• buggabo

    Hur blir man en glad o positiv person?

    Har under sista åren stött på många motgångar som gjort mej till en negativ o tråkig person.
    Vill ändra på detta o behöver tips!

    Jag vill vara glad, harmonisk, se det positiva hos andra och nöjd med mej själv.
    just nu undrar jag varför jag överhuvudtaget ska gå upp på morgonen..

    mina ansträngningar hittils: börjat jogga, börjat läsa kay pollaks bok "att välja glädje", meditera..
    men det är svårt att alltid hitta motovation..

    kanske finns det fler här? vi kanske kan peppa varandra?
    vill gärna ha tips o råd från er andra som lyckats hitta sitt bättre jag!

  • Svar på tråden Hur blir man en glad o positiv person?
  • snookie

    JO det är svårt att hitta motivation om man är van att vara och tänka på ett visst sätt
    Är man van att vara och tänka negativt så går det ju på autopilot och du behöver inte anstränga dig
    för att se och känna det elendiga

    Men att sedan byta från att vara negativ till att vara positiv kräver ansträngning och vilja
    och visst, det kan kännas jobbigt,men blir du van så går det ju med på autopilot till slut och du får istället
    ansträga dig för att vara negativ(vilket du då inte vill )

    Ofta när vi stannar i det negativa är ju för att vi vill det (omedvetet) vi får helt enkelt ut något av det vare sig det är bra eller dåligt, kan det vara en tryghetszon? är jag negativ så är jag ju redan låg och kan inte bli skadad igen?

    Något som har funkat bra för mig är att läsa mycket om "Law of attraction" eller "the secret"
    och förstå lite hur lagen om attraktion fungerar, det man tänker mest på får man

    alltså dina tankar triggar en viss känsla,och varje känsla du sänder ut får du mer av
    oavsett om du vill det eller ej, lagen om attraktion funkar så

    därför så borde man vara positiv och glad för att sända uit en känsla av glädje så får man mer av det
    gäller ju allt

    sök på google  "law of attraction"

    Jag följer ju inte det där slaviskt,glömmer ju bort att vara positiv mellan varven men jag försöker påminna mig om det när jag kommer på mig själv

    Till det så kör jag även EFT (emotional freedom technique) funkar ypperligt för att få ut allt det negativa och knacka in det positiva

    det kan se idiotiskt ut att köra EFT,men efter du blivit van vid det så ser det inte skumt ut längre
    du kan googla det med

    sedan så¨är det ju viktigt att du visualiserar dig som glad,utåtriktat och populär bland din omgivning
    våran hjärna förljer våra tankar slaviskt, så det är något du måste träna på varje dag

    sätt upp som påminnelse lappar med positiva affirmationer som ger dig extra mycket boost for din självkänsla och självförtroende

    hoppas detta hälpte

  • buggabo

    Tack för tipsen! ska googla på det.

    Försöker att ge positiv utstrålning när jag är med andra så en liten bit på väg har jag kommit. brukar även välja ut tankar ur boken jag nämnde o ha dem uppskrivna o i bakhuvudet. Tar fram dem ofta så jag ständigt ska bli påmmind.

  • pingel

    När jag var yngre var jag ofta stressad, hade dåligt självförtroende och föll in i negativa tankemönster. Jag hade svår prestationsångest både i jobbet och i träningen. Det var inte förrän i 25-årsåldern som jag började inse att det kanske inte var så att alla andra var så himla glada och positiva och inte hade några problem utan att de bara hade ett bättre sätt att hantera livet än jag. Eftersom jag tränade mycket och hade jätteproblem med att självförtroendet alltid hängde på hur jag presterade (inför andra) så började jag i den änden (men upptäckte snart att de nya erfarenheterna gick att applicera på hela livet). Jag lånade och köpte böcker om prestationspsykologi och började försöka tänka i andra banor.

    Jag försökte se situationer på ett annat sätt, tänka utanför ramarna, hitta på skäl till varför det kunde vara bra att det som hände hände o s v (klassiskt exempel är t ex att tänka att det är skönt att få en liten paus då man hamnar i en lång kö). I början kändes det väldigt krystat och onaturligt för mig, men jag jobbade på i alla fall. Eftersom jag jämt var stressad övade jag också avslappning. En dag (efter kanske ett halvår) började jag komma på mig själv med att automatiskt ersätta negativa tankar med positiva. "Å nej, nu regnar det när jag ska ut" följdes omedelbart av "men det är ju skönt, då blir det inte så varmt när jag springer". Det här tog alltså rätt lång tid och mycket jobb (öva öva öva), men det var också den svåraste biten.

    Sedan började jag utmana mig själv lite i vardagen för att liksom stimulera hjärnan lite med nya upplevelser. Jag gick andra vägar till jobbet, jag tränade på andra sätt, jag lagade annan mat, jag provade saker jag aldrig gjort förut, och hela tiden hade jag liksom medvetenheten med mig om att det här var övningar för mig som jag skulle göra det bästa av. Jag lärde mig att göra det bästa av nuet och att vara i nuet, att vara nyfiken istället för rädd, att vara så öppen som möjligt och försöka förstå andra, att fokusera på andra istället för mig själv. Det här var inte lika jobbigt utan rätt trevligt, men det tog lång tid och jag tror egentligen att jag sedan dess hela tiden har fortsatt att försöka utveckla de här egenskaperna (jag är snart 38 nu)!

    Men poängen är att det går alldeles utmärkt att bli en mera positiv och glad person, och det handlar mer om uthållighet än någon massiv insats. Det tar tid. Man måste ha tålamod. Men det går.

    Ett rent konkret tips som hjälpte mig jättemycket är att varje kväll innan jag somnar tänka på tre saker som jag är glad för att de hände just under dagen som gått. Alltså inte rent allmänna "tillstånd" som att man har en fin lägenhet eller bra med pengar eller att man älskar den man lever med, utan några små specifika saker som hände under dagen och verkligen kändes fint, något du blir varm i hjärtat av och ler inombords när du tänker på det. Det kan vara en hur futtig grej som helst, det viktiga är att du verkligen, helt ärligt, kände dig glad när det hände och att du kan frammana den glädjen igen. (För mig är det oftast saker som att det var så himla skönt när jag skickade iväg den där sista grejen med jobbet och nu är det färdigt och det blev så bra, eller att jag satt tillsammans med bebisen och han log jättestort mot mig, eller att någon sa att jag var fin idag, eller så där.) Detta tycker jag ger en så skön känsla i kroppen just innan jag somnar. Och sedan brukar jag tänka på någon grej som jag hoppas ska hända imorgon, så att jag också får en positiv känsla för morgondagen redan innan den har börjat.

    Jag har verkligen blivit mitt bästa jag och känner mig oftast lycklig när jag vaknar på morgonen. Jag har fortfarande problem i livet och vardagen som alla andra, men de bekommer mig inte lika mycket och färgar inte liksom hela tillvaron. Önskar verkligen att andra kan få uppleva samma sköna känsla och det är därför jag bemödade mig om att skriva detta enooormt långa inlägg Stort lycka till, du har allt att vinna!

  • Chokladpinglan

    "Att leva i nuet" försöker ja träna på...

    Jag tänker mer som kommer hända mig de näramste dagarna och sen när den dagen kommer så blir det inte så som jag hade tänkt mig och då tänker ja negativt... så jag tänker alltid framåt istället är i nuet.. tycker så svårt att vara i nuet... kom med tips hur jag ska dra mig tillbaka och inte tänka på så mycket vad som kommer hända utan hur jag ska nöja mig med nuet och vara lycklig?????

  • Chokladpinglan
    snookie skrev 2011-04-10 10:35:39 följande:
    JO det är svårt att hitta motivation om man är van att vara och tänka på ett visst sätt
    Är man van att vara och tänka negativt så går det ju på autopilot och du behöver inte anstränga dig
    för att se och känna det elendiga

    Men att sedan byta från att vara negativ till att vara positiv kräver ansträngning och vilja
    och visst, det kan kännas jobbigt,men blir du van så går det ju med på autopilot till slut och du får istället
    ansträga dig för att vara negativ(vilket du då inte vill )

    Ofta när vi stannar i det negativa är ju för att vi vill det (omedvetet) vi får helt enkelt ut något av det vare sig det är bra eller dåligt, kan det vara en tryghetszon? är jag negativ så är jag ju redan låg och kan inte bli skadad igen?

    Något som har funkat bra för mig är att läsa mycket om "Law of attraction" eller "the secret"
    och förstå lite hur lagen om attraktion fungerar, det man tänker mest på får man

    alltså dina tankar triggar en viss känsla,och varje känsla du sänder ut får du mer av
    oavsett om du vill det eller ej, lagen om attraktion funkar så

    därför så borde man vara positiv och glad för att sända uit en känsla av glädje så får man mer av det
    gäller ju allt

    sök på google  "law of attraction"

    Jag följer ju inte det där slaviskt,glömmer ju bort att vara positiv mellan varven men jag försöker påminna mig om det när jag kommer på mig själv

    Till det så kör jag även EFT (emotional freedom technique) funkar ypperligt för att få ut allt det negativa och knacka in det positiva

    det kan se idiotiskt ut att köra EFT,men efter du blivit van vid det så ser det inte skumt ut längre
    du kan googla det med

    sedan så¨är det ju viktigt att du visualiserar dig som glad,utåtriktat och populär bland din omgivning
    våran hjärna förljer våra tankar slaviskt, så det är något du måste träna på varje dag

    sätt upp som påminnelse lappar med positiva affirmationer som ger dig extra mycket boost for din självkänsla och självförtroende

    hoppas detta hälpte
    "Ofta när vi stannar i det negativa är ju för att vi vill det (omedvetet) vi får helt enkelt ut något av det vare sig det är bra eller dåligt, kan det vara en tryghetszon? är jag negativ så är jag ju redan låg och kan inte bli skadad igen?"

    För mig är det nog tryghetzonen som jag har minskat på.. bygger upp det så gott ja kan..
  • Kitsune

    Det första man kanske borde utifrån ifrån är att allt som rör känslolivet är inte fast men flytande. Vilket betyder för att motverka en sorts besvikelse/negavitet ska man acceptera att det är naturligt att man varje dag gör aktiva val för att finna sin lycka/positivet igen, att man någonstans alltid börjar på ruta ett även om man blir effektiv.

    Jag finner lyckan/posiviteten när jag lever i stunden och tar till mig det enkla i livet, när man använder sinnen
    och kroppen (genom naturupplevelser, olika uttrycksformer osv.), blir klar i mina tankar för att kunna uppskatta
    att jag lever!

    Du skriver att du mediterar och jag skulle kunna rekommendera "walking meditation". Väldigt ofta när människor tänker på meditation så tänker de på "sitta och blunda".


    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Angela

    Jag vet inte mycket om alla dessa "leva-i-nuet"-modeller som så många numer refererar till, men en sak har jag tänkt på: dem gånger jag själv får komplimanger om vilken fantastisk utstrålning jag har, så är det när jag själv har gjort någonting som jag själv tycker är roligt, så som skrattat en min bästa kompis över en dålig komedi, druckit ett glas vin och dansat till favoritmusiken, vandrat eller målat på mina tavlor. Välj det du själv mår bäst av i livet och ge så mycket utrymme du bara kan åt att utöva detta som får dig att må bra, så kommer du automatiskt projecera glädje åt andra.
    Lättare sagt än gjort, då vi lever i ett samhälle där vi jobbar och stressar ihjäl oss. Men värt en tanke. Jag tror inte man kan tvinga fram lycka.. 

  • nika

    Ett tips är att försöka skala bort ordet "inte" + negativa ord. Att uttrycka sig: "Det här är bra" isf "Det här är inte så illa". Man påverkar både sig själv och sin omgivning positivt genom att stampa av från den positiva delen av skalan.

  • Jockehehe

    Alltså det där med att inte ha någonting att gå upp till på morgonen gör mig också knäpp!!

    Jag har insett några saker som fungerar för mig, givetvis inte lösningen på allt. Finns antagligen mängder, men jag har bara kommit på tre såhär långt.

    1. Dagen börjar när man öppnar ytterdörren, med det kommer en hel del energi per automatik till timmarna efter.
    2. Ha någonting att se fram emot
    3. Ha en hobby
    4. Gör någonting

Svar på tråden Hur blir man en glad o positiv person?