• inga76

    Bästa EC-prylarna?

    Vår tjej är 7 veckor och vi tänkte så smått börja EC:a henne nu när den värsta "herregudviharfåttbarn"-chocken börjar lägga sig

    Jag läser "The diaper-free baby" och där finns en massa tips på olika prylar som ska göra den EC:ande förälderns liv lättare: genomskinliga specialpottor, benvärmare, byxor som är öppna i grenen osv osv. Det är säkert bra grejer men känns lite väl mycket att springa iväg och köpa tusen nya saker bara för detta. Men ni som EC:ar: är det någon eller några saker ni haft stor hjälp av att faktiskt skaffa? Var köpte ni dem, om det är någon specialgrej? Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Bästa EC-prylarna?
  • vittra

    Oj då, låter extemt överdrivet! Nej vi hade inte ens potta i början
    Tygblöjor säger jag. Enda relaterade vi köpt och sedan fick hon kissa på handfatet i början tills vi skaffat potta.

    Tygblöjor underlättar ju eftersom det faktiskt blir vått när de kissar, vilket ju inte dagens engångsblöjor blir. Öppna i grenen?! Alltså tänkte ni köra helt utan blöjor? Ja jag vet inte hur andra har gjort men vi har som sagt inte köpt en enda specialpryl bara för att de fått chansen att kissa och bajsa på andra ställen än i blöjan.

  • inga76

    Nej, visst verkar det lite överdrivet?! Märks att det är en amerikansk bok, det första kapitlet som ska vara inspirerande heter "Gear and other fun stuff"... Får direkt motsatt effekt på mig, dock! Men en potta eller dyl kanske vi skaffar att ha vid skötbordet, för det är inte i badrummet...

    Det där med byxor som är öppna i grenen verkar också vara för att man snabbt ska kunna få barnet i position när det signalerar att det är dags. De menar att man kan stoppa i en vikblöja direkt i sådana byxor när man är hemma om det skulle hända en olycka innan man hinner till toan.

    Vi har tygblöjor men har inte kommit igång med det än. Vill verkligen men jag hinner ju knappt tvätta som det är nu, fattar inte riktigt hur jag ska få ihop det!

  • sahara sahara

    Vi köpte faktiskt en potta ganska omgående - en dockpotta. Sen har vi köpt en riktig potta samt en barnring till toaletten. Men det är ju inte EC-grejor egentligen, vi köpte dem bara tidigare än vad många andra gör. Och så tygblöjor, men det är ju inte givet att det hör ihop med själva EC:andet.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • kixan

    Potta är det enda jag tycker behövs. Eller det behöver ju inte ens vara en potta egentligen i början, bara något lagom stort som man kan ha i soffan på kvällarna eller bredvid sängen så man slipper springa på toa då..
    Tröjor istället för bodys är också praktiskt.
    Tygblöjor (pockets) eftersom vi skulle få slänga en massa engångsblöjor annars, antingen för att de blivit av och påtagna för många gånger eller för att hon hunnit växa ur dom innan paketet är slut, vi använder bara blöja i bilen och det är inte så ofta det händer olyckor där ens nuförtiden, så engångsblöjor skulle kännas himla slösaktigt.
    Om hon hade haft blöja (och vi hade haft kallare inne) hemma skulle vi nog kanske använda babylegs mer, det är nog rätt praktiskt att slippa dra upp och ner byxor varje pottning, då räcker det ju att ta av och på blöjan.


    A -03, F -05, V -10
  • Loreena

    Potta, tygblöjor och bärsjal tycker jag är bra att ha..
    Handdukar och filtar behövs alltid... Annars behövs väl inte så mkt?
    Det enda som behövs egentligen är väl en lyhörd förälder... :)

  • Loreena

    Ikeas vita 2 kronorshanddukar använder vi till allt.. Som backup vikblöjor om tygisarna är på tvätt, att sitta på i matstolen i köket... som underlägg på skötbordet, som underlägg när han luftar, att torka upp "olyckor" med etc.

  • kixan
    Loreena skrev 2011-04-05 11:32:12 följande:
    Ikeas vita 2 kronorshanddukar använder vi till allt.. Som backup vikblöjor om tygisarna är på tvätt, att sitta på i matstolen i köket... som underlägg på skötbordet, som underlägg när han luftar, att torka upp "olyckor" med etc.
    samma här typ, dom är hur bra som helst till det mesta.
    A -03, F -05, V -10
  • Alexe

    Vilket bra uttryck - "herregudviharfåttbarn"-chocken. Precis så kände jag också :)

    Vi har kört light-variant och haft vanliga blöjor på hela tiden (ingen egen tvättmaskin och för "fina" möbler :)). Men har lagt en torr tvättlapp i dem så att han känt när det blivit blött. Potta började vi använda vid 3-4 månader och det var rätt mycket skönare än att stå och hålla, men har ändå varvat med att hålla honom bak och fram på toan för att han även ska kunna kissa på andra toaletter när pottan inte är med. Så som så många andra sagt så är nog pottan det enda vi köpt (och då en sån med insats så att han kan sitta på den i mitt knä) och den köper man ju ändå förr eller senare.

  • miljarden

    Vi har inga särskilda grejer. Men jag tycker det är värt att tänka på vilka kläder man använder. Byxa och tröja istället för sparkdräkt för det tar sådan tid att få av liksom. Jag tycker det är gulligt med hängselbyxor och sparkdräkter men det hjälps inte, det är inte praktiskt.
    Och så har vi tygblöjor och en potta. Visst kan man hålla över handfat och liknande men vi tycker det känns bra att vänja lillen vid potta och toa redan från början. Pottan är relativt ny, men vi märkte att det är väldigt praktiskt för man kan ha den i det rum man för tillfället är i och slipper avbryta leken för att gå till toaletten.

  • ddalia

    Min töss kan vara lite långsam bajsare ibland. Så det enda jag märker att jag saknar nu när vi börjat använda pottan är en liten, väldigt låg pall jag kan sitta på när jag håller över pottan, speciellt på natten när kroppen är helt utslagen. När jag sitter på huk bakom pottan då vilar armbågarna på mina lår och jag behöver inte känna av hennes tyngd alls. Men benen kan somna efter någon minut hehe. Och sitta på huk med min foglossning är inte poppis. Förutom det  så har vi som alla andra potta, tygblöjor och sen toaring. Toaringen (babybjörns) har varit bra hjälp också, jag sätter mig bakom tjejen och vi kan sitta ett tag.

  • kixan
    ddalia skrev 2011-04-09 17:18:36 följande:
    Min töss kan vara lite långsam bajsare ibland. Så det enda jag märker att jag saknar nu när vi börjat använda pottan är en liten, väldigt låg pall jag kan sitta på när jag håller över pottan, speciellt på natten när kroppen är helt utslagen. När jag sitter på huk bakom pottan då vilar armbågarna på mina lår och jag behöver inte känna av hennes tyngd alls. Men benen kan somna efter någon minut hehe. Och sitta på huk med min foglossning är inte poppis. Förutom det  så har vi som alla andra potta, tygblöjor och sen toaring. Toaringen (babybjörns) har varit bra hjälp också, jag sätter mig bakom tjejen och vi kan sitta ett tag.
    jag tar upp pottan i sängen och har den mellan mina ben, det är inte så obekvämt. :)
    A -03, F -05, V -10
  • ddalia

    Har testad det men hittar ingen bekväm ställning, funkar bättre på golvet. Och tössen kan vara ganska vild om hon har ont och rumpan kan hamna lite snett.. inte så bra för sängen då. Har inte hänt, men kan :)

  • fieldfare
    kixan skrev 2011-04-04 13:41:04 följande:
    ...Om hon hade haft blöja (och vi hade haft kallare inne) hemma skulle vi nog kanske använda babylegs mer, det är nog rätt praktiskt att slippa dra upp och ner byxor varje pottning, då räcker det ju att ta av och på blöjan.
    Är det någon som testat babylegs? Verkar ju rätt smidigt, men är det inte risk att de kasar ner på en krypbebis?
  • kixan
    fieldfare skrev 2011-04-11 11:19:38 följande:
    Är det någon som testat babylegs? Verkar ju rätt smidigt, men är det inte risk att de kasar ner på en krypbebis?
    alltså, vi har såna och de sitter jättebra, men vi använder dem sällan, har inte det behovet..
    A -03, F -05, V -10
  • Parsley

    Bumbo toaring! Går att köpa på amazon.co.uk, för sisådär en 250 SEK. Super till vår 6 månaders kille som börjar bli för tung att hålla. Mjuk och bra sits, som håller knäna högre än rumpan. Han var med på noterna direkt!

  • Prodin
    Potta och toaring har vi.
    Kläder behöver inte vara nåt speciellt, men lätta att få av. Bodyer är det ju knappar i grenen och byxor/strumpbyxor drar man ju bara av. Vi har sällan heldräkter och hängslebyxor, de är jobbigare att ta helt på och av.

    Han fick ofta kissa i handfatet när han var mindre, för att skona våra ryggar och för att det var snabbare och smidigare. Potta att ha vid sängen så man slipper gå upp på natten är guld värt.

    Tålamod, ork och förståelse för alla trångsynta, skeptiska eler nyfikna ni kommer mötas av.

    Hakuna matata för att det inte alltid funkar. Vår kille är ett år och en vecka och har bara bajsat i blöjan en gång sedan 4 månaders ålder. Det var idag! Han gick in på toan och stod och pillade med tvättmaskinen medan jag hängde tvätt. Efter 5 minuter var jag färdig och då hade han bajsat i blöjan utan att säga ett knyst Förvånad
    Your argument is invalid
  • 1978

    Om man vill vara miljövänlig kan jag rekommendera att köpa en massa handdukar på Erikshjälpen, Röda korset eller vad man nu har för andrahandsaffär i närheten. De brukar kosta några kronor per styck och sen är det bara att klippa isär till lagom stora bitar och sicksacka kanterna -  blir mjukare än fållar. Tyg som tvättats många gånger drar dessutom åt sig fukten bättre och man slipper kemikalierna som ofta finns i helt nya textilier.

    Vi låter vår tvåmånaders bajsa på toa (håller henne framför oss) men kissa i tygblöjor (onesize från ImseVimse, funkar bra men var för stora innan hon vägde 5 kg, har PUL-blöjbyxa utanpå). Vi köpte dem på Blocket för bara 2000 kronor, kommer räcka tills hon går på pottan själv. Känns gött när man hör att engångsblöjor för ett barn kostar ca 10 000 kronor!

    Lycka till!  

  • Woodgrove

    Tygblöjor (pocketblöjor är praktiskt), bärsjal, omlott-tröjor och från 3 månader började vi använda toaring. Skulle vi skaffa ett barn till tror jag att det och ull-underställ är det enda vi skulle skaffa. 

  • Toppen9

    Kapar tråden lite och undrar vad ni har för potta som ni tar med er tex under vagnen och hur ni gör om det är nr2 som kommer i pottan under utflykten?

Svar på tråden Bästa EC-prylarna?