• LillaFlingan

    begynnande förkylningsastma/astma???

    hej!
    vår yngsta son som snart fyller 1år (om 1v) fick rsvirus straxt innan han blev 10mån.
    det började med hosta, som sedan gick över i HÖG feber, närmare 40*C och låg helt utslagen i flera dagar, nästan 1v!
    4 dagar efter insjuknandet började han flåsa och lät mycket ansträngd och då fick vi Äntligen åka in med honom!! (vi hade ringt sjukvårdsupplysningen Varje dag innan dess då jag märkte att det inte rörde sig om någon vanlig förkylning! hans hosta var jättekraftig)..

    vi blev inlagda i 5 dygn och redan efter 12h satte de en CPAP på honom för han hade det så svårt och jobbigt att andas, syresättningen låg på endast 82%.

    de tog inget test förräns dag 3 och det bekräftade misstanken om rs virus.

    nåväl för att göra en lång historia kort, han blev sjuk förra söndagen igen.
    kraftig hosta och feber men gott allmäntillstånd.
    i måndags började han rossla och pipa och hade det märkbart jobbigt att andas.

    jag tog då med honom ut och det blev faktiskt bättre.
    men ringde ändå sjukvårdsupplysningen vid kl 15 som sa att vi skulle ta med honom ut, och avvakta, blev det värre skulle vi återkomma.
    vid 20 tiden på kvällen blev han markant värre i andningen så vi ringde och åkte in.

    han hade en syresättning på 97% så det var ju kanon!
    men var tungandad,hostig och rosslig, så han fick inhalera natriumklorid.
    efter 2 inhalationer och 2h efter sista inhalationen sov han lugnt och stilla. (dock 1h innan så rosslade det massor men sedan blev det markant bättre).

    Min man hade, dock när han var överviktig, stora problem med ansträningsastma - och nu som normalviktig enbart när det är riktigt kallt ute så får han astma.
    Jag har pälsdjurs&pollenastma. (barnens farfar har samma som mig, min farfar+pappa har samma som mig, min mamma har ansträngningsastma)..

    Så: kan det vara så att vår son har drabbats av förkylningsastma???
    Det lät verkligen som astma när jag lyssnade på hans andning då i måndags..
    (känner ju igen från egna anfall liksom, hade även några få anfall av förkylningsastma som liten, min syster hade krupp som liten)..

    Nu blev detta jättelångt och jag hoppas att du kan svara!
    /malin

  • Svar på tråden begynnande förkylningsastma/astma???
  • Allergiexperten

    Hej! Små barn har mjuka luftrör och det kan låta både pipigt och rossligt när barnet är förkyld utan att det för den skull är astma. I ert fall finns ärftlighet för astma som man dock måste ta hänsyn till. Det betyder att ert barn har en ökad risk att utveckla förkylningsastma eftersom ärftlighet för astma finns i familjen.
    RS virus är en besvärlig sjukdom när den drabbar små barn. Jag tolkar det som att sonen blev frisk från RS virus och efter drygt en månad insjuknade igen med pip i bröstet i samband med förkylning.
    Om sonen mår helt bra nu behöver ni inte göra någonting utan avvaktta tills nästa förkylning och se hur han då kommer att må. Men om sonen har kvarvarande hosta efter att denna förkylning är över eller om det hörs pip i bröstet tycker jag att ni ska ta kontakt med läkare för bedömning av hur ert barn egentligen mår.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden begynnande förkylningsastma/astma???