• Anonym (undrande)

    Nötallergi

    Min dotter har vid 2 tilfällen reagerat på cashewnötter. Första gången med kräkningar andra gången med kräkning, utslag över hela kroppen och påverkad andning.

    Efter detta hade hänt gjorde vi allergitest som inte visade nåt men läkaren sa att det inte alltid visar nåt när de är så pass små som hon var då (2år). Så vi har i alla år undvikit nötter för henne. Nu för några månader sen var vi hos läkaren för att utreda lite andra saker (ang sjukdom) och läkaren ville då göra ganska omfattande allergitester. Vi bad läkaren testa cashewnötter specifikt eftersom förra gången kollades bara nötter i allmänhet. Även denna gång visade inte testet nåt och läkaren sa att vi kan börja med nötter för testerna är så pass pålitliga.

    Båda dessa tester har varit blodprover, borde vi göra pricktest istället? Kan vi lita på blodprovet och ge henne nötter?

    Jag vet andra människor där allergitester inte har visat nåt men reaktionerna har kvarstått så jag är lite orolig att hon ska reagera igen. Eftersom andningen blev påverkad sist så vet jag inte om jag vågar chansa men vill ändå veta säkert om hon är känslig/allergisk mot nötter. Hur ska vi göra? Sätta oss utanför akuten och ge henne nötter som en läkare föreslog känns inte så lockande...

  • Svar på tråden Nötallergi
  • Allergiexperten

    Hej! Test med blodprov visar samma sak som pricktest på huden så det finns ingen anledning att göra nytt test. Ni har fått svar från er läkare att ert barn inte är nötallergisk så därför borde hon inte reagera med allvarliga symtom om hon får nötter.
    Tycker ni ska be att få ett samtal med läkaren igen angående hennes tidigare symtom. Ni är ju oroliga och behöver få ordentliga svar på era frågor och dom svaren tycker jag er läkare ska ge er.
    Det finns ingen anledning att ni ska prova något som gör er så osäker på hur hon ska reagera.
    Lycka till hälsar Anitha

Svar på tråden Nötallergi