London och har traffat 2 andra nyblivna svenska mammor plus en del engelska som jag umgas med. Vi gar pa baby grupper och buggy fitness eller bara en langpromenad i skogen! jag verkligen njuter!
    Ja, oj så de "pratar" Det är helt underbart!
    Vår grabb var 61 cm och 5,6 kg för 3 veckor sedan, men jag tycker han har ändrat enormt nu bara på några dagar! Nästa vecka ska vi till BVC för vägning och mätning igen, spännande!
  • Shirin85

    Tycker också det är underbart att vara hemma med sina barn, man får ta del av i princip allt de gör.

  • carri83

    Jag håller med TS och er andra, det är helt underbart att vara mamma.
    Fick min efterlängtade lilla flicka i september och jag njuter varje dag!
    Detta är helt klart det bästa jag har gjort och jag har så roligt med henne varje dag.
    Jag delar inte andra mammors gnäll om nätter / hur man underhåller sin baby.
    Nä, jag njuter och älskar att ligga på golvet och leka.
    Jag kan oxå bli lite sne på alla som gnäller och är bekväma.
    Barnen har man satt till världen själv och det är vår uppgift att ge dom all kärlek och kunskap som det bara går.
    /lycklig mamma :) 

  • Smillasmatte

    Här är en till som verkligen njuter av att vara hemma med sin lilla bebisflicka..Skrattande Helt underbart, hon är redan 5 månader och jag känner verkligen att jag " tar till vara" tiden med henne på ett annat vis än vad jag gjorde med mina andra två lite större barn ( läs MKT större barn.. en 16 åring och en 10 åring.. Ja jag var så ung så ung..Obestämd )
    {#emotions_dlg.flower}

  • Min dotter

    & här är ytterligare en mamma som verkligen Njuter av att vara förälder & få tillbringa hela dagarna med min fantastiska 9-månaders dotter! Jag längtar definitivt inte tillbaka till arbetslivet & har verkligen svårt för att se att min tillvaro skulle kunna vara bättre än såhär (visst lite mer pengar & ett Stort hus hade väl inte skadat )
    Flera andra mammor i min närhet har nu sökt förskola till sina jämngamla småttingar medans jag bara ryser av blotta tanken på att behöva lämna mitt barn en hel arbetsdag..

    & att vara föräldraledig blir väl vad man gör det till, även om jag aldrig upplevt att det varit tråkigt att vara hemma med mitt barn! Vad är det viktigaste i livet egentligen- givetvis mitt barn, därför prioriterar jag tiden med henne högre än allt annat!

Svar på tråden Underbart att vara mamma!