Tredje barnet, 41 år. Vaknade ca 02 när 3-åringen kom till vår säng. Kände ingenting, gick på toa och lade mig sedan i sonens säng och somnade om. Vaknade igen av en ond värk strax före 3. Ca 5 min senare kom en till och jag kände att jag behövde göra nr 2. Klev upp ur sängen och då gick vattnet! Gick på toa men vågade inte göra nr två då det kändes som om att även barner skulle kunna komma. Väckte mannen och ringde därefter förlossningen som motvilligt sade att vi kunde få komma (när jag sagt att jag ville göra nr 2). Lade mig för att klocka värkarna medan han ringde sina föräldrar (som skulle vara barnvakt åt våra två andra barn) och packade det sista i förlossningsväskan och letade kläder till mig. 5 min mellan de 2-3 värkar som jag klockade, värkarna var långa, mer än 1 min. Hans föräldrar kom väl 3.25 så att jag och mannen skulle åka in till förlossningen. Jag kände dock behovet av att krysta så fort jag fick en värk. Kunde inte kliva ur sängen, än mindre sitta eller ligga in bilen in till förlossningen. Bad mannen ringa ambulans. Ambulansen körde fel! Vi bor vid en vändplats med två parallella vägar så att ambulansen körde förbi och mannen fick springa ut i gatan och vinka så att de vände och kom rätt tillslut! När ambulansmännen kom konstaterade de att det var lika bra att stanna och föda färdigt hemma. Födde vår dotter 3 krystvärkar senare, kl 3.42. Åkte till förlossningen iklädd en handduk och en klämma runt navelsträngen.... Räknade ut att jag hade sammanlagt 10- högst 15 värkar totalt, men de fyllde ju sin funktion....barnet ute inom en timme från första värken! Syddes med två stygn på förlossningsavdelningen.