• nyckelpigemamma

    Förtur till förskolan?

    hej,
    är det någon som vet vad som gäller vid förtur för adopterade till förskolan? Vi har tidigare fått höra från vår kommun att sonen kommer att få plats på I:a handsvalet men idag har vi fått papper på att han har kommit in på 2:a handsvalet! Känner mig mycket upprörd!

    V har tidigare pratat med "förtursansvarig" i kommunen men fick till svar att det gäller inte adopterade, de har inget behov av förtur och han förstod inte alls mina argument. Eftersom vi då fick veta att vi skulle komma in på vårt I:a handsval och inte behövde oroa oss, så brydde vi oss inte om att bestrida och slåss för vår sak. Men nu har vi alltså inte kommit in på vårt I:a handsval!

    Vår son känner sig mycket hemma på förskolan eftersom storasyster går där i dag (hon slutar till sommaren och börjar skolan, så vi får ingen syskonförtur), och vi vill verkligen att han ska gå på samma förskola som storasyster har gjort. Det handlar ju om anknytning, separation mm. men hur motiverar man det för kommunen?!

    Har hört om kommuner som med automatik alltid ger förtur till adopterade barn och att de alltid får sitt I:a handsval, men det är alltså ingenting som min kommun förstår....

    Är det någon som har några tips och idéer?!

  • Svar på tråden Förtur till förskolan?
  • Pulkåkarn

    I Solna går man på ålder och därför brukar adopterade få sina förstahandsval. Är det bara inte så enkelt att en plats uppstått först på andrahandsvalet. Det går väl att tacka nej. Prata direkt med den förskola ni önskar och hör när plats uppstår där. Hoppas det löser sig för er.

  • nyckelpigemamma

    Nej, tyvärr är det inte så enkelt - vi har ansökt om plats i höst och vi har inte kommit in på vårt förstahandsval. Det är flera barn som står före oss i kön för ett ev återbud, så det ser inte så ljust ut för vår del......

    Och tyvärr går man inte på ålder i vår kommun, så vi måste tacka ja till andrahandsvalet för att vara säkra på att få någon plats över huvud taget. Men tack ändå, vi hoppas också att det ska lösa sig på nåt vis.....

  • Angla

    Be BVC eller en adoptionspsykolog om ett intyg. Be er hemutredare intyga att alla adopterade barn är barn med speciella behov enligt Socialtjänstlagen och att detta även gäller er son (med tolkning att de speciella behoven i ert fal lär separationer, anknytning osv). att han ha re nindirekt koppling till förskolan iom hämtningar och lämningar av det äldre syskonet. 


    Angla - mamma till slut & snart igen
  • Gnista

    Vi fick förtur till båda våra barn. Vi hänvisade till "särskilda behov", och hänvisade till skollagen 2 kapitlet 3 paragrafen. Vi behövde ingenting som styrkte detta i form av intyg el dyligt. Vi bor i en kranskommun till Stockholm. Inboxa mig om du vill ta del av det jag skrev i vår ansökan, om det kan vara någon hjälp.

    Som du skriver är det himla olika beroende på vart man bor. I vår grannkommun får man inte förtur, så det kan skilja sig massor trots litet geografiskt avstånd.

  • Tuffen

    Men behöver ni verkligen förtur? Storasyster kommer ju ändå inte att finnas där. Jag tycker inte att man ska måla fan på väggen i onödan.

  • Gnista
    Tuffen skrev 2011-03-24 15:41:31 följande:
    Men behöver ni verkligen förtur? Storasyster kommer ju ändå inte att finnas där. Jag tycker inte att man ska måla fan på väggen i onödan.
    Men det handlar inte om att måla fan på väggen, utan att skapa de bästa förutsättningarna för sitt barn. Eftersom lillasyskonet varit med vid lämning och hämtning har det lärt känna igen både pedagogerna och miljön. Det är mycket bättre utgångsläge än att komma till en helt ny miljö med helt ny personal.
  • En mamma06

    Vi hamnade i samma sits som ts i höstas då vår son började förskolan. Vi tog då kontaxkt med kommunens kösamordnare som meddelade att vi kunde få förtur till vårt förstahandsval om vi gjorde en skriftlig ansökan där vi redogjorde för sonens behov och bifogade ett psykologutlåtande. Tillsammans med vår hemutredare skrev vi ett brev där vi bland annat hänvisade till anknytningsteori och att det skulle vara olyckligt för vår son att börja en förskola för att sedan byta till den förskola som ligger i vårt område och i anslutning till skolan där han sedan ska börja. Vi skrev bland annat att det är viktigt för adopterade barn att inte utsättas för att byta anknytningspersoner (som ju förskolpersonalen blir) och att vår son behövde få tid på sig att komma in i barngruppen och lära känna barnen i området. Vår BVC-sköterska hjälpte till att ordna fram ett generellt uttalande från en barnpsykolog om adopterade barns behov av kontinuitet och trygghet. Mitt råd är att du ska stå på dig, ditt barn har rättigheter enligt skollagen! Vår son har nu gått i förskolan i snart två terminer, han går två dagar i veckan, och stortrivs.

  • flodputte

    Ni kan inte tänka er smygstart i vår för att få syskonförtur? Ta kontakt och be om intyg och tjata så gjorde vi(tjatade alltså). Jag är förskollärare och tycker det är viktigt att ge kontinuitet och att föräldrarna är trygga.
    Vi bytte stadsdel och hamnade sist i kön, gamla stdsdelen hade förtur men inte nya. Jag tycker det är skumt att inte alla har samma regler. Det här är barn med särskilda behov och de har minst ett miljöbyte bakom sig. 

    Lycka till

  • nyckelpigemamma

    På vår förskola (eller snarare i vår kommun) måste syskonet börja före 1:a april för att få syskonförtur och det är tyvärr inget alternativ för oss.


    Pratade med "förtursansvariga" igår igen och hur jag än argumenterade så gav han sig inte...... det sista han sa var att han skulle prata med sin chef, men att han inte såg någon anledning för vår son att gå före andra i kön. Han ska återkomma till mig, så vi får väl se vad han säger då. Är tyvärr inte så hoppfull...... 


     

  • inoka

    Lite nyfiken bara, varför skriver ni ens ett andra val om det är helt otänktbart att ni vill era barn ska börja ngn annan stans än just första hands valet?

Svar på tråden Förtur till förskolan?